دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
باتوجه به موسیقی که گوش میدهید چه شخصیتی دارید

سلیقه موسیقیایی بیانگر چه ویژگی در شما می باشد؟

باتوجه به موسیقی که گوش میدهید چه شخصیتی دارید
6
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سلبقه موسیقیایی:افرادی که بیش تر تمایل دارند به موسیقی هایی که داخل کشور خودشان تهیه شده گوش دهند ویژگی های خاص خودشان را دارند.معمولا این گونه افراد تمایلی.......

سلیقه موسیقیایی

سلبقه موسیقیایی: آیا تا به حال به این فکر کرده اید که لیست آهنگ هایی که در پوشه موسیقی خود ذخیره کرده اید، بیانگر ویژگی های شخصیتی شما می باشد؟ بسیاری از ویژگی های شما از طریق همین پوشه تشخیص داده می شود. طبق تحقیقاتی که توسط روان شناسانی از جمله جاسون رنتفرو Jason Rentfrow و سام گاسلینگ Sam Gosling انجام شده است، می توانیم متوجه ارتباط بین سلیقه ی موسیقی یک فرد و ویژگی های شخصیتی او می شویم. اگر در کنار یک روان شناس ماهر نشسته باشید و مشغول گوش دادن به آهنگ مورد علاقه تان باشید، آن روان شناس می تواند ویژگی های بارز شما را برایتان بازگو کند.

محققان دریافته اند که افراد می توانند بعد از گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شخص مقابل قضاوت های دقیق و درستی در مورد ویژگی های رفتاری او داشته باشند.

مثلا می توانند ویژگی های رفتاری مثل سطح برونگرایی یا درونگرا بودن یک فرد، خلاقیت و یا روشن فکر بودن فرد را حدس بزند. این کار تنها با ده دقیقه گوش دادن به تعدادی از موسیقی های مورد علاقه ی فرد امکان پذیر است. حتما با مطالبی که تا الان خوانده اید، متوجه اهمیت گوش دادن به موسیقی و تاثیر آن روی شخصیت و ارتباط ان با موضوعات روان شناسی شده اید. افرادی که برونگرا هستند ، تمایل دارند آهنگ هایی که پر سر و صدا و شلوغ هستند را گوش کنند، به اصطلاح به این اهنگ ها موسیقی هایی باس سنگین می گویند. افرادی که تمایل به گوش دادن به اهنگ هایی با ساختار پیچیده تر مثل موسیقی جاز و یا موسیقی های کلاسیک دارند، افرادی خلاق و و با ضریب هوشی بالاتر هستند. دو روان شناسی که در پاراگراف قبل به آن ها اشاره کردیم ، مطالعات خود را گسترش دادند و به موسیقی از ابعاد مختلفی نگاه کردند و در مورد هر کدام از این ابعاد و جهت گیری ها تحقیقات جامع و کاملی انجام دادند که از طریق آن می توانیم رابطه ی موسیقی با شخصیت افراد را بررسی کنیم.

سلبقه موسیقی

ویژگی های شخصیتی که با استایل های موسیقیایی در ارتباط می باشد.

یکی دیگر از مطالعات مهم و سود مندی که در دانشگاه هریوت وات انجام شده است، نتایج دقیق تر و کامل تری را در این موضوع پیش روی ما می گذارد. در این مطالعه و تحقیق تعداد 36000 نفر مورد مطالعه و آزمایش قرار گرفته اند. این افراد از تمام نقاط جهان به صورت کاملا اتفاقی انتخاب شده اند و هیچ ویژگی خاصی در آن ها مطرح نبوده اند. به اصطلاح این افراد رندوم شده اند. در این ازمایش 104 موسیقی در اختیار این افراد قرار می گیرند و بعد از گوش دادن به این موسیقی ها هر کدام از این افراد موسیقی های مورد علاقه ی خود را از دیگر موسیقی ها جدا می کند. موسیقی های که این افراد به آن ها تمایل بیش تری نشان می دهند، بیانگر ویژگی خاصی در وجود این افراد می باشد. قبل از خواندن این مطلب باید به این نکته توجه داشته باشید این نتایج تخقیقاتی حاصل مطالعه بر یک گروه از افراد نمی باشد. با تحقیقات بیش تر می توان نتایج جدید تری به دست آورد.در این قسمت چند مورد از ویژگی های شخصیتی که با گوش دادن به نوع خاصی از موسیقی قابل تشخیص می باشد را برایتان نام برده و هرکدام را به اختصار شرح داده ایم.

موسیقی پاپ:

نگاهی به پوشه موسیقی خود بیاندازید. آیا 40 درصد اهنگ هایی که در طول روز بیش تر به آن ها گوش می دهید موسیقی ها پاپ هستند؟ آیا اخیرا اهنگ های ریحانا، سلنا گومز و یا فلو ریدا را در حین تمرینات ورزشی گوش داده اید؟ آیا لیست دانلود های اخیر شما بیش تر موسیقی های پاپ می باشد؟ اگر این چنین است ، این موضوعات نشان دهنده ی این است که شما فردی برونگرا ، صادق، و پرو آداب و رسوم می باشید و به عقاید خود پایبند هستید. در حالی که علاقه مندان به موسیقی پاپ افرادی عاشق پیشه و سخت کوش و پر تلاش هستند اما ویژگی هایی مثل خلاقیت و یا صبور بودن در این افراد کتر دیده می شود. این افراد در زندگی کمی سخت گیر نیز می باشند.

موسیقی هیپ هاپ و رپ:

آیا طرفدار خوانندگانی مثل اسنوپ داگ Snoop Dogg هستید؟ زمانی که بحث علاقه مندی به موسیقی رپ می شود خیلی از ما به اشتباه تصور می کنیم که افرادی که به موسیقی رپ علاقه مندند کمی ویژگی پرخاش گری در ان ها پر رنگ تر از ویژگی های دیگر می باشد و یا این که در این افراد مقداری عصبی مزاج بودن و خشن بودن نیز به چشم می خورد. اما بهتر است بدانید که بر خلاف تصور عموم این ویژگی های افراد علاقه مند به موسیقی پاپ نیست. و محققان هیچ مهر تاییدی بر این ویژگی ها نزده اند. از نظر علمی ثابت شده است افرادی که به موسیقی رپ تمایل دارند، افرادی با اعتماد به نفس و خوش گذران هستند. این دو ویژگی در این افراد بارز می باشد.

موسیقی های ملی:

افرادی که بیش تر تمایل دارند به موسیقی هایی که داخل کشور خودشان تهیه شده گوش دهند ویژگی های خاص خودشان را دارند. معمولا این گونه افراد تمایلی به گوش دادن به آهنگ های خارجی ندارند و با سلیقه ی آن ها سازگاری ندارند. این افراد ویژگی های مثل سخت کوش بودن، مقید به آداب و رسوم و خوش گذران بودن را دارند. افرادی که به موسیقی های ملی تمیل بیش تری نشان می دهند معمولا احساساتی تر از افراد دیگر هستند. به نوعی این سلیقه آن ها از وطن دوستی این افراد سرچشمه می گیرد.

موسیقی راک:

بر خلاف تصور خیلی از ما ها که علاقه مندان به موسیقی راک را افرادی به شدت پرخاش گر و عصبی می دانیم، اما بهتر است بدانید که این تصور ما از این افراد کاملا اشتباه محض می باشد. افرادی که تمایل به موسیقی های خشنی مثل راک دارند، افرادی هستند که کمتر از آن ها سر و صدا می شنوید. در واقع این افراد به شدت ساکت و کم حرف هستند. این افراد سعی دارند نیروی خلاقیت را در خود پرورش دهند، اما به علت ویژگی هایی مثل درونگرایی بیش از حد و اعتماد به نفس پایین گاهی اوقات نمی توانند استعداد و خلاقیت خود را به درستی شنان دهند و اغلب عقب می مانند.

موسیقی های مخصوص رقص:

آیا از ریتم تند این موسیقی ها بسیار شاد می شوید/؟ آیا از این که نمی توانید با گوش دادن به این موسیقی ها سر جایتان بنشیدید، لذت می برید؟ گاهی اوقات شده که حالتان بد باشد و با گوش دادن به این موسیقی ها یک باره غم خود را فراموش کنید و سر از پا نشناسید. اگر شما هم ویژگی ها و تجربه هایی از این قبیل دارید، پس شما جزء طرفداران این نوع موسیقی هستید. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که علاقه مند به این نوع موسیقی هستند، افرادی کاملا خوش گذران، اهل گشت و گزار و تفریح می باشند. اما ویژگی منفی که در مورد این افراد وجود دارد این است که این افراد بیش تر از حق خود را خواستار هستند . در واقع نوعی خودخواهی و یا مدعی بودن بیش از حد طبیعی در این گونه افراد به چشم می خورد.

موسیقی کلاسیک:

همان طور که می دانید کلاسیک به هر چیزی می گویند که متعلق به گذشته است ما هنوز هم طرفداران خود را دارد. در موسیقی هم اصطلاح کلاسیک به کار میروند. موسیقی هایی که قدیمی هستند اما هنوز محبوبیت خود را بین مردم حفظ کرده اند و ویژگی دارند که هیچ گاه کنار گذاشته نمی شوند.افرادی که طرفدار موسیقی های کلاسیک هستند، اغلب انسان های درونگرایی هستند . اما بر خلاف تصور این افراد کاملا زندگی را راحت می گیرند و در شرایط سخت و چالش بر انگیز زندگی هیچ گاه بیش از حد به خود و دیگران فشار وارد نمی کنند. این انسان ها افرادی خلاق بوده و از عزت نفس بالایی برخوردار هستند.
موسیقی جاز: افرادی که از گوش دادن به موسیقی های جاز سرشار از لذت می شوند و به نوعی طرفداران این سبک از موسیقی می باشند، افرادی به شدت برونگرا با عزت نفس بالایی می باشند. به طور کل ویژگی های این افراد از هر نوعی که باشد پر رنگ است. به این معنی که این افراد هم ویژگکی های منفی و هم ویژگی های مثبت را در شدید ترین حالت خود دارا هستند. این افراد اغلب افرادی خلاق بوده و از هوش بالایی برخورداار می باشند. آسان گیر بودن در طول زندگی یکی دیگر از خصوصیات رفتاری طرفداران موسیقی جاز می باشد.

بهتر است این بار که در حال تمرین حرکات ورزشی خود هستید و یا زمانی که در اتوبوس یا مترو نشسته اید و مشغول گوش دادن به موسیقی هستید ، کمی بیش تر دقت کنید. نگاهی به لیست موسیقی خود بیاندازید و ببینید اکثریت این موسیقی ها از چه نوعی می باشند. بعد از این کار بهتر است یک بار دیگر مقاله ی ما را مطالعه کنید و ببینید جزء کدام دسته از افراد هستید و چه ویژگی هایی در شما بارز تر بقیه می باشد.

در این رابطه بیشتر بدانید:

موسیقی و تاثیر آن بر کودکان

موسیقی تلفیقی(فیوژن)چیست؟

همه چیز در مورد سنتور ساز زهی کوبه‌ای موسیقی ایرانی

ترجمه و تولید مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits