دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهکارهای روانشناسی برای یادگیری بهتر دانش آموزان
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
برای یادگیری بهتر دانش آموزان: محققین ثابت کرده اند که دانش آموزانی رشد ذهنی دارند که دارای هوش منعطف هستند این دانش آموزان متناسب با تلاش شان پیشرفت می کنند.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با اصول یادگیری بهتر دانش آموزان بیشتر آشنا شوید

معلمان غرق در متدهای آموزشی به منظور به کارگیری استراتژی ها در تدریس شان هستند و دانش آموزان در روزهای آموزشی ،ملاقات های گروهی ، سمینارها و رسانه ها یاد می گیرند. باوجود این که بعضی از این اطلاعات کمک کننده هستند، بعضی دیگراز اطلاعاتی که خیلی براساس تجربه نیستند، نقش کم تری دارند. پیوستگی اصول روان شناسی در مدرسه و تحصیل کردن (CPSE) یک گروه روان شناس و معلمین روان شناسی در حدود APA اخیرا نشریه ای را ایجاد کرده است.

این 20 اصل توسط روان شناسان ایجاد شده است و محدوده وسیعی از تقسیمات را که شامل آن هایی که روی تحصیل، مدرسه، توسعه،اجتماع، شناختی،هوش سنجی، چندرسانه ای،مشاوره ای و روان شناسی بالینی تاکید می کنند ، نشان می دهد. هرکدام از شرکت کننده ها مهارت هایی در کاربرد علم روان شناسی تا اوایل دوران بچگی، ابتدایی، راهنمایی یا تحصیلات مخصوص بچه های با استعداد، یادگیری حسی، اجتماعی یا مدرسه اقلیمی درخشان دارند.

یادگیری بهتر

اصول آموزش در این راستا به پنج قسمت کاربردی در حوزه روان شناسی تقسیم می شود.

  1. یادگیری وشناخت
  2. انگیزه
  3. ابعاد اجتماعی و احساسی
  4. آماده سازی ذهن
  5. یادگیری و ارزیابی

هرکدام از اصولی که در سند آمده است شامل یک توضیح مفهوم، ارتباط مفهوم با دستوالعمل، نکات خاص آموزشی برای معلمان و مفهومی وسیع از منابع مربوط است. با وجود ان که این 20 اصل طراحی شده اند تا به طور وسیع در علم روان شناسی به منظور آموزش بچه های زیر پنج سال تا دوازده سال، به کار برده شوند، این اصول می توانند به طور خاص استفاده شوند تا برنامه تحصیلی مقدماتی را در زمینه روان شناسی تقویت کند. در ادامه مروری داریم بر اصول تدریس روان شناسی در دبیرستان.


یادگیری بهتر دانش آموزان

7 اصل در این تحقیق بررسی می گردد

تحقیقی در زمینه شناخت و آموزش روان شناسی انجام شده است که در آن نحوه بهتر شدن فکرکردن و یادگیری دانش آموزان در کلاس درس آموزش بررسی می گردد.

1. پیشرفت ذهنی

عقیده و درک دانش آموزان در مورد هوش و توانایی روی درک و یادگیری آن ها تاثیر گذار است. محققین ثابت کرده اند که دانش آموزانی رشد ذهنی دارند که دارای هوش منعطف هستندو این دانش آموزان متناسب با تلاش شان پیشرفت می کنند و موفقیت آن ها به این که دانش آموزان به هدف خود پایبند باشند و از هدف خود کنار نکشند مربوط می باشد.

یک روش عالی برای شروع سال در کلاس روان شناسی ، بحث در مورد رشد ذهنی می باشد زیرا این رشد ذهنی به دانش آموزان کمک می کند که عملکرد بهتری داشته باشند.

2. دانش اولیه

چیزی که دانش آموزان از قبل می دانند، روی یادگیری شان تاثیر گذار است. محققین نشان دادند که دانش اولیه روی رشدفکری و تحول فکری دانش آموزان تاثیر گذار است. دانش آموزان با رشد فکری خود به دانش قبلی خود اضافه می کنند و با تحول فکری، می توانند اشکالاتی که در اطلاعات و دانش خود داشته اند را تغییر دهند.

بهتر شدن رشد یا تغییر فکری نیازمند بدست آوردن سطحی از دانش اولیه است که دانش آموزان بتوانند ارزیابی هایشان را انجام دهند. یک روش برای ارزیابی دانش اولیه شروع درس با سوالات صحیح، غلط بین 5 تا 10 سوال، و بحث در مورد سوالات و پاسخ به آن ها است.

نتیجه این بحث ها می تواند راهنمایی باشد برای در نظرگرفتن تکالیف مناسب و فعالیت های مناسب رشد فکری و تغییر فکری. دانش اولیه به دانش آموزان کمک می کند تا دانش اولیه خود را به یکدیگر پیوند دهند.

3. محدودیت های تئوری های اولیه

رشد ذهنی دانش آموزان و یادگیری آن ها توسط مراحل کلی پیشرفت محدود نمی شوند.

محققین دریافتند که رشد ذهنی و یادگیری توسط مراحل کلی پیشرفت محدود نمی شود. دوره تحصیلات روان شناسی باید به اهمیت Lev Vigotsky’s در تئوری تقطه رشد و نقش انتقادی که آن ها می توانند ظرفیت بیشتری در یادگیری داشته باشند، توجه کنند.

استادان و محققین می توانند از این تحقیق برای بهتر شدن یادگیری توسط طراحی دستورالعملی که در چهارچوب توانایی گروه طراحی می شود، استفاده کرد. این مهم است که بهترین دانش آموزان، این فرصت را دارند که با دیگرانی که با آن ها کشمکش دارند، شامل دیگر دانش آموزان یا دیگر عاملان، کار کنند.

4. یادگیری با متن

یادگیری براساس متن درس صورت می گیرد. بنابراین یادگیری کلی روی متن های جدید به یک باره نمی تواند انجام شود و نیاز است که متن آسان و قابل فهم گردد. رشد ذهنی و یادگیری عمیق تر دانش آموزان، زمانی که استادان به آن ها کمک می کنند و برای آن ها زمان می گذارند، بهتر صورت می گیرد.

دانش آموزان می توانند در یادگیری کلی متن های جدید بهتر باشند. یک روش برای بهتر شدن این مهارت این است که دانش آموزان یک درس را به طور کلی انجام دهند و مسائل خود را حل کنند. معلمان روان شناسی APA در مدرسه های راهنمایی(TOPSS) مثال عالی در این زمینه ارائه می دهد.

5. تمرین

دست یابی به مهارت و دانش طولانی مدت بستگی به تمرین دارد.

این اصل بر اساس مشاهده و تجربه ، بر اساس استراتژی هایی که به تفصیل بیان می شود و به دانش آموزان کمک می کند تمرین یکی از مواد آموزشی است که تاثیر بسیاری روی یادگیری و حافظه بلند مدت دارد. به علاوه حافظه مثال هایی از این اصل هست که کمک می کند دستورالعمل واحد درسی تشکیل شود.

با ارزیابی مساله و حل تمرینات، انجام تست های گوناگون و فعالیت های کلاسی، معلمان می توانند به دانش آموزان کمک کنند تا دانش، مهارت و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند ، به علاوه هدایت معلمان فعالیت هایی را فضای کلاس ایجاد می کند( تمرینات پخش شده) که به دانش آموزان کمک خواهد کرد تا توانایی های طولانی مدت خود را افزایش دهند.

تست های تمرینی شامل سوال هایی با پایان باز که دانش دانش آموزان را می سنجد و کشمکشی را ایجاد می کند تا آن ها اطلاعاتی را در موقعیت های جدید و متن های نو به کار ببندند.

6. بازخورد

بازخورد واضح و روشن گر برای دانش آموزان بسیار با اهمیت است.

این اصل به اهمیت نقش پاسخ های معلم درشناسایی بهترین راهی که بازخورد خوبی را به دانش آموزان می دهد تا انگیزه را در یادگیری ایجاد کنند و یا آن را افزایش دهد. فراهم کردن فیدبک واضح و به موقع برای دانش آموزان در یادگیری بسیار با ارزش می باشد.

انتشارات SPSE با عنوان" استفاده از اطلاعات کلاس درس برای ایجاد بازخورد سیستماتیکی دانش آموزان به منظور بهتر شدن یادگیری آن ها" اطلاعات بیشتری را در مورد روش های بازخورد شامل پنج استراتژی کلیدی در یادگیری فراهم می کند.

divider

ترجمه و تولید مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits