دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهکارهایی برای افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی

افراد مبتلا به بیماری اختلال وسواس فکری و عملی بخوانند

راهکارهایی برای افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
برخی رفتارها و افکار وسواس گونه گاهی آنقدر زیاد می شود که باعث می شود زندگی و روزمرگی شما دچار مشکل شود. بهتر است برای این گونه رفتارها چاره ای بیندیشید.

اختلال وسواس فکری و عملی

لابد شنیده اید که بهترین راهکار برای افرادی که از اختلال وسواس فکری یا عملی رنج می برند، عمل به دستورات شرعیست است. به عنوان مثال برخی یا شاید بهتر است بگوییم افراد زیادی هستند که به اختلال وسواس در شست و شو و مسائل شرعی دچار شده اند. راهکاری که عموماً افراد متخصصی که در شرع فعالیت می کنند عمل به دستورات مطابق شرع است. اگر با این راهکار درست شد که چه بهتر، که البته بنا به تجربه در اغلب موارد هم نتیجه نمی دهد اما اگر نشد پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید. با دلگرم همراه باشید.

حقیقت آن است که این حالت درست است اما باید مسائل و جزییات بیشتری را در این حین مورد بررسی قرار دهیم. این افراد، افراد عادی نیستند و در زمینه گرایش به این دست اختلالات به عبارتی خوش ژنتیک بوده و با افراد عادی فرق دارند پس باید نسخه دیگری برای این دست از افراد پیچید.

با افراد وسواسی چگونه باید رفتار کرد؟

اولین نکته ای که می خواهم به شما بگویم این است که کلمه ای به عنوان نجاست را از ذهن این افراد بیرون کنید. این کلمه به خودی خود تمرکز این دست از افراد را به صورت ذاتی به سمت مسائل شرعی می برد. البته خب برای افراد غیروسواسی این حالت اهمیتی ندارد اما افراد وسواسی باید این کلمه را از دفترچه ذهن خود پاک کنند. حال شاید با خود بگویید چرا و چگونه؟ عمده مسائلی که افراد وسواسی با آن در زمینه شست و شو روبرو می شوند مربوط به خروج و یا تسری ادرار یا منی به بدن و یا لوازم خونه، فرش و غیره می شود. پیشنهاد من این است که کلاً کلمه نجاست را در رابطه با اینها از مغز خود دور کنید. اما چگونه؟ پیشنهاد می کنم مطالعه خود را در این زمینه بالا ببرید. ادرار یا منی یک چیز شیطانی نیست. این دو ماده حاصل فرایندهای مختلفیست که در داخل بدن رخ می دهد که حتی ممکن است شامل مواد مفید هم باشند. درست همانطور که کود گاو حاوی مواد مفید برای گیاهان است این مواد یا حتی مدفوع انسان هم حاوی موادی است که در زمینه هایی کاربرد خاص خودش را دارد. اینها را میگویم که بدونید با ماده های شیطانی روبرو نیستید. چرا که اگر این ماده ها شیطانی بودند، هم اکنون باید کل کره زمین نابود می شد. در حالی که می بینیم اونور آبی ها که از ماها که اینجا هستیم با اینکه خیلی کمتر یا شاید در مقایسه با ما اصلاً رعایت نمی کنند حس خوشبختی بیشتری هم دارند. البته این موارد را برای افراد وسواسی میگم چرا که افراد غیروسواسی که نیازی به این موارد ندارند و به قول معروف برای آنها اهمیتی ندارد.

افراد وسواسی

نکته دیگری که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد مربوط به اطرافیانیست که با این اختلال روبرو نبوده و در نتیجه باید با هوشمندی کامل اما به صورت نامحسوس باید فرد وسواسی را زیر نظر بگیرند و به نوعی او را بیشتر دچار اضطراب نکنند. به عنوان مثال چند سال پیش فردی وسواسی را می دیدم که به طور مرتب و بیش از حد حمام می رفت اما خانواده او با دعوا و تشر زدن به او و در نتیجه ایجاد اضطراب، زمینه افزایش و حساسیت او به این وسواس را بیشتر می کردند. چرا که این پرخاشگری از طرف خانواده ها، به صورت ذاتی این باور را در فرد مبتلا تقویت می کند که حتماً این چیز بدیست که آنها هم در این قضیه این قدر حساس هستند.

خانواده ها باید در چنین مواردی آرامش خود را حفظ کرده و با هوشمندی و مطالعه درست این قضیه را مدیریت کنند.

دور کردن ترس از افراد وسواسی

اغلب افراد وسواسی که به این عادت دچار شده اند از یک چیزی می ترسند مثلاً فردی که در مسائل شست و شو وسواس دارد، می ترسد با یک تسری تمامی نمازها و روزه ها و عبادات او باطل شده و آن دنیا هم در اعماق جهنم در آتش بسوزد. جالب است بدانید که زمانی که آنها محل تسری آن مواد را پاک کرده و همین طور پاک می کنند واکنش های شیمیایی خاصی در مغز آنها پدیدار شده و لذت خاصی به آنها می دهد. اما طولی نمی کشد که این لذت جای خود را دوباره به اضطراب و نگرانی ها بابت تسری های دیگر می دهد و روز از نو، روزی از نو.

اختلال وسواس فکری و عملی

وسواس فکری یا عملی؟

ممکن است این افراد دچار چندین نوع وسواس باشند از نوع فکری و یا عملی. این دست افراد خود می دانند وسواس فکری آنها یک چیز بیهوده و پوچ است و حتی وقتی چند بار به این قضیه فکر می کنند به این قضیه می خندند و خودشون رو مسخره می کنند و برای مدتی برای آنها بی اهمیت می شود اما طولی نمی کشد که به صورت ناخودگاه در ذهن آنها نقش می بندد و دوباره روز از نو روزی از نو. افرادی که مبتلا به وسواس های مختلف فکری و عملی هستند باید بدانند که تمامی این حالات و رفتارها به صورت ذاتی به هم متصل بوده و از یکدیگر جدا نیستند هر چند که نوع این وسواس ها با هم فرق کند.

همچنین بخوانید:

مبتلایان به اختلال شخصیت وسواسی چگونه اند؟

اختلال وسواس فکری - عملی چقدر خطرناک است؟

از اختلال وسواس فکری - عملی نترسید

نکته طلایی در این زمینه این است که اطرافیان با آگاهی کامل در این زمینه فرد مبتلا را دچار اضطراب و تنش های بی مورد نکنند. سعی کنید فرد مبتلا را در محیط های شلوغ و به طور کلی افرادی قرار دهید که کاملاً سالم هستند و به طور مداوم کارهایی از این قبیل ر انجام دهید تا به صورت خودکار چنین مسائلی از در ذهن فرد مبتلا کم رنگ تر شود. به هر حال چیزی که مشخص است این است که از پای در آوردن این بیماری نیاز به زمان به نسبت طولانی داشته و نباید فرد را به اجبار مجبور به انجام کار کنید. چرا که این اجبار می تواند نتایج منفی بیشتری را به دنبال داشته باشد. همچنین در کنار انجام این کارها به هیچ وجه استفاده از داروهای مرتبط موجود در این زمینه زیر نظر روانپزشک را فراموش نکنید. به طور کلی همزمان با مصرف داروها، اقدامات عملی بیرونی مفید برای کاهش تنشها و اختلالات رفتاری را نیز برای بیمار خود در نظر بگیرید.

این مطلب هم به پایان رسید امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. ما را از نظرات ارزشمند خود در بخش کامنتها محروم نفرمایید. منتظر مطالب اختصاصی دلگرم در روزهای آتی در این زمینه باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits