دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کوتاه کردن موی سر نوزاد بر رشد او چه تاثیری دارد؟
16
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کوتاه کردن موی سر نوزاد در هیچ سنی، تاثیری در رشد مو و پر پشت شدن آن ها در بزرگسالی نداشته

کوتاه کردن موی نوزاد در رشد او چه تاثیری دارد

بر خلاف تصور رایج در جامعه،کوتاه کردن موی سر نوزادان هیچ تاثیری در رشد موها نداشته و گاهی نیز به ریشه مو آسیب می‌ رساند.

نوزادان در یك سال نخست زندگی دارای موهایی كرك‌ مانند و بسیار ضعیف هستند كه این موها در این یك سال به تدریج می ‌ریزند و پس از آن موهای دائمی كودك رشد خواهند كرد.

تراشیدن موی سر در هیچ سنی، تاثیری در رشد مو و پر پشت شدن آن ها نداشته و این تصور كه تراشیدن موی سر نوزاد موجب رشد بیشتر موها در بزرگسالی می ‌شود، كاملا نادرست است

وارد آمدن هر گونه فشار و یا ضربه به ریشه موی نوزادان، موجب ریزش مو و كندی رشد موها شده و به والدین توصیه می‌ شود از تراشیدن موی نوزدان، شانه كردن موهای نوزاد با شانه‌ های غیراستاندارد و بستن موی سر نوزاد پرهیز كنند.

پوست سر نوزادان بسیار نازك است و ممكن است هنگام تراشیدن موها و یا شانه كردن، خراشیده شده و به ریشه مو آسیب وارد شود.بهترین و ایمن ‌ترین روش، شانه كردن موی سر نوزدان توسط دست و یا برس ‌های بسیار نرم است.

توصیه می ‌شود موی سر نوزادان تا پیش از یك سالگی تراشیده نشود و پس از ریختن موهای نوزادی و رشد موهای دائمی می‌ توان جهت یك دست شدن ریشه مو، آن ها را تراشید.

چرا کوتاه کردن موی سر نوزاد در رشد نوزاد تاثیری ندارد

فولیکول های مو هنگام تولد تعداد خاصی دارد. فولیکول ها کیسه های ضروری هستند که باعث رشد موی سر می شوند. تعداد فولیکول های روی سر تعداد موهایی که در طول عمر رشد می کنند را تحت تاثیر قرار می دهد، البته این جدای تعیین ماهیت موها است – بافت، تراکم، و یا صاف، فرفری، یا مواج بودن.

تعداد فولیکول های مو به ژنتیک مربوط می شود. ژن ها هستند که تعیین می کنند یک فرد چند فولیکول داشته باشد، پس در نتیجه این تعداد نمی تواند تغییر کند.

بسیاری از کودکان با رشد موی نامرئی به دنیا می آیند، در قالب موهای ولوس ( موهایی کوچک با رنگی روشن ). موهای ولوس رنگ روشنی دارند، و ظریف و کوتاه هستند. طبیعت این موها سه تا هفت ماه پس از تولد تغییر می کند. یک کودک وقتی به دو سالگی می رسد تغییرات موهایش نیز کامل میشود یعنی موهای ولوس به موهایی ضخیم و بالغ تبدیل می شوند.

بهترین زمان برای اولین کوتاهی موی نوزاد

هیچ فرقی نمی کند که شما موی کودک تان را برای اولین بار در چه سنی کوتاه کنید. نکته ای که دانستن آن مفید است این است که نوزادان پس از تولد، دارای مویی هستند که داخل رحم رشده کرده است و به آن موی داخل رحمی یا لانوگو می گویند.

بعد از تولد و بعد از گذشت ۳ تا ۴ ماه موی لانوگو که مویی نازک و ظریف است می ریزد و به جای آن مویی کرک مانند به نام ولوس رشد می کند. به تدریج و با گذشت زمان موی ولوس در قسمت سر جای خود را به موهایی ضخیم تر به نام ترمینال می دهد اما در قسمت های دیگر بدن ولوس باقی می ماند.

بنابراین چه والدین سر کودک را بتراشند چه نتراشند لانوگوها یا موهای داخل رحمی طی ۲ تا ۳ ماه می ریزند.

شاید ظاهر موها از نظر مادر خیلی متفاوت نباشد ولی ماهیت این موها با هم فرق دارند. بنابراین همان طور که اشاره کردم اصلاح و تراشیدن مو تاثیری در روند افزایش مو، ضخیم شدن مو، پرپشتی و جلوگیری از ریزش مو ندارد.

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (16 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits