دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انسان چگونه شروع به حرف زدن می کند
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
شروع به حرف زدن : از لحظه ای که به دنیا میآییم زبان در زندگی ما جریان دارد. شاید هنوز شگفتی زبان کاملا درک نشده باشد. تا سن 5 سالگی کودک 5000 کلمه را یاد می گیرد

با مجله دلگرم همراه باشید

چگونه حرف می زنیم؟


از لحظه ای که به دنیا میآییم زبان در زندگی ما جریان دارد. شاید هنوز شگفتی زبان کاملا درک نشده باشد. تا سن 5 سالگی کودک 5000 کلمه را یاد می گیرد. این احتمالا شگفت انگیز ترین کاری باشد که انسان انجام می دهد و به شما معنا می بخشد.



مراحل توسعه زبان

  1. کودک ابتدا از کلمات نامفهوم شروع می کند و به یک سری کلمات واحد می رسد که معمولا به عنوان یک درخواست کامل و یا توصیف چیزی بیانش می کند.
  2. از آنجا به بعد مرحله ای شروع می شود که به آن مرحله دو کلمه ای می گویند. در این مرحله کودک دو کلمه را به هم می چسباند و کم کم ساختار های پیچیده دستوری فعال می شوند.

آزمایشات انجام شده

اخیرا یک دانشمند به نام «دب روی» با کاری جالب خانه خود را تبدیل به یک آزمایشگاه زبان کرد تا بفهمد که انسان چگونه شروع به حرف زدن می کند. او از لحظه تولد فرزندش تا سن سه سالگی در تمام خانه دوربین و میکروفون قرار داد تا ببیند که فرزندش چگونه شروع به سخن گفتن می کند.


هدف دب روی، این بود که از ابتدای تولد تا مرحله دو کلمه ای را ثبت و ضبط کند و از قضا فرزند دب زود زبان باز کرد و تا سن 2 سالگی به مجموعه داده هایی که دب می خواست رسیده بود. تا این زمان بیش از 240 هزار ساعت اطلاعات و 16 میلیون کلمه جمع آوری شد. با وجود حجم بیش از حد تصاویر ویدیویی، دب توانست تاثیر پیچیده زندگی روزمره را بر روی توسعه زبان کشف کند.


او می گوید، فرزندش حدود تولد یکسالگی اش از کلمه «تاگا» برای اشاره به آب استفاده می کرد، بعد ظرف چند ماه آینده یاد گرفت که کم کم شکل گفتاری درست آن را بیان کند.




چه چیزی ما را منحصر به فرد می کند؟


پروفسور پیچ، دستگاه پرتو ایکسی در اختیار دارد که می تواند عمل قورت دادن در حیوانات را بررسی کند. او متوجه شد وقتی سگ پارس می کند حنجره اش دچار پایین روندگی خاصی می شود. او معتقد است، مجرای صوتی پستانداران به شدت قابل انعطاف است، به همین دلیل ما در طول سال ها اگر به صدای سگ ها یا میمون ها گوش کنیم، همیشه یک چیز می شنویم.


این موضوع به آن دلیل است که وقتی حیوان از خودش صدا در می آورد، آناتومی بدن خود را به صورت پویا بازسازی می کند. نتیجه اصلی که پیچ از این کار گرفت این بود که محدودیتی که باعث می شود شامپانزه یا سگ نتواند حرف بزند، آناتومی دستگاه صوتی پیرامونش نیست.


چرا که حیواناتی که بر روی آن ها تحقیق شد می توانند حنجره خود را مانند انسان دوباره پیکربندی کنند. بنابراین، این نمی تواند دلیل اصلی باشد که نگذارد حیوانات مانند انسان ها از خودشان صداهای معنادار تولید کنند. این یعنی فرایند صحبت کردن از مغز نشات می گیرد.

رابطه مغز و زبان


ما نمی دانیم که چگونه مغز 370 میلیون کلمه ای را که در طول عمرمان می گوییم پردازش می کند یا این که چگونه توالی پیچیده افکار، رفتار و اعمالی را که پشت هر کلاممان نهفته است هماهنگ می کند.


اما اگر قرار باشد که واقعا زبان را درک کنیم پس باید در اعماق ذهنمان یعنی جایی که عمیق ترین افکارمان نهفته است را جست و جو کنیم.


با پیشرفت اسکن، معلوم شد که مغز چقدر در رابطه با زبان پیچیده عمل می کند. برای ساختن تصاویری کامل از بخش هایی از مغز ما که با زبان در رابطه اند دانشمندان سرشت دقیق یک نقصان گفتاری را با محل دقیق آسیب در مغز مطابقت می دهند.


توانی تمام عیار برای برقراری ارتباط به وسیله تکلم، بستگی به فرایند های مجزای بسیاری دارد که درون ما با یکدیگر کار می کنند. مثلا لازم است که ما از حافظه و حواسمان استفاده کنیم و کنترل کامل حرکتی بر روی دهان و زبانمان داشته باشیم.
دانشمندان با استفاده از این اطلاعات در حال به هم چسباندن اجزای اولین نقشه کاربردی هوش زبانی ما هستند از ناحیه ای بسیار مهم گرفته که به ما اجازه می دهد که بشنویم و آوای صوت خود را نظاره گر باشیم تا ناحیه ای که برای تحلیل ساختار خود کلام ضروری است

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits