دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا توانایی لازم برای مقابله با افکار منفی را دارید؟

راه های مبارزه با افکار منفی

آیا توانایی لازم برای مقابله با افکار منفی را دارید؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
افتخار و اعتماد به نفس از عزت نفس سالم ، اعتقادات مثبت که در مورد خودتان دارید و از استعدادهای شما و موفقیت ها و کمال شما نشات گرفته است . عزت نفس پایین می تواند در مورد خود شما احساس بد ایجاد کند.

واقعا چگونه میتوان با افکار منفی مقابله کرد ؟ عزت نفس پایین نیز می تواند باعث سختی و مشکل برای شما شود و حتی ممکن است مسائل مربوط به عدم تعادل سلامت روانی را نیز برای شما به همراه داشته باشد . برای بهبود توانایی خود در افتخار خودتان، می توانید از چندین استراتژی های ساده برای چالش های افکار منفی استفاده کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

چگونه با افکار منفی مقابله کنیم؟

چگونه افکار منفی را کنترل کنیم؟

چطوری میتوانیم افکار منفی را کاملا حذف کنیم؟

روش شماره یک - به چالش کشیدن افکار منفی

چیزی را که برای آن سپاسگزارید شناسایی کنید در مقایسه با دیگرانواع نوع تفکر منفی مشابه آن . این تمرین باعث می شود که احساس تکبر در خودتان دشوار شود. اگر متوجه شوید که خودتان را با دیگران مقایسه می کنید ممکن است به شما کمک نماید تا یک لحظه توقف نمایید و چیزی را که شما از آن سپاسگزارید شناسایی کنید.

به عنوان مثال، هنگام جستجو برای چیزی که احساس می کنید برای آن سپاسگزارباشید ، شما توان شناخت سلامتی یا یک دوستی واقعی را بیابید و شناسایی کنید .

• تمرکز بر این چیز و شخص برای چند دقیقه می تواند به شما برای تبدیل به یک ذهنیت مثبت تبدیل کند .
• تفکر نمودن و تعمق نمودن اینکه چرا شما برای این چیز یا این شخص سپاس گزارید .

چگونه با افکار منفی مقابله کنیم
دو نفر با افکار منفی

روش شماره دو – دور شدن از منابع اصلی افکار منفی

بعضی اوقات تغییر ساده چشم انداز ممکن است به شما کمک کند تا فکر افکار منفی را متوقف کنید. اگرتا موقعی که در یک عادت منفی قرار داشته باشید ، بلند شوید و به جایی بروید .

• به عنوان مثال، می توانید و یا سعی کنید در یک اتاق دیگر خانه خود مشغول قدم زدن بشوید و یا سکنی گزینید .

روش شماره سه – به خود یاد آورشوید هر کسی دارای نقص و یا نقطه ضعفی است

گاهی اوقات افکار منفی ممکن است ناشی از اعتقاد و باور شما باشد که شما دارای نقص هستید و هیچکس دیگری این نقطه ضعف را ندارد. سعی کنید به خودتان یادآوری کنید که هر کس دارای نقص است، حتی اگر نمیتوانید آنها را ببینید.

• ممکن است یک همکار اداری او دارای همه چیز است . اما این شخص ممکن است با برخی مسائل شخصی جدی برخورد کند که شما هیچ چیز درباره آنها نمی دانید.

چگونه با افکار منفی مقابله کنیم
از خود در برابر افکار منفی محافظت کنید

روش شماره چهار – از خودت دفاع کن

هیچ کس حق صدمه، توهین یا ترساندن شما را ندارد ،اگر شما مورد آزار و اذیت قرار گرفته یا انتقاد می کنید به طوری که غرور شما را مداخله می کند، ممکن است لازم باشد که به شخص دیگری مانند معلم، مشاور یا مدیر منابع انسانی بپردازید تا بتوانید خودتان را حفظ کنید.

اگر شما مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشید بطوری که غرور شما جریحه دار شده باشد ، شاید لازم باشد و نیاز داشته باشید که که برای ایستادگی خودتان در برابر دیگران ، به شخص خاصی مثل ،راهنما ،مشاور یا مدیر منابع انسانی مراجعه کنید .

• به خاطر داشته باشید که افرادی که به دیگران اهانت می کنند و انتقاد می کنند و اغلب این کار را انجام می دهند، به دلیل این است که در وجودشان ناامنی و تزلزل است.درک این مسله که کسی به شما طعنه می زند ممکن است بعلت وجود درد شخصی خود است که می خواهد آن را تسکین دهد و این درک می تواند به شما در در خورد بهتر کمک نماید .آن انتقاد در باره شما نیست بلکه نشات گرفته از احساس عدم کفایت خودشان است.

روش شماره پنچ – یاد بگیرید که انتقاد سازنده را بپذیرید

اگرچه شما باید خود را در مقابل توهین محافظت کنید، مهم است که برای نقد سازنده آماده باشد.هر جند شنیدن انتقاد حتی اگر سازنده باشد سخت است. یادگیری نحوه پذیرش و پاسخ به انتقاد سازنده می تواند به شما در بهبود خود تان کمک بزرگی باشد و این نیز می تواند باعث مباهات شما باشد .

• سعی کنید در زمان انتقاد واکنش خود را فرو نشانید و کنترل کنید . سپس سعی نماید آنچه را که آنها گفته اند با آن روبرو شوید .مدت زمان 2 روز را صرف تفکر بر روی آن انتقاد کنید .از خود بپرسید که از این انتقاد چه چیزی را می توانم بیاموزم؟

• گفتن اینکه همانند برگشت یک مقاله ازطرف یک استاد است ؟و شما آزرده خاطر شده اید که نمره C گرفته اید و استاد می گوید که ایده و نظر شما برای پیروی دشوار است بلکه بجای عصبانی شدن تصمیم بگیرید که مقاله خود را با طرز تفکر جدید، دوباره مرور کنید .بنظر واضح خواهد بود وقتی که آن را می نویسید .آیا خواندن در مرحله دوم روشن نخواهد بود .؟ سعی کنید انتقادات را درک کنید، به جای آنکه آنها را دور بیندازید.

روش شماره شش – افکار منفی را به سوالات مولد تبدیل کنید

تفکر سیاه و یا سفید داشتن بدترین نوع تفکر برای شماست و به هیج عنوان منطقی نیست .بلکه شما قادر خواهید بود که افکار منفی خود را به سوالات مولد تبدیل نمایید که در امر موفقیت ،شما را یاری رساند .دفعه بعد که دچار تفکر منفی شدید سعی کنید آن را عطف به یک سوال کنید که ، به شما کمک می کند تا به هدف نزدیک تر شوید .

• برای مثال ، اکر فکر خود را یافتید که من هرگز کار جدیدی نخواهم یافت ، توقف کنید و این فکر را به چالش بکشید .این یک فکر واقعی نیست بلکه از یک منبع غیر قابل اعتماد (اضطراب شما) می آید.به جای پذیرفتن این فکر منفی آن را به یک سوال تبدیل کنید که مثلا " چه کاری می توانم انجام دهم تا سانس بهتری برای شرکت دریک مصاحبه کاری داشته باشم؟

چگونه با افکار منفی مقابله کنیم
افکار منفی

روش شماره هفت – از مردم منفی دور بمانید

بین خود و افرادی که اغلب با شما رفتار بحرانی و منفی دارند فاصله ایجاد کنید .در صورت امکان از برخورد با این افراد اجتناب کنید و بجای آن خود را در حیطه انسانهای مثبت قرار دهید .بعضی مواقع امکان پذیر نیست که از افراد منفی گرا دور بود همانند ریس شما و یا اینکه یکی از اعضای نزدیک خانواده شما باشند .در این موارد ممکن است شما نیاز داشته باشید که در قبل و بعد از برخورد خودتان را دوباره بسازید .

• سعی کنید در کفتگوی درون خود مثبت باشید .قبل و بعد مواجهه با یک فرد سخت گیر ، ممکن است به شما کمک کند که خود را در آینه نگاه کنید و از خودتان تعریف کنید.

• بعنوان مثال شما می توانید چیزی شبیه به این عنوان " که شما هوشمند ، توانا و سخت کوشی هستید " را به خود بگویید .

شماره هشت – از راهنمایی یک متخصص پیروی کنید

• اگر دیدید که فکر منفی تفکر غالب شماست ،دائما در حال غلبه بر آن هستید ، با یک مشاور و یا روانشناس حرفه ای و مجرب صحبت کنید . ممکن است برای داشتن حس بهتر در خودتان نیاز به راهنمایی هایی در حین کار داشته باشید . یک روان درمانگر می تواند به شما در غلبه بر تفکر منفی کمک کند و همچنین ممکن است به شما کمک کند تا درک کنید که آیا شما با افسردگی و یا مشکلات دیگرفکری درگیر هستی یا نه.


آموزش کنترل افکار منفی



امیدوارم الان آموخته باشید که چگونه با افکار منفی مقابله کنیم. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits