دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه تمرکز بیشتری داشته باشیم؟

4 سوال قدرتمند که به افزایش تمرکز کمک میکند

چگونه تمرکز بیشتری داشته باشیم؟
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ما در دوران اوج شکوه تکنولوژی زندگی میکنیم. علاوه بر مشکلات زندگی روزمره، شدیدا با بقیه در ارتباط هستیم. با این همه حواس پرتی ها موجود، خیلی راحت ممکنه خودتان را گم کنید. اگر نمیدانید کارهایی را که انجام میدهید چرا انجام میدهید، ممکنه به نقطه ای...

توی این دوره زمان شلوغ پر از سر و صدا و حواس پرتی، از دست دادن تمرکز چیز عجیبی نیست. اگر در تمام مراحل زندگی تمرکز لازم را داشته باشیم بدون شک میتوانیم تصمیمات بهتری بگیریم و موفقیت های بیشتری بدست آوریم. در ادامه مطلب قصد داریم چند راهکار قدرتمند برای بازیابی تمرکز به شما آموزش دهیم.

این مطلب با توجه به مقاله ای از "جولیان هیز" نوشته شده است.


اجازه دهید داستان زندگی خودم را بریتان تعریف کنم. زمانی که داشتم رشته پزشکی میخوندم و میخواستم یک دکتر بشم، اما اواسط سال اول متوجه شدم که انگار یه چیزی سرجاش نیست. در واقع داشتم کارهایی که جامعه از من به عنوان یک دانشجوی پزشکی میخواست را انجام میدادم، نه چیزهایی که خودم دوست داشتم.


وقتی این را متوجه شدم، بلافاصله از دانشگاه انصراف دادم و رفتم دنبال 2 چیزی که علاقه زیادی به آنها داشتم، سلامتی و نوشتن. شاید خیلی ها الان بخوان شروع کنن به نصیحت کردن اما پیدا کردن مسیر شخصی خودتان برای موفق شدن خیلی سخت تر از حرف زدن است.


شاید باید خیلی زود تر دنبال سرنوشت خودم میرفتم اما تا زمانی که سوالات درست را نپرسیده بودم امکان پذیر نبود.


سوال های خوب جواب های مهمی دارند که شما را وادار میکنند دست بکارشوید. اگر سوالات سطحی بپرسید، نتایج سطحی هم میگیرید.

4 سوال قدرتمند که به افزایش تمرکز کمک میکند کدامند؟


1. میخوام چه کسی باشم؟


در زمانی که داشتم با خودم کلنجار میرفتم که بعد از ترک دانشگاه چجوری باید تبدیل به یک نویسنده و مشاور سلامتی بشم، متوجه شدم که زمانی که در اختیار دارم بسیار محدود است.
واقعا انسان زمان محدودی برای تحقیق رویاهاش داره. توجه به این نکته باعث میشه که تنها چیزهایی که واقعا برای شما اهمیت دارند خود را نشان بدهند. و از اون به بعد دیگر به حرف ها و برنامه هایی که دیگران برای شما درنظر دارند فکر نخواهید کرد.
مهم نیست که چقدر احساس سردرگمی دارید، همیشه بدانید که شما هستید که کنترل تمام رفتارتان را دارید. اگر کاری را انجام میدهید که با خود واقعیتان هماهنگی ندارد و یا ممکن است در آینده باعث پشیمانی شما شود، سریعا یک نقشه برای خروج از اون وضعیت بکشید و به سمت یک موقعیت بهتر حرکت کنید.
صبور، و در کار مداومت داشته باشید و بدانید که یک شبه هیچ اتفاقی نمی افتد.


2. چرا چیزی را میخواهم؟


یک لحظه توقف کنید و از خود بپرسید که چه چیزی از زندگی میخواهید و چرا ؟؟؟
البته حواستان باشد چون اغلب چیزی که میخواهید و دلیل آن میتواند نمایانگر طرز فکر شما باشد که باید آن را بپذیرید چون در عمیق ترین لایه های شخصی اینگونه هستید.
کارهایی که انجام میدهیم و چیزهایی که تجربه میکنیم باعث شکل گیری درونی ترین ابعاد شخصیت ما میشود و در نهایت باعث ایجاد ذهنیتی میشود که به ما میگوید باید چگونه زندگی داشته باشیم.
آیا سعی دارید با انتخاب یک رشته کاری خاص، خانواده تان را خوشحال کنید؟ آیا بخاطر رقابتی که با بقیه دارید تصمیم میگیرید؟ زندگی که دارید میسازید، آیا وقعا برای خودتان است یا فرد دیگه ای؟


چند سوالی که میتواند به شما برای فهمیدن اینکه آیا در مسیر درست هستید کمک کنید این ها هستند :


- آیا اعمال من باعث خوشحالی و معنادار بودن زندگی من میشوند؟
- آیا فکر کردن به مسیری که در آن هستم باعث هیجان زده شدن من میشود یا پژمرده شدن؟
- از دنیا چه انتظاری دارم؟


3. وضعیت سلامتی من چگونه است؟


به عنوان یک مشاور سلامت، خیلی اوقات میبینم افراد به بهانه بیشتر کار کردن و بدست آوردن پول بیشتر ، سلامتی خود را نادیده میگیرند.
زمانیکه در حال تلاش برای پیشرفت کردن هستید، خیلی مهم است که به سلامتی خود نیز اهمیت دهید. سلامتی سنگ بنای رسیدن به تمام آرزوها و اهدافی است که دارید.
حالا از خود بپرسید، آیا خودم را در اولویت قرار میدهم؟ خود را درچه وضعیت سلامتی میبینید؟ دوست دارید از لحاظ سلامت فیزیکی چه احساسی داشته باشید؟
تصور کنید بطور مثال اگر به تغذیه خود اهمیت کافی دهید چه نتایج خارق العاده ای میگیرید. انرژی بیشتری خواهید داشت و احساسی بینظیر سراغ شما میاد و دسترسی به اهدفتان خیلی راحت تر خواهد بود.


4. چگونه من را بیاد میاورند؟


اگر خدایی ناکرده فردا بمیرید، از زندگی که داشتید و تصمیم هایی که گرفتید راضی خواهید بود؟
میدونم که این سوال میتوانید خیلی نا امید کننده باشد اما فکر کردن به اینکه در زمان خاکسپاری دیگران در مورد شما چه میگویند، میتواند به زندگی شما شفافیت زیادی اضافه کند. من دوست دارم که به عنوان فردی که بر روی اهدافش تمرکز زیادی داشت و با دستاوردهایش توانست تاثیر خوبی بر زندگی مردم بگذارد، بیاد آورده شوم.


شما چطور؟ شما چگونه دوست دارید بیاد آورده شوید؟ دوست دارید مردم بگویند که چجور انسانی بودید؟ دوست دارید زمانیکه نام شما برده میشود چه احساسی ایجاد شود؟ زمانی که به این چیزها فکر میکنید، به بهترین تصویری که از خود دوست دارید میرسید.


10 یا 15 دقیقه زمان بگذارید و یک خلاصه وضعیت از خود بنویسید. این راهی موثر است تا متوجه شوید که باید بر روی چه ویژگی ها در خودتان کار کنید و به کجا دوست دارید برسید.


امیدوارم با پرسیدن این سوالات و پیدا کردن جواب هایشان بتوانید کیفیت زندگی بالاتری داشته باشید. این قسمت از سری جدید مقالات موفقیت مجله دلگرم هم به پایان رسید. منتظر قسمت های بعدی باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits