دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های مناسب برای مقابله با ترس و شجاع بودن
9
زمان مطالعه: 8 دقیقه
راه های مناسب برای مقابله با ترس و شجاع بودن:جرأت ورزي، يعني دفاع از حقوق خود و بيان افکار و احساسات خويش که به شيوه مستقيم، صادقانه و مناسب انجام شود. افراد جرأت‌ورز براي خود و ديگران احترام قائل هستند...

چطور شجاع شویم و جرات داشته باشیم؟

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای شجاع بودن آشنا شوید.

چگونه شجاع باشیم؟

مقدمه ای در مورد داشتن جرات و شجاعت

جرأت ورزي، يعني دفاع از حقوق خود و بيان افکار و احساسات خويش که به شيوه مستقيم، صادقانه و مناسب انجام شود. افراد جرأت‌ورز براي خود و ديگران احترام قائل هستند...ارتباط يکي از مهم‌ترين زمينه‌هاي سلامت زندگي اجتماعي و منشأ فرهنگ و به عنوان زمينه و مبناي حرکت و ارتقاي انساني است که اگر ويروسي شود، بي شک پايه اصلي زندگي مي‌لغزد و رضايت از آن محو مي‌شود. در اين ميان ارتباط مؤثر با ديگران، مهارتي است که انسان را در موقعيّت ممتاز و بهتري قرار مي‌دهد و دست‌يابي به موفّقيّت و خوشبختي را سهل‌تر مي‌سازد.

ارتباط مؤثر رابطه‌اي است که در آن شخص به گونه‌اي عمل مي‌کند که در آن علاوه بر اينکه خودش به خواسته‌هايش مي‌رسد، افراد مقابل نيز احساس رضايت دارند. يکي از مهارت‌هاي ارتباط مؤثر، جرأت ورزي است. افرادي که از مهارت جرأت ورزي (حدّ وسط برخورد منفعلانه و پرخاشگري) بي بهره‌اند، نمي‌توانند از خودشان دفاع نمايند؛ لذاست که غالباً در برخورد با ديگران منفعل، پشيمان و ترسو بوده و به جاي اهمّيّت به نيازها و خواسته‌اي خود، از خواسته‌ها و نظر ديگران تبعيّت مي‌کنند.

راه های مناسب برای مقابله با ترس

چگونه شجاع باشیم ؟

شجاعت چیزی نیست که شما با آن به دنیا بیایید شما باید آن را در مرور زمان کسب کنید .

1 . اقرار کنید که ترسیده اید !

شجاعت به این معنی نیست که شما هیچ وقت و از هیچ چیز نمی ترسید ، شما می ترسید ولی به سمت جلو ادامه می دهید !

با این نکات شما می توانید ترس خود را تصدیق کنید :

آن را بلند فریاد بزنید ! بیان کردن اینکه شما می ترسید باعث عادی شدن موضوع می شود . البته قرار نیست ترس خود را جلوی دیگران داد بزنید ، فقط برای خودتان !

قبول کنید که در هر کاری ریسک وجود دارد . از بلند شدن از رختخواب تا شام خوردن ! ولی این ریسک ها جلوی ادامه زندگی شما را نمی گیرند .

روی چیزی که قادرید کنترل کنید متمرکز شوید . شما نمی توانید جلوی ترس را بگیرید چون یک واکنش طبیعی است ولی می توانید کاری که در مقابل ترس انجام می دهید را کنترل کنید !

2 . یک الگو برای خود پیدا کنید !

دنبال شخصی بگردید که با دردسر و مشکلاتی روبرو است ( حداقل این است که به خودتان می گویید مشکل من به این بدی نیست ! ) . این کار ممکن است به شما جرات بیشتری بدهد .

به دنبال فردی باشید که او را از قبل می شناسید ، اگر با او راحتید از او بپرسید در مواقعی که نیاز به شهامت بوده چگونه عمل کرده است ؟

در مورد چهره های شجاع تاریخ مطالعه کنید . می توانید به زندگی نامه افراد شجاع تاریخ نگاهی بیندازید و ببینید که چطور با شهامت با مشکلات برخورد کرده اند .

3 . تصمیم بگیرید !

اگر در موقعیتی قرار گرفته اید که نیاز به شجاعت و تصمیم سختی دارد ، مدتی زمان بگذارید و فکر کنید . از خودتان بپرسید :

آیا انجام این کار درست است ؟ درست ترین کار همیشه آسانترین یا معمول ترین نیست ، به ضمیر خود تکیه کنید تا تصمیم گیری راحت تر شود .

آیا این تنها راه حل این مشکل است ؟ راه های با دردسر کمتر را هم در نظر بگیرید .

آیا برای روبرو شدن با پیامدهای تصمیم آماده هستید ؟ اگر تصمیم شما پیامدهای بزرگی دارد زمان بیشتری برای فکر کردن به آن اختصاص دهید .

4 . فکر نکنید ، عمل کنید !

بعد از یک نقطه مشخص ، بهتر است از فکر کردن در مورد اینکه چکار می خواهید انجام دهید دست بردارید و فقط انجامش دهید !

یک نفس عمیق بکشید ، ذهن خود را پاک کنید و با تصمیمی که گرفته اید رو به جلو حرکت کنید . سعی کنید مردد نباشید و فقط به رسیدن به هدف فکر کنید .

راه های مناسب برای مقابله با ترس

راه های از بین بردن ترس و استرس

جرأت ورزي، يعني دفاع از حقوق خود و بيان افکار و احساسات خويش که به شيوه مستقيم، صادقانه و مناسب انجام شود. افراد جرأت‌ورز براي خود و ديگران احترام قائل هستند. آنان منفعل نيستند و ضمن اين که به خواسته‌ها و نيازهاي ديگران احترام مي‌گذارند، اجازه نمي‌دهند ديگران از آن‌ها سوء استفاده کنند و به شيوه قاهرانه با آنان ارتباط برقرار کنند.

جرأت ورزي مهارتي است در راه خود کارآمدي و خود کنترلي در افراد که اعتماد به نفس و عزّت نفس آن‌ها را تقويّت مي‌کند. اين مهارت که جزو مهارت‌هاي مقابله با خشم و همچنين بهترين روش ارتباط رضايت‌بخش با ديگران است، بسان ساير مهارت‌هاي ارتباطي نيازمند دانش، تدبير، مذاکره و انعطاف پذيري است.

توجه داشته باشيد که جرأت‌ورزي و پرخاشگري از يکديگر متمايزند. پرخاشگر بودن به معني دفاع از حقوق خود به شيوه‌اي خصمانه است که فرد سعي مي‌کند نيازها و خواسته‌هاي خود را از طريق غالب شدن، توهين و تحقير ديگران برآورده کند که در اين ميان براي حقوق و خواسته ديگران اهمّيّتي قائل نيست.

  • بودن در کنار افراد مثبت‌اندیش


تردیدی نیست که دنیا پر از موضوعات ترسناک است، اما همیشه افراد خوب هم وجود دارند؛ کسانی که می‌توانند دیگران را با انرژی‌های مثبت وجودشان سیراب کنند. وقتی کنار این گونه افراد باشیم معمولا احساس شادتری داریم.

بنابراین تا جایی که می‌توانید با کسانی همنشینی کنید که شما را به داشتن تجربه‌های زیبا تشویق می‌کنند. پیام‌های مثبتی که از آنها دریافت می‌کنید، در زندگی‌تان به کار ببرید. این انرژی‌های مثبت، صدای ترس درون وجودتان را خفه کرده و هرگز به آن اجازه نمی‌دهد با انتقادهای آزاردهنده‌اش، شما را بترساند.

  • درک ترس


بپذیرید که ترس فقط یک احساس است. ممکن است در زندگی افراد اتفاق‌های خیلی بدی رخ دهد، اما یادتان باشد که این اتفاق‌ها قرار نیست برای همه رخ دهد. وقتی به موضوع نگران‌کننده‌ای فکر می‌کنید به احساس‌تان در مورد آن توجه کنید. گاهی مواقع نسبت به موضوعی نگاهی افراطی دارید و بی خود و بی جهت به ترس‌تان دامن می‌زنید. به موضوعات دور و برتان دید اغراق‌آمیز نداشته باشید تا روح و ذهن‌تان بی‌جهت مشوش نشود.

  • مدیتیشن و دعا


هرروز زمانی را اختصاص دهید و افکارتان را به سمت زمان حال و وجود خود معطوف کنید. با این تمرین یاد می‌گیرید نگرانی‌های بی‌موردتان درباره آینده و ناراحتی‌های احتمالی از تجربه‌های گذشته را به فراموشی بسپارید و بی‌دلیل ترس و دلهره به جان خود نیندازید.

افرادی که با خالق خود ارتباط قوی و محکم دارند، می‌توانند با ایمان‌شان و دعا و نیایش به احساس آرامش مناسبی دست پیدا کنند. وقتی تصور کنید که خالق هستی به شما و زندگی‌تان توجه دارد، با کمک این نیروی برتر می‌توانید به آرامش برسید. تحقیقات نشان داده است که مدیتیشن و دعا هردو به یک اندازه انسان را از ترس و نگرانی رها می‌کنند.

  • لذت بردن از لحظه‌های شاد زندگی


لحظات شاد زندگی‌تان را یادداشت کنید. هرروز چند دقیقه را به نوشتن خاطرات این لحظه‌های شاد و همچنین برنامه‌هایی که برای آینده دارید، اختصاص دهید. با این کار می‌توانید ساختار‌های مغزتان را به سمت مثبت‌اندیشی تغییر دهید.

در حقیقت طبیعت مغزمان به گونه‌ای است که برای حفاظت از ما دائم مراقب جنبه‌های منفی زندگی و محیط اطراف‌مان است و خواه ناخواه به سمت افکار منفی کشیده می‌شویم، اما وقتی لحظات و خاطرات خوب خود را یادداشت کنیم می‌توانیم آن بخش از سیستم عصبی مغزمان را که مسئول پردازش افکار مثبت است، تقویت کرده و آن را وادار کنیم به موضوعات شاد و مثبت توجه کند.

  • هر روز یک جشن


لازم نیست یک اتفاق فوق‌العاده در زندگی‌تان رخ دهد تا برایش جشن بگیرید. می‌توانید به کوچک‌ترین موفقیت‌هایتان نیز توجه کرده و برای آنها جشن بگیرید. حتی در حد درست کردن غذایی که همیشه دوستش دارید. در ضمن می‌توانید عضو فعالی در اجتماع‌تان بوده و با دیگران معاشرت داشته باشید و از کسانی که موجب شادی‌تان می‌شوند قدردانی کنید.

  • لبخند

خندیدن یا لبخندی ساده زدن موجب یک سری واکنش‌های ماهیچه‌ای و هورمونی در بدن می‌شود که می‌تواند روحیه فرد را بسیار بالا ببرد. وقتی دائم لبخند بر لب داشته باشید احساسات منفی برای ماندگاری در وجودتان مجبور است بسیار تلاش کند و معمولا هم به موفقیت چشمگیری دست پیدا نمی‌کند.

با خندیدن سیستم ایمنی بدن قوی می‌شود. پس همین الان لبخند بزنید. این کار واقعا حال‌تان را خوب می‌کند.

  • حواس پرتی


هرقدر به افکار منفی و ترسناک فکر کنید و برایش انرژی بگذارید، قدرت‌شان بیشتر می‌شود و می‌تواند افکار مثبت را از میدان به در کند. بنابراین هرگاه موضوعات نگران‌کننده راه‌شان را به وجودتان پیدا کردند، کاری کنید که حواس‌تان معطوف به چیز دیگری شود. مثلا به پیاده‌روی بروید، زمانی را با دوستان، خانواده یا همسایه‌تان بگذرانید. با این روش می‌توانید جلوی افکار نگران‌کننده را بگیرید.

  • قدرت روحی


دنیا مکانی امن نیست و همیشه چیزهایی برای ترسیدن وجود دارد اما قرار نیست با ترس زندگی کنیم؛ بنابراین با شناختن ترس‌هایتان به جنگ آنها رفته و اجازه ندهید ترس، روح و روان‌تان را تضعیف کند.

راه های مناسب برای مقابله با ترس

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ندا | ۷ سال پیش
دوستان قطعا همه ما ترسهایی برای خودمان داریم مثلا خود من امروز یک دعوایی وحشتناک داشتم که اگر میترسیدم یا جا میزدم کار تمام بود اما با غلبه باترس موفق شدم.
0
0
مهسا | ۷ سال پیش
من فکر میکنم قدرت بدنی لازم برای دفاع ازخود و خانوادم رو داشته باشم ولی همیشه ازین میترسم که اتفاقی جلوی چشمانم برای فرزند و همسرم بیفتد و به خاطر بزدلی من ، نتوانم از آنها دفاع کنم و یک عمر پشیمونی رو باخودم حمل کنم
چکارکنم؟ راهنماییم کنین لطفا
1
0
کامران | ۷ سال پیش
خوب بود .اره از نظر من بهترین راه اینه که نترسیم و با ترس مبارزه کنیم و جرعت بدهیم به خودمون که جلوی خیلی چیزا بایستیم
0
0

hits