دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عادت‌های ناپسند اخلاقی و اجتماعی که باید ریشه کن شوند

30 عادت ناپسند و زشت اجتماعی که نباید انجام دهید

عادت‌های ناپسند اخلاقی و اجتماعی که باید ریشه کن شوند
30
زمان مطالعه: 7 دقیقه
سی عادت ناپسند اجتماعی که باید از آنها دوری کرد

30 عادت بد اجتماعی که باید به سرعت ترکشان کنید

1. خیره شدن به دیگران

بااینکه نگاه کردن به چشم دیگران موقع حرف زدن یکی از روش‌های خوب برای برقراری ارتباط است اما خیره‌ شدن اصلاً درست نیست. وقتی به غریبه‌ای خیره می‌شوید یا با خیره نگاه کردن موجب ناراحتی کسی می‌شوید، سعی کنید پلک زده و نگاهتان را به جای دیگری بیندازید.

۲. با دهان‌پر حرف زدن

اینکار بی‌ادبی کامل است و نشانه این است که باید کمی آداب غذا خوردن یاد بگیرید. غذایتان را جویده، قورت دهید و بعد حرف بزنید. اگر از شما سوالی پرسیده می‌شود، با اشاره نشان دهید که بعد از قورت دادن غذایتان پاسخ خواهید داد. عجله نکنید. اگر طرف مقابل واقعاً دوست داشته باشد به حرفتان گوش دهد، می‌تواند منتظر بماند.

۳. قطع کردن حرف دیگران

خیلی‌وقت‌ها تصور می‌کنید تنها راه برای زدن حرفتان این است که حرف آدم پرحرف را قطع کنید اما اینکار اصلاً صحیح نیست. صبر کنید تا طرف‌مقابل صحبت خود را تمام کند، بعد شما حرف بزنید.

۴. اظهار فضل و دانایی کردن

آیا تابحال متوجه شده‌اید که بعضی‌ها به نظر می‌رسد هیچ فیلتری ندارند و بدترین و نامناسب‌ترین چیزها را به زبان می‌آورند؟ اگر شما هم از آنها هستید، قبل از آنکه دهانتان را باز کنید، صبر کرده و کمی فکر کنید چون مطمئناً نمی‌خواهید موجب خجالت خودتان یا فردی دیگر شوید.

۵. بلند حرف زدن

فقط کافی است که یادتان باشد که اکثر افراد مشکل شنوایی ندارند و نیازی به بلند حرف زدن نیست تا حرف‌هایتان شنیده شود. تمرین کنید که با صدایی آرام‌تر حرف بزنید مگراینکه طرف‌مقابل از شما بخواهد که بلندتر صحبت کنید.

۶. خیلی محکم یا شل دست دادن

۷. پرخوری در میهمانی ها

اگر به مراسمی رسمی یا یک مهمانی خصوصی دعوت می شوید حتما یادتان باشد که با وجود غذاهای وسوسه انگیز و گرسنگی، در مصرف غذاها زیاده روی و شتاب نکنید و همیشه حد اعتدال را رعایت کنید.

۸. گذاشتن آرنج روی میز

بااینکه گذاشتن آرنج‌ها روی میز به نظر بی‌ضرر می‌رسد اما نباید این کار را روی میزهای پایه‌دار انجام دهید. پشت چنین میزهایی بهتر است عقب نشسته و آرنج‌هایتان را کنار بدنتان نگه دارید.

۹. پچ پچ کردن و خندیدن مرموز در حضور دیگران

۱۰. دراز کردن دست از سوی آقایان و اصرار برای دست دادن با خانم ها( یی که به هر دلیلی مایل نیستند).

۱۱. باد کردن یا صدا در آوردن با آدامس

آدامس بادکنکی برای باد شدن درست شده است، بله؟ و وقتی هم که آن را می‌جوید، می‌ترکد. شاید اینطور باشد اما ترکاندن آدامس یا صدا درآوردن با آن، می‌تواند برای اطرافیانتان آزاردهنده باشد. اگر نمی‌توانید بدون ترکاندن، آدامس بجوید، در محل‌های عمومی اصلاً آدامس نجوید.

۱۲. استفاده بی اندازه از تلفن همراه

تلفن‌همراه وسیله بسیار مفیدی است اما نباید جایگزین تماس‌های فردی شود. اگر شما هم جزء آندسته از افراد هستید که به گوشی همراهتان چسبیده‌اید، از اینکه دوستانتان کم‌کم از شما دور شوند، ناراحت نشوید.

۱۳. نمایش عمومی احساسات و رومانتیک بودن در حضور دیگران

شاید خیلی دلتان بخواهد که وقتی در یک مهمانی هستید، با همسرتان کمی عشق‌بازی کنید، اما اینکار را همیشه در یک محیط خصوصی انجام دهید. شاید اطرافیان علاقه‌ای به دیدن صحنه‌های بوسیدن شما نداشته باشند.

۱۴. توهین یا کنایه و طعنه زدن به دیگران

هر زمان احساس کردید که می‌خواهید به کسی حرفی طعنه‌دار بزنید، زبانتان را نگه دارید. یادتان باشد اگر نمی‌توانید به دیگران حرف‌های خوب بزنید، بهتر است هیج حرفی نزنید.

همچنین بخوانید:

بدترین رفتار زنان از نظر مردان

چند قانون در برخورد والدین با نوجوانان

 اخلاقی و اجتماعی

رفتار مناسب با همسر برای رفع دلخوری و ناراحتی

۱۵. بهداشت ضعیف و رفتارهای ناپسند بهداشتی در حضور دیگران

مانند خلال دندان، تمیز کردن بینی حتی با دستمال، شانه‌کردن‌مو

بیشتر اعمال مربوط به بهداشت شخصی باید در محیط خصوصی انجام گیرد، اگر باید موهایتان را شانه بزنید، هیچوقت این کار را وقتی پشت میز نشسته‌اید انجام ندهید. بلند شوید و سرویس بهداشتی را پیدا کنید. اگر عادت به انجام کارهای چندش‌آور دارید، از این کارها دست بکشید. هیچکس دوست ندارد با کسی رفت‌وآمد کند که مدام انگشتش را در بینی‌اش می‌کند، محل‌های خصوصی بدنش را می‌خاراند یا آب دهان پرتاب می‌کند.

۱۶. حمله به حریم شخصی و باورهای افراد

هرچقدر هم که به یک نفر نزدیک باشید، باید به حریم‌شخصی او احترام بگذارید. هیچکس دوست ندارد به مرزهای شخصی او بی‌احترامی شود.

۱۷. بی نظمی و زرنگی در نوبت

چیزی که در مهدکودک و مدرسه یادتان دادند را به خاطر آورید: آخر صف بروید. اگر بخواهید غیر از این رفتار کنید، هر نوع مشکلی برایتان پیش خواهد آمد و درضمن رفتاری دور از فرهنگ و بی‌احترامی به حقوق دیگران است.

۱۸. ریختن آشغال روی زمین حتی در جاهای کثیف

بعد از تمام کردن خوراکی یا نوشیدنی‌تان، به دنبال سطل آشغال بگردید. ریختن آشغال روی زمین بسیار کار زشتی است و باعث می‌شود فرد دیگری برای تمیز کردن خرابکاری شما به زحمت بیفتد.

۱۹. پوشیدن لباس نامناسب،یا آراسته نبودن

هر مکان، نیازمند یک نوع خاص از لباس پوشیدن است؛ چه کار، مدرسه، مکان‌های مذهبی، ورزش و هر محل دیگر. قبل از اینکه بخواهید جایی که نمی‌شناسید بروید، ببینید که برای آن چطور باید لباس بپوشید.

۲۰ خندیدن به خطاها، آسیب دیدن یا مشکل دیگران

وقتی اتفاق بدی برای کسی می‌افتد، هرچقدر هم که خنده‌دار باشد، میل خود به خندیدن را سرکوب کنید. اگر این میل به خندیدن خیلی قوی بود، سعی کنید گونه‌هایتان را از داخل گاز بگیرید. یادتان باشد اگر آن اتفاق برای آن فرد خنده‌دار نباشد، خندیدن به آن بسیار خارج از ادب است.

۲۱. به کاربردن کلمه های زشت و زننده

۲۲. هنگام گفتگو، نگاه کردن به جایی غیر از چهره مخاطب

در واقع با این کار شما نوعی بی احترامی را به فرد مقابل تحمیل کرده اید. لحظه ای خودتا را جای فرد مقابل بگذارید. چه احساسی پیدا میکنید؟

۲۳. حل و فصل کردن مشکلات (با فرزند یا همسر یا…) در جمع

۲۴. کشیدن سیگار در جمع

۲۵. سکوت، و کم حرفی غیر عادی یا‌ عبوس بودن در جمع

۲۶. مسخره کردن لهجه ها یا شوخی های تحقیر آمیز جنسیتی

۲۷. افراط و تفریط در سلام ‌و احوالپرسی

سلام کردن بسیار خوب و جایز است اما بعضی ها این کار خوب را به مسخره میگیرند! افراط در هر کاری بد و ناپسند است.

۲۸. بدگویی از دیگران

۲۹. فضولی کردن

بعضی از کارها در زندگی مردم وجود دارد که واقعا به شما مربوط نمی شود. چرا میخواهید از آن چیزی سردر بیارید؟ آیا به نفع شماست؟ بهتر است به زندگی خودتان برسید.

۳۰. بی توجهی به وقت و برنامه دیگران

البته به جز این ۳۰ عادت ناسپند اجتماعی ذکر شده عادت های مضر دیگری نیز وجود دارند که ما باید نقش آن ها را در زندگی روزمره ی خود کمرنگ تر کنیم با این حال امیدواریم که هرگز عادت بد در وجود شما نباشه و اگر هم بود با تلاش و کوشش به دنبال تغییر عادت های ناپسند باشید تا جامعه ای زیباتر و پاک تر با انسان های باکمال را داشته باشیم.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (30 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Ema | ۴ ماه پیش
خیلی خوب بود ممنونم
0
0
امیر | ۶ ماه پیش
آموزنده بود ،تشکر
0
0
آزاده | ۳ سال پیش
واقعا متشکرم⚘
خیلی خوب بود
0
0

hits