دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا شما هم از انتقادات متنفرید؟ آیا بلدید چگونه از کسی انتقاد کنید؟

چگونه از انتقادات به نفع خودمان استفاده کنیم؟ + 3 روش کاربردی

آیا شما هم از انتقادات متنفرید؟ آیا بلدید چگونه از کسی انتقاد کنید؟
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
"باید باهم صحبت کنیم" شنیدن این کلمه ها از زبان رئیس، همسر یا دوستتان میتواند ترسناک باشد. اگر شما هم از اینکه در مورد اشتباهاتی که مرتکب شدید از شما انتقاد کنند متنفرید، باید بگم که تنها نیستید. مردم معمولا دوست ندارند مورد انتقاد قرار بگیرند اما...

چگونه از انتقادات به نفع خودمان استفاده کنیم؟


انتقاد ها دردناک هستند و این دلیلی داره که باید برای یافتنش به سراغ علم عصب شناسی بریم. برای اینکه زنده بمانیم به طور غریضی ذهن ما تکامل یافته تا واکنش شدیدی به عوامل منفی داشته باشد. همانطور که 20 هزار سال پیش ذهن انسان تلاش میکرد تا او را از خطرات در برابر شکارچی ها حفظ بکند امروزه هم ذهن دقیقا همان واکنش رو در برابر انتقادی که از طرف رئیس و یا همسرتان ابراز میشود دارد.

چگونه از انتقادات به نفع خودمان استفاده کنیم علم عصب شناسی

اما صرفا به دلیل اینکه انتقادات خوشایند نیستند آیا باید از انتقاد کردن از دیگران دوری کرد؟ البته که نه ولی باید اینکار رو از راه درست انجام داد. محققان دانشگاه میشیگان آمریکا به این نتیجه رسیده اند که میزان مناسبی از انتقادات در واقع یکی از فاکتورهای اساسی برای اداره یک مجموعه است. همچنین در تحقیقی دیگر نیز اثبات شد که اگر در نقد کردن زیاده روی نکنیم هیچ مشکلی بوجود نخواهد آمد. در هر دوی این تحقیقات اثبات شد که اگر قبل از هر انتقادی 5 یا 6 رفتار مثبت داشته باشیم و یا از طرف مورد نظرمان تعریف کنیم، میتوانیم یک انتقاد هم از او داشته باشیم و در عین حال کسی هم ناراحت نمیشود.

چگونه از انتقادات به نفع خودمان استفاده کنیم میانه رو باشید

زمانی که انتقادات خیلی ماهرانه مطرح شوند کمک زیادی به افزایش بهره وری افراد و یا مجموعه ها میکند.حتی تلنگری به افراد میزند و به آن ها گوشزد میکند که نمیتوانند همیشه کامل و بدون نقص باشند. اگر همسر شما یا یکی از اعضای تیم شما در حد انتظاراتی که از او وجود دارد عمل نمیکند، کاملا حق دارد که در این مورد بداند و شما باید نظر خود را بیان کنید تا طرف مقابل هم شانسی برای بهبود رفتار خود داشته باشد.

چگونه از انتقادات به نفع خودمان استفاده کنیم ماهرانه انتقاد کنید

با درنظر داشتن نتایج این تحقیقات به این سه راهکاری که در ادامه آمده است توجه کنید.

1. به حال و هوای روحی خودتان توجه کنید.


آیا انتقاد شما از فرد روبرویتان به خاطر حال روحی نامناسبی است که دارید یا اینکه صرفا میخواهید باعث بد جلوه کردن وی شوید؟ صبرکنید، یک نفس عمیق بکشید و به راهتان ادامه دهید. انتقاد هایی که از عصبانیت و یا رقابت ریشه میگیرند تنها باعث نابود شدن روابط شما خواهند شد.


2. هرگز به طرف مقابل حمله ور نشوید.


هیچگاه انتقاداتون رو به فرد وارد نکنید، بهترین راه، انتقاد از کاری هست که او انجام داده. تلاش کنید که بین "عمل" و "شخصیت" طرف مقابل تفاوت قائل شوید. زمانی که با این شیوه نظرات و یا انتقاداتتون رو بیان کنید فرد روبرو هم واکنش بهتری دارد و احساس نمیکند که به او توهین شده.


3. کوتاه و گزیده انتقاد کنید.


دکتر "کلیفورد ناس" از دانشگاه استنفورد در تحقیقی به این نتیجه رسید که مردم تنها ظرفیت شنیدن جملات کوتاه در زمان مورد انتقاد گرفتن دارند. بنابراین شما هم سعی کنید که از این نکته استفاده کنید تا بتوانید بر تنش های احتمالی غلبه کنید.


امیدوارم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. باز هم مثل همیشه میتوانید نظرات خود را با ما در قسمت کامنت ها درمیان بگذارید. به زودی عنوانی تازه از سری جدید مقاله های موفقیت مجله دلگرم منتشر خواهد شد. همراه ما باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits