دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با فواید مثبت ‌اندیشی از دید روانشناسان
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مطالعه‌ بر روی 1558 میانسال نشان داده است که مثبت‌اندیشی می‌تواند سستی و ضعف را در سنین پیری کاهش دهد.

مثبت ‌اندیشی از نظر علم روانشناسی


اغلب اوقات نیمه ‌ی پر لیوان را می‌بینید یا نیمه خالی‌اش را؟ حتماً این سوال را بارها شنیده‌اید. جوابتان مستقیماً به مقوله‌ی مثبت‌اندیشی برمیگردد و اینکه آیا از دید مثبت به زندگی نگاه می‌کنید یا منفی. مثبت‌اندیشی نقش مهمی در روانشناسی مثبت‌اندیشی ایفا می‌کند؛ گرایشی که اختصاص دارد به مطالعه‌ی اینکه چه چیزی انسان را شاد می‌کند و احساس رضایت می‌بخشد.


طبق تحقیقات، مثبت‌اندیشی می‌تواند به مدیریت استرس کمک کند و حتی نقش مهمی در سلامت کلی‌ دارد.


مثبت‌اندیشی چیست؟



حتماً گمان می‌کنید مثبت‌اندیشی به این معناست که جنبه‌های منفی زندگی را نادیده بگیرید و دنیا را از پشت لنزهای رنگی ببینید. هرچند، در حقیقت مثبت‌اندیشی به معنای نگاه کردن به چالش‌های زندگی از دید مثبت است. لزوماً به این معنا نیست که از نکات منفی فرار کنیم یا آن‌ها را نادیده بگیریم؛ بلکه، یعنی از موقعیت‌های بد بیشترین استفاده را بردن. سعی در دیدن خوبی‌های دیگران و دید مثبت به خود و توانایی‌هایتان.


آن‌ها همچنین تمایل دارند اتفاقات منفی را قابل انتظار و دائمی بدانند. همانطور که می‌توانید تصور کنید سرزنش خودتان به دلیل اتفاقات خارج از کنترل شما یا اتفاقات ناخوشایند را بخش ماندگار زندگی دانستن می‌تواند تأثیر زیان‌آوری بر ذهنتان بگذارد.


مثبت‌اندیشان بیشتر تمایل دارند از روش توضیحی خوش‌بینانه‌ استفاده کنند اما روشی که انسان اتفاقات را توضیح می‌دهد هم می‌تواند با توجه به موقعیت متفاوت باشد. مثلاً کسیکه عموماً مثبت‌اندیش است احتمال دارد در موقعیت چالش‌بر‌انگیز خاصی مانند محیط کار یا مدرسه از روش توضیحی بدبینانه‌تری استفاده کند.


مزیت‌های مثبت‌اندیشی در سلامتی


در سال‌های اخیر آنچه نیروی مثبت‌اندیشی خواندیم با کمک کتاب‌های خودشناسی مانند «راز» توجه زیادی جلب کرده است. درحالیکه از این قبیل کتاب‌های روانشناسی مثبت‌اندیشی را نوعی اکسیر روانشناسی می‌دانند، مشاهدات تجربی نشان داده است که مثبت‌اندیشی و خوش‌بینی مزیت‌های فراوانی برای سلامتی دارد.


تاثیرات مثبت‌اندیشی بر سلامت

  • افزایش طول عمر
  • اضطراب کمتر
  • کاهش افسردگی
  • افزایش مفاومت دربرابر سرماخوردگی
  • بهتر مدریت کردن بر استرس و غلبه بر آن
  • کاهش بیماری‌های قلبی-عروقی
  • تناسب اندام
  • افزایش سلامت جسمانی



محققانی چون پیترسون و وایدیا هم دریافتند:

در برخی موارد خوش‌بینی ممکن است منجر به دست‌کم گرفتن خطرات بعضی تصمیمات خاص شود

مثبت‌اندیشی دربرابر روانشناسی مثبت


درحالیکه مثبت‌اندیشی و روانشناسی مثبت‌اندیشی گاهی به‌ جای یکدیگر استفاده می‌شوند. بهتر است بدانید که این دو یکی نیستند. اولاً مثبت‌اندیشی یعنی از دید مثبت به همه چیز نگاه کردن. روانشناسی مثبت‌اندیشی مشخصاً بر خوش‌بینی تمرکز می‌کند. اما علاوه بر آن به این نکته نیز اشاره می‌کند که بااینکه مثبت‌اندیشی مزایای فراوانی دارد، گاهی اوقات واقع‌بینی مفیدتر است.

divider

ترجمه شده مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits