دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عکاسي پانوراما و آشنایی با انواع عکسهای پانوراما
5
زمان مطالعه: 12 دقیقه
عکاسي پانوراما -آشنایی با انواع عکسهای پانوراما-پانوراما چیست-عکاسی پانوراما چگونه است-عکسهای پانوراما با اندروید

عکاسي پانوراما

از امروز بخش جدیدی به موضوعات گجت نیوز اضافه خواهد شد.این بخش جدید که « پانوراما » نام دارد ، درواقع تور مجازی 3بعدی به مکان های دیدنی جهان است که امیدواریم مورد توجه همراهان عزیز گجت نیوز قرار بگیرد.

عکاسي پانوراما

اما بد نیست قبل از انتشار اولین پست از بخش پانوراما نگاهی داشته باشیم به این سبک زیبای عکاسی و بیشتر با آن آشنا شویم.با ما همراه باشید.

عکاسی پانورا چیست ؟

عکاسی پانوراما ممکن است چندین تعریف داشته باشد، اما برای ما، آن نوعی از عکاسی است که در آن عکسهایی با زاویه دید بسیار عریض گرفته می شود. این زاویه دید عریض که درباره آن صحبت می کنیم ، زاویه دید عریض عمومی نیست، بلکه بزرگتر از میدان دید بشری (حدود 75 درجه) می باشد. این ، یک اتفاق رای بین کسانی است که عکسهای پانوراما را خلق می کنند. در حقیقت تعریفی رسمی وجود ندارد که به ما بگوید این زاویه عریض و آن پانوراماست.

عکاسی پانوراما ـ انواع عکسهای پانوراما

با ظهور نرم افزار پردازش تصویر، بشر شروع به استفاده از تصاویر دیجیتالی برای خلق عکسهای پانوراما کرد. به عنوان مثال، آنها از تک ـ شات، اپتیکی برای ثبت یکپارچه تصاویر 360 درجه در آن واحد، استفاده میکنند ، یا چندین عکس می گیرند و به هم می چسبانند. با تک ـ شات ما می توانیم تصاویر 360 درجه پانوراما در عرض را خیلی سریع بگیریم، اما به خاطر محدودیت در ارتفاع ، ما نمی توانیم بالا و پایین را در تصاویر پانوراما تک ـ شات ببینیم.

با لنزهای استاندارد یا لنزهایی با زاویه دید عریض، ما می توانیم چندین عکس دیجیتالی گرفته و به هم بچسبانیم تا تصویر پانوراما را بدست آوریم، که زاویه ای گسترده هم در عرض و هم در ارتفاع دارد، و این زاویه گسترده اغلب کمتر از 180 درجه کمتر است.

اگرچه این نوع از تصاویر می تواند برخی نیازهای ما را برطرف نماید، اما پیشرفت در این نوع عکاسی نمی تواند متوقف شود. اکنون عکاسی پانوراما 360 در 180 درجه یکی از مهمترین بخشهای عکاسی به شمار می رود. میدان دید 360 در 180 درجه به ما اجازه میدهد تا هر زاویه از مکانی را که از آن عکس گرفته ایم مشاهده کنیم و با یک نرم افزار مشاهده این تصاویر ما می توانیم تاثیر واقعیت مجازی را روی کامپیوترها مشاهده کنیم ، که این به ما نسبت به تصاویر پانوراما معمولی حس بیشتری برای غوطه ور شدن می دهد.

انواع پانوراما

تصاویر پانوراما به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

1ـ پانوراما عریض: که می تواند از چندین عکس به هم پیوسته در عرض تشکیل شود و قابلیت پرینت بر روی کاغذ را دارد.

عکاسي پانوراما

پرتره پانوراما (عریض) از کاوشگر کنجکاوی در مریخ

2- پانوراما 360 درجه: این نوع پانوراما در عرض به صورت 360 درجه با گرفتن چندین عکس تشکیل می شود و با فرمتهای فلش و mov (فرمت نرم افزار Quick Time) قابل پخش در کامپیوترها می گردد به طوری که اگر در عرض تصویر را ادامه بدهید می توانید همه قسمتهای عکس گرفته شده را مشاهده کنید. انگار که در جایی ایستاده و در عرض دور سر خود می چرخید و همه جای محل ایستادن خود را مشاهده می کنید.

3- پانوراما 360 در 180 درجه: این نوع عکس که پیشرفته ترین نوع پانوراما می باشد همانند نوع شماره 2 می باشد با این تفاوت که تصویر تنها به عرض ختم نمی شود بلکه شما می توانید ارتفاع را نیز ببینید یعنی همه زوایای محیطی که در آنجا قرار گرفته اید قابل مشاهده می گردد. این نوع پانوراما نیز با فرمت فلش و mov ساخته می شود و حتی می توانید با فرمت اجرایی تبدیل به یک تور مجازی گردد.

پانوراماي 360 درجه يا سراسر نما به زبان عاميانه ( تور مجازي ) امكاني جديد از تكنولوژي عكاسي است كه شخص بيننده به توسط رایانه خود مي تواند از مکانها بصورت كاملا شبیه واقعي بازديد كند وهمانند حضور در آنجا اطلاعاتی را کسب کند.اين نوع عكس كه pano360 هم نام دارد پيشرفته ترين نوع پانوراما مي باشد همانند پانوراماي عرضي است با اين تفاوت كه تصوير نه تنها به صورت افقي حركت مي كند بلكه شما مي توانيد تصوير را در ارتفاع به طور عمودي نيز حركت دهيد.

و از يك نقطه دور تا دور خود را ببينيد در نتيجه همه زواياي محيطي كه در آنجا قرار گرفته ايد قابل مشاهده مي گردد. اين نوع پانوراما با فرمت فلش و .mov html,full HDساخته مي شودو به آن تور مجازي هم اطلاق مي شودبا يك متد عكاسي پيشزفته مي توان از فضاي يك خانه يا هتل يا مغازه و فروشگاه به صورت كروي 360 درجه عكاسي كرد و براي بازديد كننده به گونه اي نمايش داد كه بتواند با چرخاندن موس همه جهات و زواياي آن را ببيند.

احتمالا چنين تصاويري از مكه مكرمه يا مدينه يا اصفهان و شيراز ديده باشيد در چنين تصاويري شخص بيننده در يك نقطه ايستاده و دور تا دور خود حتي بالا و پائين را مي بيند و حتي ميتواند در تصوير زوم كند.اينگونه تصاوير به همديگر لينك مي شوند و مي توان مثلا يك هتل یا منطقه توریسمی وگردشگری یا دفترکار یا رستوران وباشگاه را ازتركيب چند نما يك پروژه تورمجازی ساخت كه سالن ورودي اتاق ها سلف سرويس لاوی نماي بيروني سالن كنفرانس و غيره را هم به صورت اينترنتي و هم بر روي CDهمه را مشاهده كرد.

مي توان موزيك يا توضيحات صوتي نوشتاری متن و عکس نيز به آن اضافه كرد تا ديداري و شنيداري شود.و اين يكي از روشهاي نوين در امر تبليغ ويا گزارش كار اجرائي و تكميل شده فضاها مانند آپارتمان. كتابخانه. استخر. سالن ورزشي. خيابان و بزرگراهها براي ادارات و ارگانها و سفارش دهنده ها مي باشد.

در كشورهاي مدرن براي فروش بهتر کالااز این متد بهره فراوان می برند كه مشتري بتواند در منزل خود كالا با مکانی که میخواخد به آنجا برود را ببيند سپس با خیالی آسوده اقدام به خرید با مسافرت کند براي اشيائ کوچک و متوسط نيز اين امكان بوجود می آیدکه آن شي را گونه اي عكاسي کنیم تا بتوان با چرخاندن تصویر حاصله دور تا دور شی را مشاهده كنیم به اين نوع عكاسي آبجكت گفته مي شود.

در فروشگاه هاي اينترنتي مي توان كالا را بصورت كامل به مشتري نشان داد و اين دیدن کالاچیزی است كه مشتري آنرا مي پسندد. پس برای خدمات بهتر وجذب مشتري بيشتر و ديده شدن کالا در بازار رقابتی وایجاد حس تعاملی ساخت تور مجازی یکی ازبهترین روشهای موثر ومناسب است.

عکاسی پانوراما 360 درجه ـ خلق عکسهای 360 در 180 درجه

ایجاد یک عکس پانوراما 360 در 180 درجه آسان نیست، مگر اینکه شما یک نرم افزار قوی برای چسباندن عکسها به همدیگر و برخی تجهیزات ویژه (مانند لنزهای فیش آی و پانو هد) داشته باشید.

محدودیت لنزهای استاندارد یا لنزهای با زاویه دید عریض (واید)

اگر شما از لنزهای استاندارد یا لنزهایی با زاویه دید عریض برای گرفتن چندین عکس استفاده کنید، لازمه که عکسهای خیلی زیادی برای خلق پانوراما 360در 180 درجه بگیرید. چون میدان دید لنزهای استاندارد یا لنزهای زاویه دید عریض محدود است، گرفتن چندین عکس اجتناب ناپذیر است. کار روی اینگونه عکاسی علاوه بر اینکه زمان زیادی میگیرد آن را بسیار پیچیده نیز می کند.

چطور ما می توانیم حداقل عکس را برای ساخت تصاویر پانوراما بگیریم.؟

راه حل این کار استفاده از لنزهای فیش آی می باشد. لنزهای فیش آی زاویه دید بسیار گسترده ای دارد و دارای 180 درجه زاویه دید روی خط قطر می باشد. در این روش تنها 4 الی 8 عکس لازم است گرفته شود تا پانورامای 360 در 180 درجه ایجاد شود.

کلید ساخت تصاویر پانوراما 360 در 180 درجه ـ نرم افزار پانوراما

یک برنامه قدرتمند برای چسباندن تصاویر، یک لنز فیش آی و یک پانوهد ابزار جتمی در پردازش تصاویر پانوراما هستند، اما وسیله کلیدی برای ایجاد تصاویر 360 در 180 یک نرم افزار پانوراما می باشد، زیرا که یک عکس پانوراما کامل تنها با یک نرم افزار قدرتمند ایجاد می شود.

نرم افزار پانوراما ـ پانو وئور Panoweaver

پانو وئور نرم افزار پانوراما حرفه ای برای چسباندن تمامی عکسها جهت ایجاد پانوراما 360 درجه می باشد. در عرض چندین دقیقه، شما می تواند عکس پانوراما با کیفیت بالا و تمام صفحه با قابلیت پخش در فلش ، جاوا پلیر و کویک تایم داشته باشید. عکسهای دیجیتالی استاندارد و عکسهای با زاویه گسترده در یک خط و چندین خطوط، و عکسهای فیش آیهمه می تواند تبدیل به پانورامای 360 درجه شود.

ابزارهای مورد نیاز برای خلق تصاویر پانوراما

برای ایجاد انواع تصاویر پانوراما شما به ابزارهای زیر نیاز دارید:

پانوراما عریض:

برای ایجاد این نوع پانوراما داشتن یک دوربین دیجیتالی خوب با میزان رزولوشن قابل قبول یا دوربینهایی که قابلیت گرفتن تصاویر پانوراما را دارند همراه با یک سه پایه مناسب ضروری است. کافی است که شما دوربین را روی سه پایه قرار داده و از راست به چپ یا از چپ به راست محوطه شروع به گرفتن عکس بکنید. نکته مهم این است که در تصویر دومی که می گیرید باید قسمتی از تصویر اولی را نیز قرار بدهید و این کار را برای بقیه تصاویر نیز تکرار بکنید تا نرم افزار توانایی چسباندن تصاویر را داشته باشد. ضمن اینکه داشتن نرم افزار مخصوص و یا نرم افزارهایی مانند Photoshopتوصیه می گردد.

پانوراما 360 درجه:

برای ایجاد این نوع پانوراما نیز مثل نوع عریض ، داشتن یک دوربین دیجیتالی خوب با میزان رزولوشن قابل قبول یا دوربینهای مخصوص عکاسی پانوراما به علاه یک سه پایه مناسب ضروری به نظر می رسد اگر چه شما می توانید بدون استفاده سه پایه هم عکاسی بکنید اما میزان دقت در کار شما مطمئنا پایین خواهد بود.


نکته مهم در این نوع عکاسی این است که شما باید عکاسی را از یک نقطه شروع کنید و آن را در همان نقطه به پایان ببرید. یعنی اینکه شما از نقطه ای شروع به گرفتن عکس می کنید و این کار را تا چرخش کامل به نقطه شروع ادامه می دهید و بسته به نوع دورین و لنز میزان عکس گرفته شده ممکن است متغیر باشد مثلا از 4 عکس تا 20 عکس و حتی بیشتر. برای ایجاد نهایی این نوع عکس نیز داشتن نرم افزاری مانند نرم افزار The Panorama Factory ضروری است. البته نرم افزارهای زیادی هستند و شما می توانید یکی را انتخاب کنید اما انتخاب ما این نرم افزار می باشد.

پانوراما 360 در 180 درجه:

این نوع پانوراما ، نوعی است که شما در آن می توانید هم عرض و هم ارتفاع را ببینید. پس برای ایجاد این نوع به ابزارهای پیشرفته و مخصوصی نیاز دارد.

برای ایجاد یک پانورامای 360 در 180 درجه داشتن یک دوربین مناسب ، یک لنز مخصوص به نام لنز فیش آی Fisheye Lens و یک سه پایه مخصوص به نام پانوهد Pano-head ضروری است. اگر چه شما می توانید با لنزهای معمولی هم اینکار را بکنید اما مطمئنا باید عکسهای بسیار زیادی بگیرید و کار برایتان دشوار خواهد بود. با داشتن لنز فیش آی شما کافی است تنها 4 الی 8 عکس بگیرید تا بتوانید یک پانورامای 360 در 180 درجه خلق کنید.

پس از پایان عکاسی نیز باید نرم افزار مخصوص آن را داشته باشید. نرم افزارهای پانو وئور Panoweaver و پی تی گوی PTGui بسیار مناسب برای اینکار هستند. کافی است که عکسهای گرفته شده را لود کنید و به هم بچسبانید و آنها را با فرمتهای mov و حتی فلش تبدیل به یک تور مجازی با کیفیت عالی بکنید.

آموزش به صورت خلاصه :

پانوراما یا Panaroma يک شيوه عکاسي جديد و هيجان انگيز است که با دوربين‌هاي ديجيتال رواج بيشتري يافته است. با قرار دادن دوربينتان روي سه پايه و اطيمنان از محکم شدن دوربين بصورتي که فقط به چپ و راست و نه بالا و پايين حرکت نمايد کار را شروع نماييد. به لبه‌هاي کادر دقت نماييد و ناحيه روي هم افتادگي عکسهاي بعدي را بخاطر داشته باشيد.

اشيايي را در محل اتصال دو عکس قرار دهيد که روي هم افتادن عکس در آن نقطه کمتر پيدا باشد. سپس بدون حرکت دادن سه پايه به نقطه ديگر، دوربين را در يک جهت مثلا در جهت عقربه هاي ساعت بچرخانيد و عکس دوم را با اطمينان از اينکه ناحيه‌اي از دو عکس روي هم افتادگي دارد بگيريد.

چرخش دوربين و عکس گرفتن را تا زماني که تمام موضوع مورد توجهتان را عکاسي نموده ايد ادامه دهيد. از نرم‌افزار همراه دوربينتان براي به هم چسباندن عکسها و ساختن عکس پانوراما استفاده نماييد. در صورتي که اين کار را بخوبي و مهارت انجام دهيد عکسهاي بسيار زيبايي (بخصوص عکسهاي دست جمعي و منظره) خواهيد داشت. توجه نماييد که بهترين نتيجه در حالتي به دست مي‌آيد که محور چرخش سه پايه درست در زير لنز واقع شده باشد.

لازم به ذکر است که بعضي از دوربينها مثل کانن براي کمک به تشخيص نواحي روي هم افتادگي عکسها، بخشي از عکسهاي قبلي را در کنار صفحه نمايش نشان داده و عکاس مي تواند با تطبيق تصوير جديد با قبلي با دقت بسيار بالايي تصاوير را با هم تلفيق نمايد.

بايد از اولويت ديافراگم براي عکسهاي پانوراما استفاده نماييم ، با ثابت کردن ديافراگم، شما عمق ميدان را نيز ثابت مي‌نماييد در حالي که عکسهاي مختلفي را مي‌گيريد. در غير اين صورت، با تغيير عمق ميدان تلفيق عکسهاي مختلف با هم غير ممکن خواهد شد.

در هنگام عکاسي پانورامااحتمالأ تغييرات نوري زيادي در عکسهاي مختلف صحنه‌تان وجودداشته باشد،دراین صورت ممکن است به مشکل بخوريد. اگر دوربين را در مد اولويت ديافراگم يا اتوماتيک قرار دهيد، دوربين بطور پيوسته در حال تنظيم نور بوده و ممکن است عکسهايتان از لحاظ رنگي با يکديگر هماهنگي رنگي نداشته باشند. مثلا ممکن است در هر عکس آسمان طيف پر رنگتر يا کم رنگتري از آبي را داشته باشد.

بهترين کار در چنين شرايطي گرفتن يک عکس آزمايشي و تنظيم دستي نور دوربين است. سپس از همان تنظيم براي تمام عکسهايتان استفاده نماييد. اگر بعضي از عکسها ناحيه روشن و بعضي ناحيه تاريک شديدي دارند، ممکن است بتوان با محدوده بندي نور در اين نواحي مشکل را حل نمود: يک عکس با تنظيم هاي تعيين شده دستي بگيريد، سپس دو عکس ديگر با 3/1 گام بالاتر و 3/1 گام پايينتر بيندازيد. سپس مي‌توانيد براي بهترين عکس محدوده بندي شده را براي تلفيق کردن انتخاب نماييد.

منبع : گجت نیوز



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits