دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قدرت نه گفتن را داشته باشید
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
قدرت نه گفتن را داشته باشید:توانایی نه گفتن به طور قابل توجهی با عزت نفس انسان در ارتباط است. افراد با اعتماد به نفس پایین از اینکه با دیگران مخالفت کنند واهمه دارند. به همین دلیل ترجیح می دهند....

توانایی نه گفتن

آیا تا به حال شده زمانی در موقعیتی قرار بگیرید که آرزو می کردید ای کاش نه گفته بود و در آن موقعیت قرار نمی گیرفتید؟ خیلی از ما در قبول درخواست دیگران نوعی اجبار را احساس می کنیم ، در حالی که به جای تلف کردن وقت در آن موقعیت های اجباری می توانستیم وقت خود را صرف کار ها و مشاغلی کنیم که در آن استعداد و علاقه داشتیم. توانایی نه گفتن به نوعی احترام به خودتان نیازمند است که این احترام به خود باید بیشتر از احترامی باشد که خرج دیگران می کنید.

توانایی نه گفتن به طور قابل توجهی با عزت نفس انسان در ارتباط است. افراد با اعتماد به نفس پایین از اینکه با دیگران مخالفت کنند واهمه دارند. به همین دلیل ترجیح می دهند به نیاز های دیگران بیشتر از نیاز های خودشان توجه و رسیدگی کنند.

توانایی نه گفتن

شاید این احساس ضعف از طرف رفتار و برخورد خانواده تان و تجربه های شخصی والدینتان سرچشمه می گیرد. در این موضوع زنان بیشتر از مردان درگیر هستند. ممکن است همیشه سعی کنید از قلب مهربان خود محافظت کنید و خود را هر چه بیشتر وقف توجه و خوبی به فرزندانتان کنید. این تاثیرات در دوران کودکی، کلید شکل گیری باور های شما هستند.‌اگر از خانواده تاثیر گرفته باشید و از موضع ضعف برخورد کنید جملاتی از این قبیل در ناخود اگاه شما تکرار می شود. مثلا این که " اگر به اندازه کافی به دیگران کمک کنم و خود را تسلیم و وقف دیگران کنم بسیار دوست داشتنی خواهم بود." اگر طوری رفتار می کنید که فقط به دنبال راضی کردن افراد دیگر هستید، پس ارزش وجودی شما نیز همان قدر است که به دیگران کمک می کنید. این دایره ضعف زمانی بزرگ تر می شود که افراردی که دور و برتان هستند از شما انتظار داشته باشند که هر زمان که خواستند در کنارشان بوده و خواسته هایشان را اجابت کنید.

ناتوانی در نه گفتن شما را خسته، پژمرده، مضطرب و کج خلق می کند.هیچ وقت منتظر نمانید تا انقدر وقت خود را صرف دیگران‌کنید که دیگر برای خودتان انرژی نداشته باشید تا به کار های شخصیتان رسیدگی کنید.

راهکار هایی برای افزایش توانایی در نه گفتن:

پاسخ هایتان را ساده کنید:

اگر مایلید به کسی نه بگویید این کار را در نهایت قدرت انجام دهید و حرفتان را صریح و مستقیم بگویید. می توانید برای جلوگیری از دلخوری از این جملات استفاده کنید. مثل " ممنونم که از من این درخواست رو کردی اما نگرانم که نتونم به خوبی انجامش بدم" یا " خیلی متاسفم اما نمی تونم بعد ازظهر به کمکت بیام" . سعی کنید هم از نظر بیان و هم زبان بدنی کاملا استوار و محکم سخن بگویید. و بیش از حد عذر خواهی نکنید . به خاطر داشته باشید که برای نه گفتن نباید اجازه بگیرید.

کمی به خودتان زمان بدهید:

از گفتن بله اجتناب کنید و از عباراتی مثل " بهت خبر میدم" استفاده کنید، سپس انتخاب ها و شرایط موجود را بررسی کنید . با آرامش و فراق بال در مورد موضوع فکر کنید و شرایط خود را بررسی کنید، بعد از این کار راحت تر از پس نه گفتن بر می آیید.

