دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های مناسب برای کنار آمدن با وقایع دلخراش و ناراحت کننده
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
راه های مناسب برای کنار آمدن با وقایع دلخراش و ناراحت کننده:راه های فراموش کردن خاطرات بد چیست ؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای فراموش کردن خاطرات ناراحت کننده آشنا شوید.

راه های فراموش کردن خاطرات بد چیست ؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای فراموش کردن خاطرات ناراحت کننده آشنا شوید.

روش هایی برای کنار آمدن با بحران ها و مصیبت های وحشتناک زندگی

بهترین و موثر ترین راه های فراموش کردن خاطرات بد

  • خاطرات بد

ممکن است برای هر انسانی در زندگی اتفاقات بدی بیفتد که خاطرات بد آن اتفاق تا آخر عمر همراه آن شخص باشد و باعث آزار و ناراحتی فرد شود. فکر کردن و یادآوری مداوم این خاطرات بد باعث افسردگی و تضعیف روحیه شخص می شود و اگر طولانی مدت باشد خطرناک است. بنابراین شخصی که دچار چنین مشکلاتی شده است باید به خود کمک کند و سعی کند خاطرات بد گذشته را فراموش کند.

  • به خودتان زمان بدهید

چه مستقیما تحت تاثیر یک رویداد تلخ باشید و چه غیرمستقیم، طبیعی است که احساس اضطراب، وحشت، و ناامنی درمورد آینده کنید. برای پذیرفتن چیزی که روی داده زمان لازم است، هفته‌ها و شاید ماه‌ها، یاد بگیرید که با آن زندگی کنید و وارد پروسه التیام و سازگاری شوید. اگر احساسات و هیجانات‌تان بعد از طی یک دوره بهبود پیدا نکرد،یک درمانگر حرفه‌ای می‌تواند با ارائه رهنمودها به شما کمک کند.

  • به برنامه عادی‌تان برگردید

بعد از تجربه یک تراژدی، بهترین کار این است که به محض این‌که توانش را پیدا کردید به برنامه عادی روزمره‌تان برگردید. حتی اگر گرسنه نیستید، سعی کنید غذاهای همیشگی را طبق روال عادی بخورید و رژیم غذایی متعادل داشته باشید. مثل قبل به رختخواب رفته و برخیزید. روزهای‌تان را برنامه‌ریز کنید و سعی کنید فعال بمانید تا ذهن‌تان روی چیزهای مثبت متمرکز بماند. از الکل و دارو دوری کنید چون اعتیاد فقط همه‌چیز را بدتر می‌کند. درعوض، ورزش روزانه را دربرنامه بگنجانید، یوگا یا مدیتیشن راه‌های خوبی هستند.

  • درموردش حرف بزنید

به بعدها موکول نکنید و هرچه زودتر به خودتان اجازه دهید در مورد این واقعه ناخوشایند با دیگران گفتگو کنید. حرف زدن درباره احساسی که دارید شاید سخت باشد اما به آرامش شما کمک می‌کند. جوری که احساس راحتی می‌کنید عمل کنید اما آنقدر منتظر نمانید تا این احساسات دردرون‌تان ریشه بدوانند. ابراز احساسات با یادداشت کردن و سایر راه‌های مبتکرانه هم می‌تواند مفید باشد. اگر احساس می‌کنید خانواده یا دوستان‌تان نمی‌توانند حامی خوبی برای‌تان باشند و پشتیبانی‌تان کنند، از یک متخصص کمک بخواهید.

  • صبور باشید

افراد واکنش‌های متفاوتی نسبت به فجایع و حوادث دلخراش دارند. راه"درست" یا "غلطی" برای فکر کردن یا احساس کردن و یا واکنش نشان دادن وجود ندارد. نسبت به عکس‌العمل‌ها و احساسات خودتان صبور باشید، همین‌طور نسبت به واکنش‌ها و احساسات دیگران. مرتکب این اشتباه نشوید و این تراژدی را بهانه‌ای برای نوشیدن الکل و مست و بیخیال شدن نکنید؛ این فقط یک بهانه است! شما لایق این هستید که زندگی‌تان را به حالت عادی برگردانید، در تله یک ترس و تنفر پاینده نیفتید.

راه های مناسب برای کنار آمدن با وقایع دلخراش و ناراحت کننده


نکاتی برای از یاد بردن خاطرات بد

از مهم ‍ترین کارها این است که افکار مثبت، جایگزین افکار منفی شوند، این امر تمرکز قوی و تلاش مداوم فرد را می طلبد.قدم بعدی عدم پرورش افکار منفی است، به گونه ای که نباید با یادآوری خاطرات بد، آن ها را گسترش داد. متاسفانه برخی افراد عادت دارند افکار مزاحم را پرورش دهند.از راه های اهمیت ندادن به افکار منفی این است که فرد در مواقع هجوم آن ها به ذهن، سریع ذهن خود را متوقف کند و با ایجاد حالت تنبیه، آمار ورود این افکار به ذهن را کاهش داد.

باید با نوشتن آن خاطره بر روی کاغذ و پررنگ کردن هر خاطره ای هرچند بد، نکات مثبت آن را در نظر گرفت؛ از جمله نکات مثبت هر خاطره بد می توان به هوشیاری، آگاهی، تجربه و درس عبرت برای افراد اشاره کرد.در صورتی که خاطره بد باشد نوشتن آن خاطره و پررنگ کردن نکات مثبت آن بسیار فایده دارد و می تواند موجب تخلیه ذهن افراد شود.

به طور مثال در صورتی که فرد از یک تصادف خاطره بدی در ذهن خود دارد، باید خودرویی که با آن تصادف کرده را بفروشد، لباس‎ ها و لوازم را تعویض کند و عکس ها را از بین ببرد؛ اگر این خاطره بد در ارتباط با فردی دیگر به وجود آمده، تا حد ممکن باید از دیدار و گفت وگو با آن فرد خودداری شود.در صورتی که فرد در به وجود آمدن آن خاطره یا اتفاق بد مقصر است، باید غرور کاذب خود راکنار گذاشته و طلب بخشش کند.باید احساسات را بروز داد، با اشتباهات کنار آمد و تقصیر را به گردن گرفت.

  • خاطرات بد گذشته را فراموش کنید

بعضی از افراد می توانند وقایع را در ذهن خود به خوبی مدیریت کنند، اما بعضی دیگر پذیرش بسیار پایینی دارند و ممکن است دچار بیماری شده یا دست به خودکشی بزنند.

  • نقش اطرافیان در فراموشی خاطرات بد

درخصوص افرادی که یکی از بستگان خود را از دست داده، می توان گفت اطرافیان نباید این فرد را تنها بگذارند، به وجود آمدن افسردگی در این افراد تا حدود دو ماه طبیعی است، اما تداوم افسردگی بیشتر از این مدت ممکن است خطرناک شود.

  • خاطرات کودکی همیشه در ذهن باقی می ماند

معمولا کودکانی که دچار کودک آزاری، تجاوز جنسی و ... شده اند، در سنین بالاتر دچار مشکلات روحی زیادی می شوند، دوران کودکی بسیار مهم است و خاطرات کودکی همیشه در ذهن انسان باقی می ماند.در صورتی که فرد مدیریت افکار و خاطرات منفی را نداشته باشد، ممکن است به افسردگی های شدید مبتلا شود و در این صورت باید به روان پزشک مراجعه کند.

راه های مناسب برای کنار آمدن با وقایع دلخراش و ناراحت کننده

  • از پس فقدانی عظیم برآمدن

مرگ کسی که دوستش داریم، در هر حالی جانسوز است. واکنش های بشر تحت تاثیر شرایط مردن است، به ویژه وقتی ناگهانی یا تصادفی اتفاق افتد. همچنین ارتباط وی با مرده در واکنش هایش اثر می گذارد.

  • مرگ کودک

از دست دادن فرزند موجب بروز احساس شدید بی عدالتی شده و تمام استعدادها و رویاهای فرد را یکباره به باد می دهد. ممکن است پدر و مادر در مقابل مرگ فرزند خود احساس مسئولیت کنند و برایشان اهمیت نداشته باشپد که این نگرش تا چه اندازه نامعقول است. درضمن ممکن است حس کنند که بخش بسیار مهمی از هویت خود را از دست داده اند.

  • مرگ همسر

مرگ همسر، بسیار آسیب زا و تکان دهنده است. گذشته از آسیب روحی شدید، مرگ ممکن است سبب بروز بحران مالی در خانواده شود؛ اگر همسر، منبع اصلی کسب درآمد خانواده باشد! چنین فقدانی گاهی موجب می شود زن و شوهر باقی مانده، وظیفه مراقبت از فرزندان را به تنهایی عهده دار شده، خود را با زندگی مجردی وفق دهد و حتی به سر کارش بازگردد.

افراد کهنسال هم با از دست دادن همسرشان، آسیب پذیر می شوند، زیرا مفهوم این ضایعه، از کف دادن عمری سرشار از تجربه های مشترک است. درچنین مرحله ای، احساسات مربوط به «تنهایی» به احتمال زیاد با مرگ دوستان صمیمی در هم می آمیزد.

  • ضایعه ناشی از خودکشی

خودکشی، یکی از سخت ترین مرگ و میرهایی است که باید آن را تحمل کرد. بر اثر این گونه تلفات جانی، احساس گناه، خشم و شرمندگی بر دوش بازماندگان سنگینی می کند و آن ها خود را مسئول مرگ می دانند.

  • کنار امدن با مرگ عزیزان

کنارآمدن با مرگ، در تامین سلامت روانی بشر نقش دارد. وقتی یکی از عزیزان شما جان می سپارد، غمگین شدنتان، طبیعی است. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خود را تسلیم اندوه کنید و به دنبال افراد لسوز باشید. از خویشاوندان و دوستانی کمک بگیرید که بتوانند احساسات شما را درباره فقدان عزیزتان درک کنند.

بین گروه پشتیبان و افرادی که داغدیدگی مشابه دارند، پیوندی ایجادکنید. احساساتتان را بر زبان آورید و از احساسات خود، دیگران را باخبر سازید؛ برون ریزی احساسات، به شما کمک می کند تا بر فرایند غمگینی چیره شوید.

  • باید در زمان حال زندگی کرد

باید همیشه در زمان حال و بدون ترس از آینده زندگی کرد، باید خاطرات بد را شناسایی کرده و بدون فرار از آن ها خاطر خود را آرام کرد.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits