دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
افسردگی طلاق و درمان افسردگی بعد از طلاق در زنان
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
افسردگی طلاق و درمان افسردگی بعد از طلاق در زنان:بعد از طلاق این توصیه ها را جدی بگیرید/با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان افسردگی زنان بعد از طلاق آشنا شوید.

بعد از طلاق این توصیه ها را جدی بگیرید

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان افسردگی زنان بعد از طلاق آشنا شوید.

درمان افسردگی بعد از طلاق

جدايي دردناك است و اين يك حقيقت تلخ است. مگر اين كه شخص از نظر احساسي بسيار سرد و غيرصميمي باشد. از دست دادن عزيز همواره يكي از بدترين تجربه‌هاست. شخص دوست دارد در چنين شرايطي به گوشه‌اي برود و با خودش تنها باشد و تمام اينها پس از گريه كردن است.شايد گريه كردن ساده‌ترين كاري باشد كه در چنين مواقعي مي‌توان انجام داد.اما فرد نياز به زمان دارد. زماني براي سپري كردن و غلبه بر سختي و التيام نسبي زخم‌ها.كارشناسان اين زمان را زمان سوگواري مي‌نامند. چنانچه شما نيز عزيزي را از دست داده‌ايد و يا پس از مدتي كه در زندگي مشترك بوده‌ايد از همسرتان جدا شده‌ايد ، نياز به اين زمان سوگواري داريد. پس نخواهيد آن را انكار كنيد.

راه های مقابله مناسب برای افسردگی بعد از طلاق

گام ۱- انکار

ابتدا باورتان نمی شود این اتفاق برای شما افتاده باشد. حس می کنید یک کابوس طولانی می بینید و هر لحظه ممکن است از خواب بپرید و از این کابوس خلاص شوید.

گام ۲- ترس

وقتی که باور کردید جدا شده اید، تازه ترس ها به سراغ تان می آیند. ترس هایی مثل اینکه نکند از پس زندگی جدید و تنها برنیایم.

گام ۳- سازگاری

حالا برای اینکه ترس هایتان برطرف شود دست به هر کاری می زنید. بعضی از این راه حل ها برای کوتاه مدت جواب می دهد اما در بلندمدت نه. معمولا این راه حل ها بچگانه اند، چرا که در بچگی جواب داده اند.

گام ۴- تنهایی

حالا که بعضی از راه حل هایتان برای زندگی مستقل جواب نداد احساس تنهایی می کنید. این فکر به سرتان می زندکه دو نفری راه حل پیدا کردن برای این مشکل ها چقدر راحت بود. احساس تنهایی بعد از طلاق یکی از آن گردنه هاست که اگر از آن بگذرید بقیه گام ها راحت تر طی می شوند.

گام ۵- به دنبال دوستان قدیمی

در این گام برای رفع احساس تنهایی تان دنبال یک دوست می گردید. معمولا ابتدا به سراغ دوستان قدیمی می روید.مشکل تازه اینجا شروع می شود. بعضی ها دوستان مشترک شما و همسرتان بوده اند. بعضی ها بعد از جدایی رابطه شان را به هر دلیلی با شما کم کرده اند. بعضی ها را هم خودتان طرد کرده اید اما بالاخره می توانید دوستان خودتان را پیدا کنید.

گام ۶- احساس گناه یا طرد شدن

همانطور که در شماره قبل هم گفتیم احساس گناه و طرد شدن دو روی یک سکه اند. اگر شما پیشنهاددهنده جدایی باشید احساس گناه می کنید و اگر مخاطب این پیشنهاد باشید احساس طرد.

گام ۷- اندوه

تازه اینجاست که غم به قلب شما هجوم می آورد. اینجاست که حس می کنید چیز بزرگی را از دست داده اید. همیشه بعد از هر از دست دادنی غم است که به دست می آید.

گام ۸- خشم

بعد از غم خشم می آید. احساس می کنید در حق تان بی انصافی شده است. احساس می کنید یک نفر حق زندگی مشترک خوب را از شما گرفته است. معمولا در ذهن شما آن آدم کسی نیست جز همسر سابق تان.

گام ۹- رها کردن

حالا دیگر می خواهید رها کنید. می خواهید از زندگی قبلی دل بکنید. حالاست که متوجه می شوید از نظر فیزیکی جدا شده اید اما از نظر ذهنی نه. دل کندن کار سختی است اما ممکن است.

گام ۱۰- خودارزشمندی

بالاخره گام های حس های مثبت فرا می رسد. اولین حس این است که من آدم با ارزشی هستم. چیزی که طلاق ممکن است آن را له کرده باشد. آخر این گام به احساس خوب خودارزشمندی می رسید.

گام ۱۱- انتقال

حالا دیگر بیدار شده اید و می خواهید آثار گذشته را از زندزگی تان پاک کنید. به این دوره خوب می گویند دوران انتقالی.

گام ۱۲- صداقت

حالا دیگر نمی خواهید خودتان را پشت نقاب پنهان کنید؛ نقاب قهرمان (طلاق روی من بی تاثیر بوده است)، نقاب قربانی (همه چیز تقصیر او بوده است)، می خواهید خودِ خودِ خودتان باشید.

گام ۱۳- عشق

گام سیزده نحس نیست. اتفاقا عشق اینجاست که سربرمی آورد. اینجاست که فکر می کنید آیا ممکن است کسی من را واقعا دوست داشته باشد؟

گام ۱۴- اعتماد

حالا دیگر می توانید به جنس مخالف دوباره اعتماد کنید.کاری که به خاطر زخم عاطفی تان بسیار مشکل است.

گام ۱۵- تمایلات جنسی

شما هم مثل هر انسان دیگری تمایلات جنسی دارید. ممکن است در این مدت درگیری های ذهنی آن را کم یا بیش از حد زیاد کرده باشد. در این مرحله به تعادل می رسید.

گام ۱۶- استقلال

حالا می توانید مستقل باشید. استقلال فقط مالی و فیزیکی نیست. اینجا به استقلال ذهنی هم می رسید.

گام ۱۷- هدفمندی

ذهن مستقل برای خودش هدف می گذارد. شما هم در این مرحله برای زندگی خودتان هدف هایی می گذارید. هدف هایی جدید یا در بیشتر مواقع هدف هایی فراموش شده.

گام ۱۸- آزادی

بالاخره خودتان را کاملا رها می کنید. اینجاست که می توانید دوباره به فکر رابطه های جدید باشید چونذهن تان دیگر تحت تاثیر رابطه قبلی نیست.

درمان افسردگی بعد از طلاق

  • آیا فرد مطلقه افسرده به خودکشی فکر می‌کند؟


کلا افراد افسرده به خودکشی زیاد می‌اندیشند که فکرکردن به این قضیه برای افراد مطلقه بیشتر است. معمولا افکار خودکشی با شدت افسردگی در ارتباط است.

  • ‌ چه عواملی تشدید‌کننده افسردگی در این دسته از افراد است؟


نداشتن حمایت اجتماعی، تنهایی و انزوا، مسایل اقتصادی، رفت و آمد زیاد به دادگاه، نبود شبکه دوستان، مشکلات مربوط به حضانت فرزند (اینکه زن یا مرد همسرش را از دست داده و ممکن است فرزندش را هم از دست دهد) مسلما فشار روانی را زیادتر می‌کند. کلا هرچقدر میزان از دست دادن روابط انسانی بیشتر باشد، این حس منفی بیشتر تشدید می‌شود. حس اینکه فرد فکر کند طلاقش غیرمنصفانه بوده باشد، احساس افسردگی‌اش بیشتر می‌شود. همچنین در پروسه جدایی رد و بدل شدن تهمت‌ها مساله را حادتر می‌کند.

درمان افسردگی بعد از طلاق

آیا همه به قله می رسند

احساسات بعد از طلاق هر کدام مثل یک خشت هستند. می توان این خشت ها را به صورت هرمی روی هم گذاشت و به اوج رسید اما همیشه اینطور نیست. همیشه افراد بعد از طلاق به قله نمی رسند. بعضی ها تا آخر عمرشان در انکار می مانند و نمی پذیرند این اتفاق برای آنها افتاده است. بعضی ها تا آخر عمر کینه به دل می گیرند. بعضی ها در غار تنهایی می روند. بعضی ها هم دیگر هیچ وقت به جنس مخالف خود اعتماد نمی کنند. بالا رفتن از این صخره ها سخت است.باید صبور باشید و با پشتکار. برای بعضی ها بالا رفتن از این کوه یک سال طول می کشد و برای بعضی چهار سال. اگر صبور باشید بالاخره بالا می روید.

درمان افسردگی بعد از طلاق

مدت زمان درمان این نوع افسردگی چقدر است؟


افسردگی بعد از طلاق به شدت آسیب‌دیدن فرد در ازدواج گذشته‌اش بستگی دارد. این نوع افسردگی زیر شش‌ماه بهبود می‌یابد اما اگر ادامه داشت فرد باید حتما از روانشناس کمک گیرد. باز هم تاکید می‌کنم زن و مرد مطلقه بعد از جدایی به دلیل آنکه ذهن‌شان درگیر است، برای تشکیل زندگی مجدد عجله نکنند، زیرا آسیب بیشتری می‌بینند. از بزرگ‌ترین معضلاتی که فرد مطلقه پیدا خواهد کرد این است که ازدواج دومش هم به شکست منتهی شود پس حتما برای ازدواج بعدی دقت لازم را داشته باشند.

درمان افسردگی بعد از طلاق

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سمیرا | ۷ سال پیش
سلام .عالیه مطلیبتون.
من ۵ ساله که بااصرار شوهرم جداشدم و هنوزم منتظرم برگرده. همش بیقرارشم. نمیدونم کی این روزهای سخت تموم میشن. واقعا دارم عذاب میکشم.ازطرقی میدونم که اگر دوسم داشت اینطور زندگیمونو بهم نمیریخت. مادروپدرش تشویقش کردن به طلاق. به منم الکی قول دادن که اگر مهریه م رو کامل نگیرم بر میگردوننش. ۳۶ سالم شده وهنوطم منتظرم. وهمیشه دعامیکنم دلشون نرم بشه.دعام کنید.زندگی بااین شرایط ومطلقه بودن رو بخدا دوسندارم.
0
0
علی | ۷ سال پیش
سلام منم پنج ماهه از همسرم جدا شدم و خیلی احساس گیجی و تنهایی میکنم چون همدیگه رو دوست داشتیم شایدم اون نداشته و الکی میگفته دوسم داره ولی یه دفه اخلاقش عوض شدو با ذوق و شوق طلاق گرفت بدون هیچ دلیلی بعدشم پشیمون شد و خاست برگرده ولی من قبول نکردم چون یه بارم تو نامزدی اینکارو باهام کرد. ترسیدم بازم بیاد و دوباره بعد چند مدت بازم بگه طلاق. واقعن دلیلشم نمیدونم شاید یکی دیگه رو میخاسته. واقعن ندونستن علت طلاق عذاب سختیه. الانم با هر کی میخام ازدواج کنم یگه نه چون مطلقه هستی. البته منم به علت مسایل مالی بیشتر دوست دارم با خانم شاغل ازدواج کنم ولی یا سنش بهم نمیخوره یا میگه نه.
0
0
میلاد | ۷ سال پیش
من يه مرد ٤٨ سالم،
خانمم بهم خيانت كرد و الان در حال جداييم، واقعا نميدونم با اينكه وضعيت ماليمون ايقدر خوب بود و همه پول تو حسابش بود و تمام احساسم رو به پاش ميريختم و مثل چشمام بهش اعتماد داشتم ، براي بار دوم بهم باز خيانت كرد و پشت پا به همه چي خصوصا بچه هامون زد، خداييش چرا بعضي از خانمها بي وفا هستن و ظرفيت خوبي و عشق رو ندارن
0
0

hits