با طرف مقابلتان توافق کنید:

این کار را در شرایطی هستید که دوست ندارید درخواست را رد کنید اما از نظر زمانی برای انجام آن کار تایم محدودی دارید و یا این که می ترسید از پس آن به خوبی بر نیایید. در این موقعیت ها بهتر است راهی پیشنهاد کنید که مورد قبول هر دو طرف باشد. اما اگر دوست دارید نه بگویید از کار هایی مثل توافق کردن و طی کردن اجتناب کنید.

سرباز زدن از کاری با نپذیرفتن کار کاملا متفاوت است:

به خاطر داشته باشید که شما در این مواقع درخواست شخص را رد می کنید نه خود شخص را! ممکن است دیگران از نه‌گفتن شما دلخور شود اما وقتی با خودشان فکر کنند می فهمند که شما هم حق نه گفتن دارید، همان طور که خودشان و هر آدم دیگری این حق را دارد.

اگر فرزندتان به دفعات از شما نه بشنود به راحتی یاد می گیرد که عزت نفس خود را کنترل کند و هیچ وقت خودش را بیش از حد در مضیقه قرار ندهد. این یک مهارت بسیار مهم است که در آینده و رفتار فرزند نوجوانتان تاثیر بسزایی دارد.‌با این کار به ان ها می آموزید که مرز های مشخص را برای خود تعیین کنند.

با خودتان صادق باشید:

در تعیین موضع هایتان دقیق باشید و در مورد آن چه که واقعا می خواهید کاملا صادق باشید. شما باید خودتان را بهتر از هر کس دیگری بشناسید و به طرف آن چه که در زندگی می خواهید حرکت کنید.

یاد بگیرید که خودتان هم نه بشنوید:

در مورد تمرین نه شنیدن، نقطه نظرات متفاوت و دیدگاه های مختلفی وجود دارد.‌وقتی که مثل زندگی معمولی هر شخص دیگری نیاز هایی در زندگیتان شکل می گیرد باید خودتان را مسئول بر طرف کردن نیاز ها بدانید.‌و توقع اضافه و بی جا از دیگران نداشته باشید و شرایط را برای دیگران سخت نکنید. با این طرز تفکر در واقع در نه شنیدن هم تمرین کرده اید. افرادی که اجتماعی هستند و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می کنند معمولا بیشتر از دیگران از این درخواست ها می کنند و گاهی اوقات نیز از آن ها نه می شنوند و سر سپرده می شوند.

نه گفتن

اگر از راه درست و به شیوه درست نوع دوست و اجتماعی باشید، در برابر نه گفتن های دیگران مقاوم تر هستید و واکنش مناسب تری خواهید داشت. البته این موضوع قابل انکار نیست که در هر صورت با شنیدن نه از دیگران کمی شوکه می شویم حتی اگر عادت داشته باشیم یا خیلی قوی باشیم. چون ممکن است نیاز هایی را در ذهنتان داشته باشید و به دنبال برآورده کردنش باشید که به تنهایی قادر به مواجهه با آن نیستید اما بهتر است واقع بین باشید.

زمانی که با در خواستی از سمت رئیس یا کسی که از نظر شغلی در جایگاهی بالا تر از شماست مواجه می شود دیگر نه گفتن بیش از حد برایتان مشکل می شود. بنابراین تنها راهی که پیش رویتان می بینید این است که در خواست را قبول کنید و خودتان را در مضیقه قرار دهید. در این مواقع می توانید از تکنولوژی کمک بگیرید. مثلا 1.مشکلتان را با دیگران در صفحات اجتماعی در میان گذاشته و راه حل های مناسب دریافت کنید 2.در مورد وظیفه ای که رئیس به شانه شما گذاشته است به دنبال منابعی برای مطالعه باشید تا با علم بیشتری آن را به سر انجام بگذارید.

با سپاس از شما که با مجله دلگرم همراه بودید

در این رابطه بیشتر بخوانید:

اصول روانشناسی دروغ

خصوصیات روانشناسی چشم رنگیها

درباره روانشناسی عشق و محبت چه می دانید ؟

روانشناسی رنگ ها

divider

ترجمه و تولید مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits