دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه میتوانیم یک روز بهتر برای خود بسازیم؟

4 ترفند برای داشتن یک روز بهتر

چگونه میتوانیم یک روز بهتر برای خود بسازیم؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
چند روز پیش داشتم رادیو گوش میدادم و یک آهنگ پخش میشد که چه چنین شعرهایی داشت : به فردا فکر کن، بزودی فرا میرسه، و بهتر از قبل خواهد بود ... به ذهنم خطور کرد که ما مدت زمان زیادی را در نگرانی برای فرداهایمان میگذرانیم، اینکه چقدر روشن، پربار و...

بعضی وقت ها آنقدر به فکر روز های آینده هستیم که اهمیت امروز را کاملا فراموش میکنیم. البته قبول دارم که حضور ذهن در زمان حال میتونه کار خیلی سختی باشه اما مثل هرکار دیگه ای با کمی تمرین ممکن میشود. در این مقاله قصد داریم تا در ارتباط با همین موضوع صحبت کنیم و چند راهکار ساده اما کاربردی را به شما کاربران گرامی مجله دلگرم معرفی کنیم.

این مطلب بر مبنای گفته های "جان . سی مکسول" نوشته شده است.


پس از مدتی متوجه ارزش امروز و زمان حال شدم. فهمیدم که الویت های شما، شیوه ای که برنامه هایتان را تنظیم میکنید و تصمیماتی که هر روز میگیرید عامل اصلی برای رقم خوردن فردای شما میباشد. البته نکته مهمی که نباید فراموش کرد این هست که وقتی امروز گذشت و تبدیل به تارخ شد، نباید حسرت فرصت های از دست رفته را خورد. آب رفته به جوی باز نمیگردد.


در این جهانی که میلیون ها عامل برای حواس پرتی وجود دارد و انتخاب هایمان هم محدودیتی ندارند، حفظ تمرکز و ماندن در زمان حال میتواند کار خیلی سختی باشد.

4 ترفند برای داشتن یک روز بهتر


1. اولویت هایتان را مشخص کنید


سال های پیش لیستی از چیزهایی که بیشترین اهمیت را برای من دارد درست کردم. این لیست حوزه های مختلفی را دربر میگیرد و در مراحل سخت زندگی کمک زیادی به من کرده است. لیست اولویت های من به این شکل است :


- سلامتی : بعد از سکته کردن در سن 51 سالگی، کاملا فهمیدم که تغذیه سالم و ورزش کردن باید یکی از بخش های اصلی زندگی من باشد.
- خانواده : خیلی اوقات خانواده هایمان تاوان رویا پردازی های ما را میپردازند. همیشه قول میدهیم که زمان بیشتری را با آنها بگذرانیم. مسئولیت هایی که در برابر خانواده تان دارید را به مانند وظایف شغلی خود بدانید. در تقویم کاری خود حتما زمان هایی رو برای گذراندن با خانوادتان قرار بدهید. حتی هر روز اگر میتوانید.
- ایمان : من یک فرد مذهبی هستم. به همین دلیل کارهایی که انجام میدهم باید با اعتقاداتم همخوانی داشته باشد. همچنین زمان هایی را برای عبادت و دیگر فعالیت های دینی قرار میدهم.
- بخشیدن : دوست دارم تا داشته هایم را به اشتراک بگذارم، چیزهایی مثل زمان، پول و یا دانشم را. اگر دو انتخاب داشته باشم که در اولی فقط خودم منتفع شوم و در دومی دیگران هم نفع ببرند، قطعا دومی را انتخاب خواهم کرد.


این لیست کمک کرد تا هنگام تصمیم گیری انتخاب هایم روشن و واضح باشند. یاد گرفتم تا چیزهایی که با اولویت هایم هماهنگ نیستن را دور بریزم و از تصمیمات احساسی و عجولانه اجتناب کردم. الان کاملا متوجه شدم که افراد موفق کسانی هستند که نقاط ضعف خود را خیلی زود شناسایی میکنند و هر روز در حال اصلاح آن ها هستند.

2. مهارت های تصمیم گیریتان را تقویت کنید


تا حالا شده به دلیل مسئولیت های زیادی که دارید احساس غرق شدن و از دست دادن کنترل به شما دست دهد؟ من که اینگونه بودم. یکی از مسئولیت هایی که به عنوان کشیش کلیسا داشتم این بود که تعداد اعضا را به 3000 نفر افزایش دهم. برای انجام چنین کاری باید از همه گزینه های موجود استفاده میکردم. اما از کجا باید شروع کرد؟
جواب این است که باید کوچک شروع کرد. باید مراحل را یکی یکی طی کرد. هر روز که مقداری پیشرفت حاصل شود انگیزه ای است برای روز بعدی. و در نهایت هم به هدفی که داشتم رسیدم.
خیلی اوقات در تله ای گیر میکنیم که ما را دچار شک کردن به خودمان میکند. زمانی که بر اساس اولیوت هایتان تصمیم گیری میکنید به احتمال زیاد کار درست را انجام داده اید. پس بعد از اینکه تصمیمی را گرفتید، فکر تغییر دادن آن را از ذهن بیرون کنید.


3. زمانی که دارید را حساب شده استفاده کنید


اگر رفتارهای شما را در طول یک شبانه روز بررسی کنم، به راحتی به شما خواهم گفت که آیا موفق میشید یا نه. شاید این حرف جسورانه بنظر برسد اما با بررسی عادت های روزانه مردم براحتی میتوان در مورد خیلی از افراد نتیجه گیری کرد. آیا هر روز صبح با یک هدف واضح و مشخص از خواب بلند میشید؟ آیا برنامه ریزی درست و اصولی دارید؟ آیا روزها بدون هدف وبگردی میکنید؟ آیا زمان استراحتتان از زمان کاریتان بیشتراست؟ آیا میتوان با مشاهد رفتارهای روزمره تان به الویت های شما پی برد؟


"از زمانی که دارید به خوبی محافظت کنید، این لحظات مانند الماس های برش نخورده هستند، آنها را به درستی استفاده کنید و تبدیل به بهرین جواهرات خواهند شد."


زمان مهم ترین دارایی ماست. و انسان بیش از هرچیزی دیگری آن را اصراف میکند.


- برای اینکه ارزش یک روز را بدانید، از کسی بپرسید که باید خرج 6 بچه ای که دارد را فراهم کند.
- برای اینکه ارزش یک دقیقه را بدانید، از کسی سوال کنید که پرواز خود را از دست داده.
- برای اینکه ارزش یک ثانیه را بدانید، از برنده مدال نقره سوال کنید.


من نمیگم که باید تمام روز را در حال فعالیت سخت باشیم. این کار غیر منطقی است. اما میتوانید 15 دقیقه کمتر صرف گردش در شبکه های احتماعی بکنید و بجای آن به یک فایل صوتی آموزشی گوش دهید. میتوانید مدت زمان بسیار زیادی را که صرف خرید کردن میکنید، برای خواندن یک کتاب ، گفتگو با خانواده یا یک ملاقات با دوستانتان استفاده شود.


4. مشغله زیاد به معنای انجام کار مفید نیست


یکی از محققان حوزه مدیریت میگوید بیشتر مدیران موفق کارهای مهم خود را بعد از ظهر انجام میدهند. دلیل آن هم این است که صبح ها به کارهای روتین خود میردازند و آن ها را به سرانجام میرسانند تا احساس کنند که دستاوردی داشته اند.
بیش از 15 سال پیش یک داستان جالب در مورد "چارلز شواب" رئیس شرکت فولاد Bethlehem خواندم. شرکت شواب موفق بود اما او اعتقاد داشت که حتی میتوانند بهتر باشند. او یک مشاور ماهر به نام "آیوی لی" را استخدام کرد تا در ساده سازی عملیات های کارخانه کمک کند. لی به شواب گفت 6 تا از مهم ترین کارهایی که فردا باید انجام دهی را به ترتیب اولویت بنویس.


بعد از اینکه شواب اینکار را انجام داد، لی گفت این کاغذ را بگذار توی جیبت و فردا صبح ابتدا فقط به شماره یک نگاه کن. بقیه 5 مورد رو اصلا فراموش کن، فقط اولین مورد مهمه. شروع بکار کن و تا زمانی که تمام نشده متوقف نشو. و همین مراحل هم برای شماره های 2 ، 3 و بقیه موارد موجود در لیست هم تکرار کن. لی اشاره کرد که حتی اگر یک یا دو مورد را تمام کردی و به بقیه نرسیدی اهمیتی ندارد. پس از مدتی آقای مدیر متوجه شد که اگر تنها چند هدف مهم را برای شرکت تعریف کند و تا هر کدام را کامل انجام نداده سراغ بقیه نرود، بسیار موفق تر خواهد بود. انجام کامل یک کار بسیار بهتر از انجام ناقص 10 کار مختلف است.


حالا بازهم به یاد ادامه اون شعری که در رادیو پخش میشد افتادم :
امروز روز زیباییه ، اجازه نده به راحتی از دست بره ...


روزها به سرعت میگذرند و ما خودمان را گیر کرده در فرداهایی میبینیم که هیچ شباهتی با رویاهایمان ندارند. رویا پردازی بی هدف را کنار بگذارید و بجای آن دست بکار شوید و الویت های خود را مشخص کنید و بر مبنای اون ها تصمیم گیری کنید و زندگی رو ادامه دهید.


با توجه کردن به مواردی که بیان شد قطعا شما هم میتوانید مهارت زندگی در زمان حال را بدست آورید. امیداورم که از این مطلب لذت برده باشید. دیدگاه های خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما درمیان بگذارید و همچنان منتظر عناوین بعدی سری جدید مقالات دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits