دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۶ قدم طلایی برای رسیدن به موفقیت در زندگی
0
زمان مطالعه: 12 دقیقه
موفقیت، توانایی شما در رسیدن به اهدافتان است، فرقی ندارد که این اهداف چه باشند.

با مجله دلگرم همراه باشید تا قدم های بلندتری در راستای موفقیت در زندگی بردارید


موفقیت در زندگی به چه معنی است؟

روش های مختلفی برای موفق شدن در زندگی وجود دارد اما بهترین روش برای شما به به تعریف شما از موفقیت بستگی دارد. اغلب اوقات موفقیت را خوب بودن در سرکار یا داشتن حقوق بالا می دانیم. در حالی که پیشرفت در حرفه تنها بخشی از این پازل است و بخش های مهم دیگری نیز وجود دارد. خانواده، روابط عاشقانه، تحصیلات آکادمیک و فعالیت های ورزشی همه و همه صحنه هایی هستند که عطش موفقیت را در افراد بر می انگیزند.



هیچ راهی که به تنهایی و درستی باعث موفقیت شما شود وجود ندارد. روشی که برای شما مناسب باشد ممکن است برای فردی دیگر کار نکند. اما چندین روش ساده وجود دارد که با دنبال کردن این روش ها می توانید شانس موفقیت خود را در زندگی، عشق، کار یا هرچه که برای شما دارای اهمیت است بالا ببرید.


1- دو ذهنیت ابتدایی وجود دارد

  1. ذهنیت رشد
  2. ذهنیت ثابت

ذهنیت ثابت

افرادی با ذهنیتی ثابت باور دارند که عواملی همچون هوش ایستا و غیرقابل تغییر هستند.


این افراد باوردارند که موفقیت ثمره سخت کوشی نیست بلکه تنها استعدادی درونی است. آن ها باوردارند که افراد یا موفق متولد می شوند یا موفق متولد نمی شوند. آن ها راحت ترازدیگرافراد درمقابل چالش های زندگی تسلیم می شوند. آن ها وقتی چیزی را به راحتی به دست نمی آورند کنارمی روند زیرا باوردارند که با استعدادی ذاتی برای موفق بودن متولد نشده اند.

ذهنیت رشد


افرادی با ذهنیت رشد اما باور دارند که می توانند تغییر کنند و با تلاش یاد بگیرند. افرادی که توانایی رشد و تغییر دارند در زندگی موفق ترند. در مواجه با سختی، به دنبال راهی برای تقویت توانایی های خود و تلاش برای موفقیت هستند.


چه کار باید کرد تا ذهنیت رشد را در خود ایجاد کنیم؟


باور داشته باشید که تلاش های شما بی نتیجه نیست: به جای این که فکرکنید که توانایی های شما غیرقابل تغییروساکن هستند باور داشته باشید که تلاش و سخت کوشی شما به رشدی مهم تبدیل خواهد شد.


مهارت های جدید بیاموزید: در مواجه با سختی به دنبال راهی برای تقویت دانش و مهارت های لازم برای غلبه و پیروزی باشید.


شکست به معنی تجربه ای جدید است: افرادی با ذهنیت رشد شکست را آینه ی بازتاب کننده توانایی هایشان نمی دانند. شکست گنجینه ای با ارزش از تجربه هایی است که می توان از آن درس گرفت و پیشرفت کرد. “این روش جواب نداد”، “دیگران چه فکرمی کنند” پس این بار راهی دیگر را امتحان خواهم کرد!

هوش احساسئ خود را تقويت كنيد : به طور كلى هوش عاملى مهم براى موفقيت در زمينه هاى مختلف زندگى شناخته شده است. اما كارشناسان باور دارند كه هوش احساسى اهميت بسيار بيشترى دارد. هوش احساسئ به معنى توانايى انسان در فهم، به مصرف رساندن و استدلال كردن است. افرادى با هوش احساسى نه تنها احساسات خود را مى فهمند بلكه احساسات ديگران را نيز درك مى كنند.


2- تقويت هوش احساسى


متوجه احساس خود باشيد: احساس تان را بشناسيد و بدانيد چرا چنين احساسي داريد.


احساسات خود را مديريت كنيد: قدمى به عقب برداريد و به احساس تان با نگاهى بيطرفانه نگاه كنيد. احساسات خود را سركوب نكنيد به دنبال راهى سالم و مناسب براى سروكار داشتن با احساسات تان باشيد.


به ديگران گوش كنيد: به اين معنى كه نه تنها به آن ها گوش دهيد بلكه به علائم غير زبانى و حركات بدن و صورت آن ها نيز توجه كنيد.


3. سرسختی ذهنی خود را پرورش دهید


منظور از سرسختی ذهنی، توانایی انعطاف پذیری و ادامه دادن در هنگام مواجهه با موانع و مشکلات است. افرادی که این مزیت را دارا هستند، چالش ها و مشکلات را بعنوان فرصت در نظر می¬گیرند. همچنین احساس می¬کنند که کنترل سرنوشت خود را در دست و به توانایی¬های خود ایمان دارند و در اتمام آنچه آغاز کرده¬اند، متعهد هستند.


بنابراین، چگونه سرسختی ذهنی خود را تقویت کرده و شانس موفقیت در زندگی را افزایش دهیم؟


به خودتان باور داشته باشید: خودگویی های منفی را از خود دور کنید و به دنبال راه¬هایی برای مثبت¬نگری و تشویق خود باشید.


از تلاش کردن دست نکشید: حتی زمانیکه همه چیز غیر ممکن به نظر می¬آید و شکست¬ها سد راه شما شده¬اند، بر روی راههایی برای پرورش مهارت¬های خود و جنگیدن رو به جلو تمرکز کنید. یکی از عادت¬های کلیدی افراد موفق، استفاده از شکست ها و ناکامی ها بعنوان درس عبرت است.


هدف تعیین کنید: افرادی که از سرسختی ذهنی برخوردارند، می¬دانند که برای رسیدن باید اهداف قابل دسترسی برای خود تعیین کنند. این اهداف لزوما آسان بدست نمی آیند، اما با تعیین هدفی برای رسیدن، راحت¬تر حرکت رو به جلو را ادامه داده و از پس موانع بر می آیید.


حامی مناسب پیدا کنید: انجام دادن کارها به تنهایی ممکن است مشکل باشد، اما در بر داشتن یک سیستم حمایتی قوی می¬تواند طی کردن این مسیر را آسان تر کند. مربی ها، دوستان، همکاران و اعضای خانواده می توانند هنگام سختی ها مشوق شما باشند، و حتی با نصایح و مساعدت های خود شانس موفقیت شما را بهبود بخشند.

4. اراده خود را تقویت کنید


در طولانی ترین مطالعه ی درازمدت جهان، دانشمندان گروهی از کودکان که توسط معملشان با عنوان بسیار باهوش طبقه بندی شده بودند را مورد بررسی قرار دادند. آنها به این مقایسه رسیدند که در گذران از کودکی تا بزرگسالی، کسانیکه در نهایت به موفق ترین افراد تبدیل می شوند، برخی ویژگی های کلیدی شخصیتی مشترک دارند که افرادی با موفقیت کمتر از آن بی بهره اند. ویژگی هایی چون استقامت و اراده.

این ویژگی ها جزو شخصیت افراد هستند، اما می توان آنها را تقویت کرد. خشنودی معوق، پافشاری بر هدف در مواجهه با سختی¬ها و انتظار برای نتیجه ی سخت¬کوشی میتواند کلید موفقیت در زندگی باشد.


بنابراین، از چه استراتژی هایی برای پرورش اراده خود میتوانید استفاده کنید؟


حواس خود را پرت کنید: مثلا هنگامیکه در تلاش برای کاهش وزن میباشید اما دوری از غذاهای مورد علاقه تان برای شما سخت است، پرت کردن حواس به هنگام ضعف می¬تواند راه تاثیرگذاری برای مقاومت در برابر وسوسه است.


تمرین کنید: اراده قابل ساختن است، اما زمان و کوشش لازمه ی ساخت آن است. با ایجاد اهداف کوچکی که نیازمند اراده برای دستیابی هستند شروع کنید؛ اهدافی مانند دوری از میان وعده های شیرین. هنگامیکه توانایی استفاده از اراده خود برای دستیابی به این اهداف را بسازید، درمی یابید که اراده شما قوی تر از آن است و برای اهداف بزرگتر از آن بهره می برید.

۶ قدم طلایی برای رسیدن به موفقیت در زندگی

5. بر انگیزه های ذاتی خود تمرکز کنید


چه چیزی بیشتر از همه به شما انگیزه می بخشد؟ آیا قول اعطاء جایزه¬های بیرونی به شما انگیزهی رسیدن به اهدافتان را میدهد، و یا شخصی تر از آن، تنها انگیزه های ذاتی الهام بخش شما هستند؟


در حالیکه پاداش های خارجی مانند پول، جوایز و دیگر انگیزه های بیرونی می توانند برای ایجاد انگیزه کارساز باشند، بسیاری از افراد انگیزه ی خود را در رضایت فردی خود از اتمام کارها می یابند.


اگر کارها را بخاطر لذتی که می برید انجام می دهید، و یا از نظر شما معنادارند، یا از دیدن نتیجه ی آنها بر کارتان لذت میبرید، پس انگیزه ی شما درونی است. تحقیقات نشان میدهند در حالیکه مشوق ها می توانند برخی از انواع عملکردها را پیش بینی کنند، انگیزه های ذاتی و درونی در پیش بینی کیفیت عملکرد بهتر و موثرتر هستند.


بنابراین، از چه راهی احساس انگیزه درونی خود را افزایش دهید؟


خودتان را به چالش بکشید: اغلب افراد تعقیب یک هدف قابل دسترسی و نه الزاما آسان را روش موثری برای افزایش انگیزه و موفقیت می¬دانند. چالش¬ها می¬توانند شما را به یک فعالیت علاقه¬مند کنند، اعتماد به نفس شما را بیفزایند، و در موارد نیازمند پیشرفت به شما بازخورد مناسب ارائه کنند.


کنجکاو باشید: به دنبال چیزهایی باشید که توجه شمارا جلب کرده و دوست دارید بیشتر درباره-ی آنها اطلاعات کسب کنید.


کنترل اوضاع را بدست بگیرید: حفظ انگیزه ی درونی و تعقیب یک هدف در صورتیکه احساس کنید بر روی محیط اطراف خود تاثیر یا کنترل ندارید، مشکل خواهد بود. راهی برای پذیرفتن یک نقش فعال در محیط اطراف خود پیدا کنید.


از رقابت نهراسید: ممکن است افراد بسیار دیگری در حال تلاش برای رسیدن به هدفی مشابه هدف شما باشند، اما این بدین معنا نیست که شما اجازه ی تسلیم شدن دارید. این اتفاق موقعیت مناسبی برای شماست تا تلاش های خود را با دیگران مقایسه کنید، و حتی میتواند الهام بخش شما در بهتر طی کردن این مسیر باشد.


6. ویژگی های مرتبط با پتانسیل بالا را پرورش دهید


روانشناسان مدتها تلاش کرده اند تا ویژگی های خاص یا ویژگی های شخصیتی را به موفقیت در زندگی و کار مرتبط سازند. آزمون شخصیت مایرز بریگز یک ارزیابی گسترده است که اغلب توسط شرکت ها برای نمایش کاندیداهای کاری استفاده میشود. با این حال، مشکل تحقیقات این است که اغلب نمی¬توانند نشان دهند که MBTI در واقع با عملکرد مرتبط است.

با توجه به آخرین تحقیقات انجام گرفته، ویژگی های مشخصی همواره با موفقیت در ارتباط هستند.


میتوانید این ویژگی را با راههای زیر پرورش دهید

  • در نظر گرفتن عواقب کارها
  • سنجیدن دیدگاه سایر افراد


پذیرش ابهام: زندگی مملو از موقعیت هایی است که ممکن است همیشه واضح نباشند. افرادی که پتانسیل بالای موفقیت را در خود دارند راحت تر با این موقعیت¬ها کنار خواهند آمد. به جای سختی و عدم انعطاف پذیری، آنها آماده ی پذیرش حوادث غیر مترقبه ای هستند که سد راهشان خواهد شد.


از این راه حل ها میتوانید به منظور پذیرفتن ابهامات زندگی استفاده کنید

  • دیدگاه های خود را به چالش بکشید و نظرات وایده های مخالف با نظر خودتان را در نظر بگیرید
  • از ناشناخته ها نهراسید
  • خواستار تغییر باشید
  • -در ارزیابی ها تنوع به خرج دهید
  • توانایی تنظیم کردن: علاوه بر توانایی پذیرش ابهام، موفقیت گاهی به توانایی سازگاری سریع با تغییر بستگی دارد.

چند راه حل برای پرورش این توانایی وجود دارد

  • باز تنظیمی شرایط سخت را امتحان کنید. به جای موانع، به آنها بعنوان موقعیتی برای آموختن و رشد نگاه کنید تا راحت تر با شرایط سازگار شده و و سریع¬تر بهبود یابید.
  • پذیرای تغییر باشید. اگر در هنگام تغییر شرایط و برنامه¬ها دچار استزس می¬شوید، به عقب برگشته و به دنبال راهی برای مقابله با آنها باشید.
  • شجاعت: اگر می خواهید بدانید موفقیت در زندگی چگونه بدست می آید، به ویژگی های شخصیتی موفق ترین افراد جهان نگاهی بیندازید. چیزی که به سرعت نظرتان را جلب خواهد کرد، شجاعت مثال زدنی آنهاست. آنها حتی در مواجهه با موقعیت ناکامی و شکست از ریسک پذیری بالایی برخوردارند.


بنابراین، برای افزایش میزان تحمل ریسک پذیری چه راهکارهایی وجود دارد؟

  • از تفکر مثبت استفاده کنید. تحقیقات نشان می¬دهند که افراد شجاع برای غلبه بر ترس های خود از تفکر مثبت بهره می¬گیرند. پس هنگامیکه خود را در مواجهه با ترس یافتید، با تمرکز بر روی احساسات مثبت، راهی برای سرکوب احساسات منفی پیدا کنید.
  • تعادل در ریسک پذیری با استفاده از عقل سلیم. بخاطر داشته باشید، میزان بسیار بالای پذیرش ریسک نیز می تواند زیانبار باشد. ریسک بالا میتواند پاداش زیاد به دنبال داشته باشد، اما محتاط و عملگرا بودن نیز بسته به آنچه در حال اتفاق افتادن است میتواند مفید واقع شود.
  • کنجکاوی: افراد موفق تمایل به کنجکاوی نسبت به دنیای افراد خود دارند. آنها همیشه مشتاق فراگیری دانش و مهارتهای جدید هستند.


میتوانید از این راه حل ها برای تقویت حس کنجکاوی خود استفاده کنید

  • کارهای مرتبط با علاقه خود انجام دهید. برای مثال، ممکن است پر کردن یک کاغذ از نظر شما کار بیهوده¬ای باشد در حالیکه راههای موثرتری برای طبقه¬بندی اطلاعات و مرتبط با میزان توانایی شما بعنوان یک برنامه¬ریز در اختیار دارید.
  • چیزهای جدید بیاموزید. حتی اگر فکر می¬کنید در یک زمینه کاملا ماهر شده¬اید، همیشه چیزهای جدیدی برای کشف و مهارت¬های جدیدی برای پرورش و بهبود یافتن وجود خواهند داشت.
  • رقابت پذیری: انسان¬های موفق قادرند از رقابت برای ایجاد انگیزه بهره ببرند، اما درگیر حسادت نشوند.


میتوانید حس رقابت سالم را از راههای زیر تقویت کنید

  1. بر پیشرفت های خود متمرکز شوید. به جای تلاش برای بهترین بودن در هر چیزی، عملکرد خود را در نظر داشته باشید. به میزان راهی که طی کرده اید و کارهایی که برای ادامه ی مسیر لازم است انجام دهید، توجه کنید.
  2. از موفقیت دیگران خوشحال شوید. حسادت نورزید. به جای آن، بر روی خوشحالی در هنگام موفقیت دیگران تمرکز کرده و از موفقیت آنها برای موفقیت در زندگی خودتان الهام بگیرید.

سخنی از وری ول
هیچ معیار مشخصی برای میزان موفقیت، و پاسخی قطعی برای چگونگی موفقیت در زندگی وجود ندارد. اما با در نظر گرفتن برخی عادات افراد موفق، میتوانید تاکتیک ها و استراتژی های جدیدی برای پیاده سازی در زندگی روزانه خود پیدا کنید. این توانایی ها را پرورش دهید و با مرور زمان در مییابید که در رسیدن به اهدافتان موفق تر بوده و به موفقیتی که برای زندگی خود در نظر دارید، خواهید رسید.

ترجمه شده مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits