دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ فایده لبخند زدن که تا به حال نمیدانستید
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
لبخند زدن می تواند اضطرابتان را کم کند حتی وقتی احساس خوشحالی نمی کنید

با مجله دلگرم همراه باشید


بسیاری از مردم لبخند زدن را تنها واکنشی ناخودآگاه به عواملی که باعث شادی و لذت فرد می شود می دانند. چیزی که بیشتر مردم نادیده می گیرند این است که لبخند زدن می تواند حرکتی داوطلبانه و انتخابی آگاهانه و قدرت مند باشد.



1- لبخند زدن جذابمان می کند


به طور طبیعی به سمت کسی که لبخند می‌ زند جذب می شویم. عجیب نیست که حرکاتی مانند اخم کردن، ترشرویی و چهره در هم کشیدن تاثیر برعکسی بر افراد می گذارد و آن ها را از ما دور می کند. از قدرت جذب لبخندتان استفاده کنید تا افراد به سمت خود بکشانید.


2- لبخند زدن اضطراب را کاهش می دهد


استرس تمام وجود ما را در بر می گیرد و در صورتمان نمایان می شود. لبخند زدن نه تنها ظاهرمان را از نشان دادن احساس خستگی و اضطراب حفظ می کند بلکه واقعا استرسمان را کاهش می دهد. لبخند زدن می تواند اضطرابتان را کم کند حتی وقتی احساس خوشحالی نمی کنید! هر کاه احساس اضطراب کردید خود را مجبور کنید که لبخند بزنید. هم شما و هم اطرافیانتان از فواید این تمرین سود می برید.


3- لبخند زدن روحیه مان را بالا می برد


دفعه ی بعدی که ناراحت بودید سعی کنید لبخند بزنید. به احتمال زیاد حالتان بهتر می شود. لبخند زدن بهتان کمک می کند بدنتان را گول بزنید چون عمل لبخند زدن سیستم عصبی مغزتان را وادار به ترشح موادی مانند دوپامین سروتونین می کند. به لبخند زدن مانند داروی ضد افسردگی نگاه کنید.


4- لبخند مسری است


لبخند زدن نه تنها می تواند روحیه ی خودتان را تغییر دهد بلکه روحیه ی اطرافیانتان را نیز عوض می کند و همه چیز شادتر به نظر می رسد.


آن بخش از مغز که به ماهیچه های صورت دستور می دهد، مسئول واکنش های ناخودآگاه است. این یعنی لبخند زدن، خصوصا وقتی تقلیدی از لبخند دیگران است، می تواند حرکتی کاملا ناخودآگاه باشد. پس علم هم مسری بودن لبخند را تضمین می کند.


5- لبخند زدن سیستم ایمنی بدن را قوی تر می کند


لبخند زدن باعث سلامتی انسان نیز می شود. عمل لبخند زدن باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. محققان بر این باورند که فرد هنگام لبخند زدن احساس آسودگی خیال می کند (به دلیل ترشح بعضی‌ هورمون ها). پس چرا علاوه بر شستن دست هایمان برای جلوگیری از سرما خوردن، بیشتر لبخند نزنیم.

6- لبخند زدن فشار خون را پایین می آورد


هنگام لبخند زدن فشار خونتان به اندازه ی قابل توجهی کم می شود. اگر دستگاه فشار سنج در خانه دارید، این آزمایش را انجام دهید. چند دقیقه بنشینید و فشار خود را بگیرید. سپس یک دقیقه لبخند بزنید و دوباره فشار خود را بگیرید. تفاوت را احساس می کنید؟


7- لبخند زدن حس خوبی بهمان می دهد


تحقیقات نشان داده اند که لبخند زدن باعث ترشح اندورفین، کاهش دهنده های درد طبیعی و سروتونین می شود. ترکیب این سه نوع هورمون به تمام بدنمان احساس خوبی القا می کند. این مواد شیمیایی نه تنها روحیه تان را بالا می برند بلکه احساس خوبی به بدن القا می کنند و درد فیزیکی را کاهش می دهند. لبخند زدن مانند مواد مخدر کار می کند.


8- لبخند شما را جوان تر نشان می دهد


لبخند زدن نه تنها شما را جذاب تر می کند، بلکه باعث می شود جوان تر به نظر بیایید. ماهیچه هایی که هنگام لبخند زدن منقبض می شوند صورت را بالا می کشند و صورت را جوان تر نشان می دهند. پس به جای عمل جراحی زیبایی بیشتر لبخند بزنید؛ جوان تر به نظر می رسید و سالم تر می مانید.


9- لبخند زدن شما را موفق جلوه می دهد


تحقیقات نشان داده اند که افرادی که بیشتر لبخند می زنند بیشتر به نظر با اعتماد به نفس می آیند، بیشتر ترفیع می گیرند و افراد بیشتری به آن ها مراجعه می کنند. سعی کنید در جلسات کاریتان بیشتر لبخند بزنید. مطمئنا با واکنش های بهتری رو به رو می شوید.


10- لبخند زدن به مثبت اندیشی شما کمک می کند


این آزمایش را انجام دهید: لبخند برنید. حالا سعی کنید افکار منفی را به ذهن خود راه دهید و همزمان لبخندتان را بر لب نگه دارید. کار سختی است، مگر نه؟ حتی زمانی که به اجبار لبخند مصنوعی می زنیم این پیام به مغز و در نهایت تمام بدن می رسد که «زندگی زیباست!». با لبخند زدن، از اضطراب و نگرانی و افسردگی دوری کنید.

نتایج تحقیقات بدست آمده

نتایج تحقیقات بی شماری نشان می دهند که لبخند واقعی برای همگان جذابیت خاصی دارد. تحقیقات دیگری بر موضوع تاثیر لبخند بر حالات و روحیات فرد و اطرافیانش انجام شده است. بعضی محققان ارتباطی قوی میان سلامت بدنی و روانی، طول عمر و لبخند زدن پیدا کرده اند. مهم تر از هر چیز، محققان بر این باورند که عمل لبخند زدن (نشان دادن حالات فیزیکی لب و صورت)، چه در نتیجه ی لذت واقعی باشد و چه مصنوعی، تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدتی بر سلامت و تندرستی افراد دارد.

ترجمه شده مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits