دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اثرات منفی ازدواج نکردن از دیدگاه اسلام و علمی

اگر ازدواج نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

اثرات منفی ازدواج نکردن از دیدگاه اسلام و علمی
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
همان طور که میدانید ازدواج از نظر اسلام امری ضروری و ازدواج نکردن امری غیر قابل توجیح است، ازدواج از نظر علمی باعث بقای نسل بشر است.

ازدواج نکردن از نظر خدا و پیامبر اسلام :

حتماً شنیده اید که پیامبر عزیزمان فرموده اند:

ازدواج سنت من است و هرکس از سنت من دوری کند از من نیست.

پس حتی اگر ما حکمت ها و فوائد ازدواج را هم ندانیم، وقتی به توصیه ی رسول خدا عمل کنیم، خیر و سعادت نصیبمان خواهد شد و اگر بی توجهی کنیم، ضرر کرده ایم؛ به ویژه که آن حضرت در جمله ی دیگری فرموده اند:

هرکه قدرت ازدواج داشته باشد و ازدواج نکند، از من نیست.

از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) روایت شده است که فرمود:

ما استَفادَ امرء مُسلِم فائِدَةً بَعدَ الإسلامِ أفضَلُ مِن زَوجَة مُسلِمَة تَسُرُّهُ إذا نَظَرَ إلَیها وَتُطیعُهُ إذا أمَرَها وَتَحفَظُهُ إذا غابَ عَنها فی نَفسِها وَمالِهِ:

مرد مسلمان فایده اى بعد از مسلمان شدن نصیبش نشده است که برتر باشد از همسری که هرگاه به او بنگرد دلش شاد مى شود، خواسته اش را اطاعت کند و چون شوهر از خانه بیرون رود او از خود و اموال شوهر حفاظت مى کند کافى، ج ۵، ص ۳۲۷.

پیامبر اکرم(ص) به شخصی فرمودند: آیا همسر داری ؟ گفت : نه یا رسول الله. فرمودند : آیا ثروت و امکانات ازدواج داری؟ گفت : بله. فرمودند : ازدواج کن و گرنه از گناهکاران خواهی بود.

اصل ازدواج در اسلام واجب نيست و از مستحباتى است كه به آن بسيار سفارش شده است؛ ولى اگر كسى به واسطه نداشتن همسر، به حرام بيفتد، ازدواج بر او واجب مى گردد و حق ندارد تا پايان عمر مجرد بماند.

ازدواج از دیدگاه امام باقر ( ع ) :

کارهای خوبی که انسان انجام می دهد مانند پس اندازی است که جوانی کوشا و پرتلاش دارد. حالا مجسم کن اگر جوانی زحمت بکشد و کار کند اما پول های خود را جایی پنهان کند که در دسترس دزدان و شیادان است، هر لحظه خطر سرقت هست. چقدر این جوان در معرض خطر قرار دارد؟

از همین روست که امام باقر(ع) فرموده اند: دو رکعت نماز همسردار بهتر است از آنکه فرد بی همسر شب را تا صبح نماز بخواهند. بله ، اجر نمازهای او زیاد است اما شاید شیطان با یک فریب دستاورد او را غارت کند.

اگر ازدواج نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

ازدواج از نظر مراجع اسلامی :

کسی که بواسطه نداشتن زن به حرام می افتد ، واجب است زن بگیرد.

  1. این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست.
  2. اراکی : یا موجب خوف به حرام افتادن می‌باشد و یا نداشتن زن برای او ضرر بدنی دارد..
  3. زنجانی : بی اختیار به حرام می افتد..
  4. فاضل : این وجوب به خاطر جلوگیری از حرام است یعنی اگر مطمئن شود که به حرام می افتد واجب است زن بگیرد.
  5. نوری : و همچنین زنی که بواسطه نداشتن شوهر به حرام می افتد، واجب است اقدام به شوهر کردن نماید.
  6. مکارم : رجوع کنید به احکام نکاح یا ازدواج و زناشویی قبل از مسأله

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

ازدواج نکردن و مجرد ماندن از نظر علمی :

می دانی که فرزند صالح بهترین دستاورد زندگی است. گاهی در میان اخلاف انسان، افرادی ممتاز متولد می شوند که اجداد ایشان هم از برکات اعمالشان بهره مند می شوند. ازدواج نکردن انسان را از این نعمت محروم می کند.

رابطه بین ازدواج نکردن و شیطان چیست ؟

نمی خواهم بگویم هر آدم مجردی گناه کار است ؛ چه بسا جوان های مجردی که وقتی یوسف وار از زمینه های گناه فرار می کنند چنان پیش خدا عزیز می شوند که ده ها متأهل هم به گردشان نمی رسند.

اما واقعیت این است که اگر کسی بتواند ازدواج کند و نکند، شیطان خیلی به او طمع می کند و برایش نقشه می کشد .

اثرات منفی ازدواج نکردن و مجرد ماندن :

علاوه برآنچه گفته شد ، اگر بعد از سالها که تصمیم نداشته ای ازدواج کنی در سن بالا به فکر ازدواج بیفتی، ضررهای غیرقابل جبرانی متوجه تو خواهد بود:

  1. از دست دادن شور و شوق زندگی
  2. سخت شدن هماهنگی و هم دلی زن و شوهر، چون شخصیت هریک تا آن سن شکل گرفته و تثبیت شده است.
  3. بالا رفتن توقعات و مشکل پسندی
  4. کم شدن احتمال پیدا کردن همسر مورد نظر
  5. زود رنجی و ضعف اعصاب

divider

بیشتر بخوانید :

قبل از ازدواج‌ درباره مسائل جنسی حتما مشاوره بگیرید

خلاصه کتاب ازدواج بدون شکست : راه های بهبود روابط زناشویی

معرفی 5 مورد از مزایای افراد مجرد از نظر سلامت روحی و فیزیکی

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

آب | ۲ سال پیش
اگه ازدواج کنم بعداً شوهرم زن دو،سه،چهار بگیره چی؟
1
1
شاه رام | ۴ سال پیش
اینجانب دو سال در ارتش خدمت سربازی کردم یه عالمه بیگاری و نگهبانی ، بعد درس خواندم برای آزمون دانشگاه و همزمان کارگری سخت در شهرداری کردم بعد جواب رد به ما دادند دوباره درس خواندم و دانشگاه در رشته کشاورزی روزانه قبول شدم و بعد از لیسانس دنبال کار گشتم تا یکسال نبود تا اینکه دوسال در یک شرکتی در شهرستان دوری هفته ای سه چهار بار میرفتم و با پول خودمان پول بیمه تامین اجتماعی دادم ولی بعد از دوسال پی بردم ای دل غافل تامین اجتماعی پولم را خورده و پس نمیده!!! بعد چند مدت کارگری ساده کردم گاهگداری ولی چه فایده کاری پیدا نکردم مناسب من مهندس باشه ! چندین مدرک فنی گرفتم نفر اول استان شدم ولی چه فایده فقط بیگاری توی این کشور شامل من شد ، چند سالیه با بدبختی دستفروشی آنهم در جایی خلوت و بیابان گاهگداری میرم بعضی وقتها کارگری میکنم ، بیکارم ، مجردم ، در این کشور به هیچ وجه سهام عدالت به من ندادند در صورتی که ثبت نام در کافی نت کردم ، سبد کالا به من ندادند ، بیمه درمانی ندارم ، وام مهر امام رضا به من ندادند ، مسکن مهر به خاطر مجرد بودن به من ندادند ،سهم من آنهمه بیگاری و شکنجه و نگهبانی کردم چیه؟!
0
8
شاه رام | ۴ سال پیش
مردی که در ایران زندگی میکنه و توان مالی برای ازدواج نداشته باشه و اگر برود توی فکر آلتش راست و نعوظ پیدا کنه تا یکی دو هفته مایعی به نام مذی از آلتش که شبیه بزاق دهانه، آب بیرنگ چسبناکه ، خارج میشه و بدنش ضرر میبیند ، اگر جلق بزند که بدتر !! گناه کرده و ضرر بیشتری میبیند !!! اگر زنا کند هم مجرمه و هم گناهکار !! و اگر سرکوب جنسی کند ، باز گناه کرده و اگر عمل وازکتومی کند ، از لحاظ قانونی مجرم شناخته میشود و اگر خود شخصا" آلتش را ببرد در نتیجه از شدت خونریزی زیاد و درد بسیار زیاد ، طرف میمیرد و از لحاظ قانونی خودکشی کرده است و مجرم شناخته میشود !!!
0
6

hits