دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با اصلی ترین دلایل و نشانه های بروز افسردگی در مردان آشنا شوید

آشنایی با نشانه های افسردگی در مردان

با اصلی ترین دلایل و نشانه های بروز افسردگی در مردان آشنا شوید
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
همانطور که می دانید افسردگی یکی از اختلالات شایع در بین زنان و مردان است اما معمولا دلیل بروز این اختلال در بین زنان و مردان متفاوت است. در این مقاله می خواهیم شما را با دلیل افسردگی مردان آشنا کنیم.

علت ایجاد افسردگی در مردان

به گزارش دلگرم : افسردگی، بیماری است که هر مردی را در هر سنی درگیر می کند. بیشتر مردان افسرده با درمان صحیح و به موقع می توانند از این بیماری بهبود یابند و به فعالیت های روزمره، کار، خانواده و سرگرمی های موردعلاقه خود بپردازند.فرد افسرده از مختل شدن فعالیت های روزمره، نداشتن انرژی برای انجام فعالیت ها و بی حوصلگی شکایت می کند و بدنبال بهبود بیماری و بازگشت به حالت اولیه است.

دلایل اصلی افسردگی در مردان

بررسی های جدید دانشمندان نشان دهنده ارتباط مستقیم بین کاهش سطح هورمون تستوسترون در مردان و بروز علائمی همچون افسردگی، اختلالات جنسی و اختلال در خواب است.پژوهشگران در تحقیقات جدید خود دریافتند که کاهش سطح هورمون تستوسترون در مردان سبب بروز عوارضی همچون افسردگی خواهد شد.

«مایکل ایرویگ»، پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه جرج واشنگتن، در این باره می گوید: «در حال حاضر بسیاری از مردان تحت آزمایش سطح تستوسترون قرار گرفته و مطالعات زیادی درباره افرادی که از سطح کم این هورمون رنج می برند وجود دارد

ولی متاسفانه مطالعات بسیار کمی درباره افرادی که در مرز و آستانه کاهش این هورمون قرار گرفته اند، انجام شده است. ما اعتقاد داریم که مطالعه شرایط روحی و روانی این گروه از افراد دارای اهمیتی بسیار زیاد است.»این پژوهشگر در مطالعات خود بیش از ۲۰۰ مرد در فاصله سنی ۲۰ تا ۷۷ سال را مورد مطالعه قرار داد. تمامی این افراد به دلیل سطح مرزی تستوسترون، جهت درمان ارجاع داده شده بودند و میزان این هورمون در افراد فوق الذکر در حدود ۲۰۰ تا ۳۵۰ نانوگرم در هر دسی لیتر بود.پژوهشگران با بررسی شرایط این افراد دریافتند که در حدود ۵۶ درصد از آنها دارای افسردگی بوده و یا نشانه هایی از افسردگی را بروز می دهند.علاوه بر این، یک چهارم از مردانی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، داروهای ضدافسردگی مصرف کرده و میزان بالای چاقی و نرخ پایینی از فعالیت بدنی داشتند.در بین این گروه از افراد، نشانه های مشابهی مانند اختلال در فعالیت های جنسی، کاهش سطح انرژی و اختلالات خواب مشاهده می شود.علاوه بر این، یک چهارم از مردانی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند ، داروهای ضد افسردگی مصرف کرده و میزان بالای چاقی و نرخ پایینی از فعالیت بدنی داشتند .در بین این گروه از افراد ، نشانه های مشابهی مانند اختلال در فعالیت های جنسی ، اختلال در هورمون های جنسی صبحگاهی ، کاهش سطح انرژی و اختلالات خواب مشاهده می شود .نتایج این پژوهش ها نشان می دهد که پزشکان باید در موارد مواجهه با مردانی که نیاز به مراقبت های ویژه به دلیل hypogonadism دارند، علائمی مانند افسردگی ، شیوه زندگی ناسالم و اضافه وزن را هم در نظر داشته باشند .

علائم افسردگی در مردان

Hypogonadism به نوعی عارضه گفته می شود که در آن بدن فرد ، قادر به میزان سطح کافی از تستسترون نیست. شرح کامل این پژوهش ها و روش های به کار رفته در آن ، در آخرین شماره مجله پزشکی جنسی Sexual Medicine منتشر شده است .علاوه بر دلیل که در بالا ذکر شد، دلایل افسردگی در مردان را می توان شامل موارد دیگری نیز دانست.آشفتگی در روابط خانوادگی از عوامل تاثیرگذار در افسردگی است و اگر خانواده به هر دلیلی دچار یک پریشان حالی شود، تاثیر این آشفتگی در مردان بیشتر ظهور پیدا می‌کند مانند مشکلات فرزندان، تحصیل آن‌ها، شغل، ازدواج و اختلافات درون خانوادگی.جالب است بدانید در طلاق یا جدایی مردان بیشتر از زنان دچار افسردگی می‌شوند و طبق تحقیقات صورت گرفته یک اختلالی در خانم‌ها بعد از بارداری تحت عنوان افسردگی بعد از زایمان به وجود می‌آید که در مردان نیز همین اختلال گزارش شده استو برخی از مردان این علائم را در زمان پدر شدن خود تجربه می‌کنند و عواملی مانند بی میلی زن به شوهرش در ایام بارداری و فقدان رابطه عاطفی، فاصله‌ای که امکان دارد میان آن‌ها در این دوران به وجود بیاید،مسائل پدر شدن، توجه بیش از حد مادر به نوازد و... می‌تواند در مردان منجر به افسردگی شود. مسائل اجتماعی، بیکاری، گرانی، معیشت، بازنشستگی و... از دیگر عوامل عمده بروز افسردگی در مردان استکه اگر این نشانه‌ها به صورت ممتد و در عرض سه ماه مدام مشاهد شود و فرد را با اختلالات فکری، شناختی، ارتباطی، هیجانی و رفتاری تحت تاثیر قرار دهد، بهتر است فرد برای درمان به روانپزشک یا روانشناس بالینی مراجعه کند و تحت درمان قرار گیرد.علاوه بر موارد بالا عوامل دیگری در بروز افسردگی مردان نقش دارند که عبارتند از:

  • تجربه شکست عشقی
  • تجربه از دست دادن و فقدان یکی از عزیزان
  • فشار روانی در بدترین شرایط زندگی
  • استرس و اضطراب زیاد

افسردگی در مردان این علائم شایع را دارد

علایم و نشانه های افسردگی در مردان

علایم افسردگی در افراد، متفاوت است اما شایع ترین علایم و نشانه های افسردگی در مردان عبارتند از:

  • خشم و عصبانیت، تحریک پذیری یا پرخاشگری
  • احساس اضطراب و بی قراری
  • عدم توجه و علاقه به کار، خانواده یا فعالیت های لذتبخش
  • مشکلات جنسی
  • احساس غم و پریشانی، بی هدف بودن، ناامیدی
  • عدم تمرکز یا فراموشی
  • احساس خستگی، بی خوابی یا پرخوابی
  • پر اشتهایی یا بی اشتهایی
  • فکر یا اقدام به خودکشی
  • دردهای جسمی، سردرد، دل درد یا مشکلات گوارشی
  • ناتوانی در انجام مسئولیت ها و وظایف، بی توجهی به خانواده یا سایر فعالیت های مهم و روزمره
  • انجام کارهای خطرناک
  • میل به مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی
  • کناره گیری از خانواده و دوستان یا منزوی شدن

افراد افسرده همه این علایم را تجربه نمی کنند بلکه برخی یک یا چند علایم و برخی دیگر اکثر علایم را تجربه می کنند.

حتماً بخوانید:
۱۲ تفاوت اصلی بین افسردگی مردان و زنان در چیست ؟

۱۲ تفاوت اصلی بین افسردگی مردان و زنان در چیست ؟

تفاوت افسردگی در مردان و زنان بستگی به شرایط هر دو طرف دارد. برخی از مردانی که دچار افسردگی هستند به درد‌های جسمی مانند کمردرد، سردرد یا مشکلات…

خطرات افسردگی برای مردان

از مهم ترین خطرات افسردگی در مردان دارد این است که مردان نسبت به زنان رغبت کمتری برای صحبت کردن دارند از این رو دائما این فرآیند را در خودشان پنهان می کنند.پنهان کردن در طولانی مدت می تواند موجب آسیب های جدی تر روحی باشد. از مهم ترین خطراتی که مردان افسرده با آن روبرو هسند احتمال خودکشی کردن است.بنابراین توصیه می کنیم که زمانی که همسر، برادر یا پدرتان به افسردگی مبتلا هستند به طور معقولانه رفتار کنید و تلاش کنید آنها را تنها نگذارید. البته مداخله بیش از حد در تنهایی شان نیز می تواند آسیب زا باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits