دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر خندیدن بر سلامتی

بخند تا سالم بمانی

تاثیر خندیدن بر سلامتی
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خندیدن کار خیلی ساده ای است ولی بیشتر ما فراموش می کنیم که خندیدن موجب سلامتی می شود و باید بیشتر بخندیم . بهتر است این مقاله دلگرم را بخوانید و خندیدن را فراموش نکنید.

خندیدن و نقش آن در سلامتی

خندیدن چشمه سلامتی است، خندیدن موجب می شود که ما هم از لحاظ فیزیکی و هم از نظر روانی احساس بهتری داشته باشیم. خنده باعث بهتر عمل کردن ریه ها می شود و اکسیژن بیشتری به مغز می رساند. اعضاء داخلی بدن را ماساژ می دهد و سبب افزایش قدرت دفاعی بدن می شود. خندیدن موجب کاهش هورمون استرس ولی افزایش هورمون شادی آور می گردد. هر کسی که بیشتر لبخند می زند برای سلامتی خودش قدمی بزرگ بر می دارد .
خندیدن می تواند حال و هوای شما را بهتر کند حتی زمانی که اصلاً حوصله خندیدن نداشته باشید ،ولی اگر سعی کنید بخندید متوجه می شوید که حالتان چقدر بهتر می شود. حالا سعی کنید بخندید و بعد از خواندن این مقاله دلگرم برام بنویسید چه احساسی دارید .

7 دلیل علمی که به شما می گوید چرا باید بیشتر بخندیم؟

1- خنده جهت کاهش استرس

همه می دانیم که روز های کاری سخت و خسته کننده هستند. رئیس شما با یک برنامه از اولویتها، دائم شما را تحت فشار می گذارد. تلفن هر پنج دقیقه زنگ می زند و دائم یکی از همکاران چیزی از شما می خواهد و اگر شما مادر یا پدر باشید حتماً قبل از شروع بکار روزانه از لحظه بیدار شدن استرس خواهید داشت. در این حالت بهتر است چند لحظه ای سکوت کنید و بخندید. بر اساس یکی از تحقیقات دانشگاه کانزاس همین خنده به شما کمک می کند تا بهتر با استرس روبرو شوید . انسانهایی که لبخند می زنند بعد از استرس و در زمان استرس نبض آرامی دارند، مهم نیست که این لبخند آنها آگاهانه یا نا آگاهانه باشد.

بخند تا سالم بمانی

2- کسانی که لبخند می زنند عمر طولانی تری دارند

خیلی بخندید تا دوران زندگی شما طولانی تر از کسانی باشد که هفت روز هفته چهره ای عبوس دارند . یکی از تحقیقات دانشگاه Wayne State Universityنشان می دهد که انسانهایی که چهره خنده رویی دارند بطور متوسط 7 سال طولانی تر از کسانی زندگی می کنند که بندرت می خندند .

3- کسانی که می خندند روابط بهتری دارند

دوباره سراغ عکسهای کودکی خودتان بروید و آنها را درست و دقیق نگاه کنید . آیا خیلی می خندید؟ یا نه ؟ متاسفانه یک تحقیق دانشگاه DePauw University نشان داده که انسان هایی که در کودکی خیلی می خندیدند در بزرگسالی روابط بهتر و مستحکمی دارند. اما زیاد نگران نباشید این یک نتیجه تحقیقی است و دلیل نمی شود که باعث ناراحتی شما بشود. این به معنی آن است که اگر شما در کودکی زیاد نمی خندیدید دلیل محکمی نیست که روابط شما با دیگران ناقص باشد یا قطع شود .

4- انسانهایی که می خندند جذاب ترند

از فردا از آرایش روزانه صرفه نظر کنید بجای آن لبخند بزنید. یکی از تحقیقات علمی نشان داده که 70 درصد مردان، خانم هایی را که بیشتر لبخند می زنند جذاب تر از خانم هایی می دانند که آرایش می کنند ولی لبخند نمی زنند. یک تحقیق دیگر از کشور برزیل ثابت کرده که صورت همه انسانها با لبخند جذاب تر بنظر می آید .

بخند تا سالم بمانی

5- خندیدن بهتر از ماده مخدر کوکائین است

مواد مخدر را فراموش کنید و بجای آن بیشتر بخندید . محققین دانشگاه استنفورد معتقدند که خنده اثر نشئه کننده ای دارد، وقتی ما می خندیم قسمتی از مغز فعال می شود که مسئول ترشح هورمون خوشحالی و شادی است، درست همان بخشی از مغز که مسئول نشئه شدن بعد از استفاده ازماده مخدر کوکائین است .

6- کسانی که لبخند می زنند بیشتر مورد اعتماد هستند

اگر شما می خواهید اعتماد کسی را جلب کنید ؟ لبخند بزنید
تحقیقات دانشگاه پرنستون نشان می دهد که مغز در اولین بر خورد با فرد یعنی در 100 ثانیه اولیه تصمیم می گیرد که به فرد اعتماد کند یا نه ؟ همین تحقیقات نشان می دهد که انسانهایی که لبخند بر لب دارند معمولاً بعنوان انسانهایی قابل اعتماد شناخته می شوند ضمناً این لبخند موجب می شود که دیگران احساس کنند که فرد مقابل آنها فردی درستکار ، امین ، خوش مشرب ، اجتماعی ، لایق و مسئول می باشد .

7- خندیدن حافظه را تقویت می کند

بعد از یاد گرفتن هر مطلب حتماً بخندید ، زیرا آنچه که آموخته اید بهتر به خاطرتان می ماند. تحقیقات دانشگاه ویسکانسن آمریکا نشان می دهد که انسانها بعد از یک یادگیری عمیق و فشرده در نیم ساعت استراحت اگر بخندند بهتر می توانند مطالبی را که یاد گرفته اند باز گو کنند .

بنا به توصیه متخصصین " از خندیدن بعنوان دارویی بدون نسخه استفاده کنید که غیر از سلامتی بیشتر اثر جانبی دیگری ندارد. شما از خندیدن معتاد نمی شوید ولی خندیدن مخدری است که همیشه رایگان در اختیار شماست .
خندیدن اسپرینی برای جسم و روح شماست ."

در پایان جمله ای از چارلی چاپلین " یک روز بدون خنده، روزی از دست رفته است."

امیدوارم با خواندن این مقاله بیشتر لبخند بزنید و چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits