دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا فکر می کنیم کسی دوستمان ندارد؟
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کسانی که به طور مستمر احساس می‌کنند کسی دوست‌شان ندارد، بیش از حد نرمال به نظر دیگران اهمیت می‌دهند. طوری که همه امورات زندگی‌شان بر پایه نظر و سلیقه دیگران اداره می‌شود و گویی رباتی هستند که هیچ میل و اراده‌ای از خود ندارند. حتی گاهی اوقات...

چرا حس می کنیم کسی دوستمان ندارد؟

متاسفانه امروزه «خودکم‌بینی» یکی از اختلالات شایعی است که بین اقشار مختلف به وضوح مشاهده می‌شود و شاید بتوان فقدان جذب محبت کافی در سنین کودکی را یکی از زمینه‌سازهای این اختلال عنوان کرد؛ در واقع کسانی که از خودکم‌بینی رنج می‌برند، خودشان را دوست ندارند و بیشتر از این‌که عشق و محبت را دریافت کنند، دهنده آن هستند.

خود کم‌ بین‌ ها در اغلب موارد از افسردگی حاد رنج می‌برند و دایم با این احساس که هیچ‌کس آن‌ها را جدی نمی‌گیرد، کلنجار می‌روند. علاوه بر این، تا زمانی که راهکارهای تقویت عزت نفس را نیاموزند در هیچ‌کاری موفق نخواهند بود. از این‌رو، شاید بتوان به صراحت گفت که اولین گام فهرست کردن خصوصیات مثبت و انجام کارهای خیر (به صورت ناشناس) است.

این‌که در اداره امور و بدون احساس دین، از دیگران کمک بگیریم نیز گام بزرگی در تقویت عزت نفس به شمار می‌رود؛ در واقع نیازی نیست که در صورت ناتوانی جسمی و روحی، همه کمک‌های اطرافیان را جبران کنیم؛ چراکه بهبود روابط و بازسازی شخصیت می‌تواند بخش بزرگی از توجه و کمک اطرافیان را جبران کند. همچنین ما می‌توانیم بدون احساس خجالت، تعریف و تشکر دیگران را بپذیریم و کمی با اعتماد‌به‌نفس‌تر برخورد کنیم تا به مرور، بخشی از وجودمان شود.

بهتر است قبل از انجام هر کاری از خود بپرسیم که «آیا این کار را چون طرفم را دوست دارم انجام می‌دهم یا برای این‌که می خواهم او مرا دوست داشته باشد؟»، در این صورت می‌توانیم تفاوت بین محترم شمردن خواسته‌های خود و برآوردن نیازهای دیگران را دریابیم.

باید بیاموزیم که کارها را به خاطر دلایل خود و نه به خاطر دیگران انجام دهیم. از همه مهم‌تر، نمی‌توانیم از دیگران چیزی را دریافت کنیم که خود از آن محروم هستیم؛ به عبارتی اگر از خودکم‌بینی رنج ببریم، نمی‌توانیم از اطرافیان انتظار داشته باشیم که به ما احترام بگذارند و علایق‌مان را جدی بگیرند.

چرا حس میکنیم کسی دوستمان ندارد؟

2 راهکار اساسی برای رهایی از فکر اینکه کسی دوستمان ندارد

راهكارهايي را در اين زمينه تقديمتان مي­كنيم كه به كمك آنها خواهيد توانست روابط خود با ديگران را ببهود بخشيد؛ هرچند به نظر ما حتي در صورتي كه نتوانستيد جايگاهي مانند دوستتان در ميان دوستان كسب كنيد، نبايد ناراحت باشيد و خود را وابسته به محبت يا توجه آنها بدانيد. لطفا توجه بفرماييد:

الف. ايجاد تغيير و اصلاح در شناخت خود از خويشتن:

بايد شناخت خود از توانايى‏ها، استعدادها، ويژگى‏هاى شخصيتى خويش را اصلاح كنيد و با واقعيت تطبيق دهيد. پس:

  1. 1. در برابر آينه ايستاده، جلوه‏هاى رفتارى خوشايند، حالات بدنى و برداشت‏هاى مثبتى كه از وضعيت ظاهرى خود داريد، يادداشت كنيد و روزى چند بار با صداى بلند بخوانيد، مانند اين جمله: «من خوش قامت هستم» و... .
  2. 2. فهرستى از ده لغت يا عبارت - كه بيانگر ويژگى‏هاى مثبت شخصيت شما است - تهيه كنيد و روزى چند بار آنها را در قالب جمله كاملى بخوانيد ؛ مثلاً بگوييد: «من باهوش هستم» و... .
  3. 3. خاطرات و تجارب جالب خود را براى دوستان صميمى تعريف كنيد.
  4. 4. هرگز به انديشه و شناخت‏هاى آزار دهنده (مانند احساس حقارت، ناتوانى، بى‏كفايتى، شرمندگى و...) اجازه ندهيد فضاى ذهن شما را اشغال كنند. به محض ورود اين افكار، ذهنيت‏هاى مطلوب و ويژگى‏هاى مثبت خود را با صداى بلند تكرار كنيد.
  5. 5. هرگز تصور كمرو بودن را به ذهن خود راه ندهيد و واژه‏ها و عبارت‏هايى چون: «من خجالتى هستم»، «من كمرو هستم» و «من جرأت بيان ندارم» را به زبان نياوريد، بلكه جرأت و شهامت را به خود تلقين كنيد، و با صداى بلند در طول روز، چندين نوبت بگوييد: «من شهامت بيان اين سخن، عمل و فعاليت را دارم.» اجازه ندهيد خاطره شكست‏هاى قبلى به انديشه شما راه يابد. موفقيت‏هاى گذشته را به خاطر آوريد.
چرا حس میکنیم کسی دوستمان ندارد؟

ب. اصلاح رفتار و تغييرات رفتارى‏

بكوشيد در جهت مخالف كمرويى رفتار كنيد؛ پس:

  1. 1. هرگز خود را سرزنش نكنيد.
  2. 2. هنگام سخن گفتن، خود را گرفتار آداب و رسوم و تكلّف‏هاى بى‏مورد نسازيد. ساده، راحت و عارى از هرگونه آداب خاصّ، هدفتان را بيان كنيد. در فعّاليّت‏هاى آغازين، خواسته و هدف خود را به صورت يك جمله بنويسيد و نوشته را بخوانيد.
  3. 3. در احوالپرسي، پرسش‏ها و مطالب اوليه را كوتاه و مختصر انتخاب كنيد.
  4. 4. ارتباط بصرى با مخاطب را حفظ كنيد.
  5. 5. هميشه سخن را با يك كلمه جالب آغاز كنيد و از به كارگيرى كلمات پيچيده بپرهيزيد. كلمات آغازين بايد متدوال و جذاب باشند.
  6. 6. قبل از شروع ارتباط با ديگران و احوالپرسي، مطالب مورد كاربرد در احوالپرسي را نوشته، در ذهن مرور و تمرين كنيد و شكل بيان و مهارت لازم را فراهم آوريد.
  7. 7. هنگام سخن گفتن، به ديگران و قضاوت و حركات و سكناتشان هرگز توجّه نكنيد. گفتارتان را پى‏گيريد و با خونسردى به هدف بينديشيد.
  8. 8. موانع احتمالى و افكار و اعمال مزاحم را شناسايى و ذهن خود را براى مقابله با آن آماده سازيد ؛ مثلاً اگر خنده مخاطبين شما، شما را از ادامه سخن باز مى‏دارد، شما نيز بخنديد.
  9. 9. به كار خود پاداش دهيد. يك نفس عميق، به خود آفرين گفتن، يا باز گفتن تفصيلى و با آب و تاب آن براى نزديكان، مى‏تواند پاداش به شمار آيد.
  10. 10. در سخن گفتن از جزئيات بكاهيد و اصل سخن را به صورت خلاصه و گويا بيان كنيد.
  11. 11. هنگام صحبت براي جمع اجازه سوء استفاده به ديگران ندهيد. كافى است به كار خود ادامه داده، در صورت روبه‏رو شدن با واكنش آنان، خود را در مقابل آنان احساس نكنيد.
  12. 12. در انجام رفتارهاى اجتماعى كوچك و در محيطهاى ديگر - كه بيشتر احساس راحتى مى‏كنيد - فعال باشيد. اين كار را از سلام كردن، احوال‏پرسى، جواب سلام دادن، نگاه كردن، تعارف كردن و تعارف شنيدن آغاز كنيد و با تمرين به كارهاى بزرگ‏تر و مهم‏تر گسترش دهيد.
  13. 13. با افراد فعّال و پر تحركى كه احساس خجالت نمى‏كنند، بيشتر مأنوس باشيد و از خجالتى‏ها فاصله بگيريد.
  14. 14. هميشه كلامى براى گفتن و عمل يا هنرى براى ارائه به جمع داشته باشيد و آن را ارائه كنيد. در جاهايى كه كمتر احساس كم‏رويى مى‏كنيد و شبيه كلاس است، فعّال‏تر باشيد.
  15. 15. توجه داشته باشيد تا زمين نخوريد، راه رفتن نمى‏آموزيد. پس بايد نقد ديگران و تمسخر آنها باشد، تا شما مجال رشد بيابيد. بنابراين از خنده هاي ديگران هرگز نهراسيد. اگر به شما خنديدند، شما نيز مانند آنان بخنديد و اعتماد به نفس خود را از دست ندهيد و از خود نقطه ضعف نشان ندهيد. در اين صورت عظمت شخصيت شما بر ديگران آشكارتر خواهد شد و برايتان احترام بيشتري قائل خواهند بود.
  16. در پايان بايد يادآور شد، اين مقصود اندك اندك به دست مى‏آيد؛ نه با چند جلسه تمرين و خواندن چند جلد كتاب. اجراى پيوسته دستور العمل‏ها، تكنيك‏ها و رفتارها لازمه رسيدن به اين هدف است.

divider

بیشتر بخوانید :

چه عواملی باعث عدم تمرکز حواس و 11 راه کار برای افزایش تمرکز



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits