دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
منطقی تصمیم بگیریم یا احساسی؟

5 موقعیتی که باید به صدای دلتان گوش دهید

منطقی تصمیم بگیریم یا احساسی؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
یک درخواست سخت گیرانه ، یک احساس آرامش، یک حس ظریف پیشگویی و یا حتی یک صدایی شبیه به زمزمه به شما میگه که : این درسته. مطمئنم که شما هم چنین لحظاتی را داشته اید اما سوال اینجاست که چقدر براساس آن ها عمل کردید؟

یک سوال بزرگ. مطمئنم شما هم پس از دیدن عنوان مقاله حسابی هیجان زده اید. یکی از سوالاتی انسان همواره در پی یافتن جوابی برای اون بوده. باید اعتراف کنم که پیدا کردن یک جواب کار بسیار سختی است اما قصد داریم اینکار را انجام دهیم. همراه ما باشید.

این مقاله بر اساس خاطرات و مصاحبه های "مارجی والر" نوشته شده است.


جرئت این را داشته باشید که قلب و بینش خود را دنبال کنید. اینها (قلب و بصیرت) به نحوی میدانند که شما واقعا چه چیزی میخواهید، هر تصمیم دیگری پس از این دو قرار میگیرد. استیو جابز

فراتر از هوشیاری آگاهانه ما، بصیرت انسان به گونه ای منحصر بفرد شکل گرفته که سیگنال هایی به ما ارسال میکند که توجه بیشتری به چیزی یا شخصی داشته باشیم. شاید برخلاف چیزی که فکر میکنیم بنظر برسه اما بصیرت و بینش انسان میتواند ما را به مسیر درست هدایت کند و این درحالی است که ذهن خودآگاه ما تنها پس از مشخص شدن نتیجه میتواند تشخیص دهد که آیا راه درستی انتخاب شده است یا نه.


این حس بینش و بصیرت در خود من هم خیلی اوقات بهم کمک کرده. درست زمانی که 21 سال داشتم تصمیم گرفتم که به یک سفر بلند مدت یک ساله به دور دنیا بروم. اون هم در حالیکه تنها یک کوله پشتی به همراه داشتم. در طول سفرم با افراد زیادی از اقشار مختلف و با فرهنگ های متفاوت آشنا شدم و تقریبا یک حس ششم بدست آوردم درمورد کسانی که میتوانم به آن ها اعتماد کنم و همینطور افرادی که باید تا جای ممکن در رادار آن ها نبود. یادمه با یک آقا سوار آسانسور ایستگاه قطار آمتراک شدم. زمانی که متوجه شدم ایستگاه آمتراک میامی کیلومتر ها دور تر از ساحل جنوبی بود (جایی که قرار بود دوستانم را ببینم) و با توجه به اینکه یکشنبه ها اتوبوس های عمومی خیلی کمتر تردد داشتند او تعارف کرد تا من را برساند. اینطوری هم نمیخواستم کلی پول تاکسی بدم و هم اینکه مجبور نبودم کلی وقتم را هدر بدم. در حالی که مطمئنم هستم هیچ پدر و مادری دوست ندارد که دخترش با یک مرد غریبه سوار ماشین شود اما یک حسی به من میگفت که این آقا صادقانه قصد کمک کردن دارد و البته مشخص شد که همینطور هم بوده.


در ماه های بعدی من به سفرم در اروپا، آفریقا و آسیا ادامه دادم و همینطور به افرادی که بنظر آدمای خوبی میرسیدند اعتماد کردم. همچنین افرادی هم بودند که آدمای درستی بنظر نمیرسیدند و من هم قاطعانه به آن ها جواب نه دادم و خودم را از مخمصه خلاص کردم. طی تمامی این اتفاقات و حتی بعد از آن حتی یکبار هم از اعتماد کردن به ندای درونیم پشیمان نشدم.


البته مشخصه که من اصلا قصد ندارم تا به خانم های جوان بگم که سوار ماشین هر غریبه ای بشوند چراکه کاملا مشخص است همه نیت خوبی ندارند. امروزه افراد خیلی زیادی را میبینم که علیرغم بصیرت و بینش خیلی خوبی که دارند به دلیل اینکه بیش از حد محتاط هستند نمیتوانند در موقعیت های مختلف تفاوت بین افرادی که واقعا قصد خوبی دارند با آنهایی که نیت نادرستی دارند را تشخیص دهند. شاید توجه کرده باشید، اغلب عناوینی که در روزنامه ها و رسانه ها منتشر میشه عباراتی ترسناک هستند و واقعا جای شگفتی است که اکثر افراد همیشه اضطراب زیادی دارند و بصورت مداوم با احساس خطر زندگی میکنند، مواردی مثل ترس از بیماری های خطرناک، بلایای طبیعی و افراد سودجو. با چنین شرایطی این افراد ظرفیت کمی برای گوش دادن به صدای قلبشان دارند. طعنه آمیز است که این وسواس و احساس خطر و ترس آن ها نه تنها باعث افزایش امنیت آن ها نمیشود بلکه حتی آن را کاهش میدهد.


همانطور که ترس و هراس مزمن توانایی ما را در استفاده از بصیرت وبینش خود کاهش میدهد، قدرت ریسک پذیریمان را نیز دچار اختلال میکند. همچنین باعث میشود که از فرصت ها بخوبی استفاده نکنیم و حتی بر روی قضاوت هایمان نیز تاثیر گذار است. کاملا مشخص است که توجه کردن به حرف دلتان نیازمند جرئت و شجاعت است اما هرچقدر که بیشتر تمرین کنید مانند هر مهارت دیگری تقویت میشود. همین امروز اینکار را انجام دهید وبیشتر از این معطل نکنید.


5 موقعیتی که باید به صدای دلتان گوش دهید کدامند؟

1. من میتوانم


افراد بسیار زیادی را دیدم که علیرغم توانایی های زیادی که دارند، صرفا به دلیل ترس از اینکه از پس کاری برنمیایند، خیلی زود جا زده اند. پس اگر از ته قلب میدونید که توانایی انجام کاری را دارید، هرگز اجازه ندهید که ترس مانع شما شود. خودتان را کاملا آماده کنید، شک رو کنار بزارید و برید وسط میدون.


2. یه چیزی بهم میگه که اینکار رو انجام بده


بدن و احساسات درونی شما یک هشدار دهند بسیار قوی هستند. بیشتر غرایض طبیعی انسان حاصل از همین احساسات جسمانی است. خیلی اوقات در شرایط مختلف این واکنش های بدن کاملا قابل لمس است، واکنش هایی مثل یک احساس تنگی و گرفتگی در قفسه سینه و... . همیشه این نشانه ها را جدی بگیرید چراکه اغلب اوقات به یک مورد جدی اشاره دارند.


3. من در خطرم


انسان بطور طبیعی حسگرهایی دارد که در زمانی که او در خطر باشد، هشدار میدهند. مثلا اگر در مکانی باشید یا حتی در برخورد با برخی افراد ممکنه که احساس خوبی به شما دست ندهد. پس بهتره که به این غرایز ذاتی اعتماد کنید.


4. نمیدونم چرا اما فکر میکنم این کاردرست باشد


شاید چیزی که به شما میخوام بگم غیرمنتظره باشه اما در زندگی زمانی که قراره تصمیمات بزرگ بگیریم، هرچقدر بیشتر وسواس بخرج دهیم و مداوم نکات مثبت و منفی را تجزیه و تحلیل کنیم، احتمال اینکه یک انتخاب بد داشته باشیم بیشتر است. پس بهتر است که در چنین موقعیت هایی بیشتر به حرف دلتان توجه داشته باشید.


5. باید به بقیه کمک کنم


درسته که غرایض انسان به شکلی تکامل پیدا کرده که او را در برابر خطر ها محافظت بکند اما در عین حال قابلیتی را ایجاد میکند که میتوانیم متوجه شویم چه زمانی دیگران به کمک نیاز دارند. پس اگر احساس کردید که دیگران به کمک نیاز دارند، هرچه سریعتر دست بکار شوید و به آنها کمک کنید.


دعوت میکنم از شما تا برای 2 دقیقه چشمهایتان را ببندید، به روند دم و بازدم نفسهایتان توجه کنید و به این سوال فکر کنید که درست در همین لحظه بینش و درک درونی من چه چیزی میگوید ؟ شاید یک تصمیم مهم باشد که مدتی است با آن سر و کله میزنید، شاید مطئمن نیستید چگونه باید به فردی که فکر میکنید مشکلی دارد کمک کنید یا شاید فقط کاری باشد که مدت ها برای انجام دادنش تردید داشتید. یک لحظه از فکر همه چیز بیرون بیاید و فقط به صدای دلتان گوش کنید. شاید بلافاصله به نتیجه ای نرسید اما همچنان حواستان به این سیگنال ها باشد، قطعا در روزهای آینده جواب مناسب را پیدا خواهید کرد.


امیدوارم تا حدود زیادی به این سوال بزرگ پاسخ داده باشیم. با استفاده از 5 موردی که بیان شد میتوانید تعادل خوبی بین مغز و قلب خود برقرار کنید. مثل همیشه میتوانید از طریق قسمت کامنت ها نظرات خود را بیان کنید و همچنان منتظر قسمت های بعدی سری جدید مقالات موفقیت مجله دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits