دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
این 9 عامل - سردرد - را تشدید می‌کند
0
این 9 عامل - سردرد - را تشدید می‌کند - میگرن سردردی ضربانی بوده که معمولاً همراه با تهوع -عامل-سردرد-تشدید

میگرن سردردی ضربانی بوده که معمولاً همراه با تهوع و استفراغ است. این عارضه بیشتر در خانم‌ها شایع است و حدود 15 درصد خانم‌ها این سردرد را دارند.

این 9 عامل - سردرد - را تشدید می‌کند
محمدرضا معتمد متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عارضه میگرن یکی از شایع‌ترین سردردها بوده و بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود.معمولاً حدود 15 درصد از خانم‌ها این سردرد را دارند.

وی ادامه داد: میگرن سردردی ضربانی همراه با تهوع و استفراغ است. این بیماری معمولاً یک نیمه سر را می‌گیرد و گاهی اوقات طرف مقابل را هم درگیر می‌کند. مدت یک سردرد گاهی تا 72 ساعت هم می‌تواند به طول بیانجامد.

وی بیان کرد: معمولاً حالتی مانند خستگی، بی‌خوابی، استرس و مصرف برخی مواد غذایی خصوصاً غذاهایی که مواد نگه‌دارنده دارند، مصرف انواع فست فودها، پنیر و شکلات سردردهای میگرنی را تشدیدی می‌کنند. اختلال در حین خواب، مقدار خواب و کیفیت خواب نیز می‌توانند باعث تشدید سردردهای میگرنی شوند.

وی اذعان داشت: مصرف بعضی داروها مانند قرص ضد بارداری یا داروهایی که به عنوان داروهای گشادکننده عروق مصرف می‌شوند در تشدید علائم سردردهای میگرنی موثر هستند. عروق مغز در هنگام سردرد میگرنی، در ابتدا مقداری افزایش نفوذپذیری پیدا می‌کند، بعضی از مواد از مغز ترشح می‌شود که اثر تحریک کننده درد دارند. این عروق گشاد شده و خون با ضربان زیاد از داخل عروق عبور می‌کند و باعث احساس سردرد ضربانی می‌شود.

معتمد گفت: سردرد میگرنی تکرار شونده بوده و ممکن است هفته‌ای چندبار و یا ماهی یک الی دوبار در فرد رخ دهد میگرن زمینه ژنتیکی و ارثی دارد. کودکان نیز ممکن است به میگرن مبتلا شوند اما در خانم‌ها بعد از سن بلوغ این سردرد بیشتر دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تعداد حملات ناشی از میگرن در افراد معمولاً با افزایش سن کاهش می‌یابد. بهتر است مسائلی که تشدید کننده میگرن هستند رعایت شوند. از جمله رعایت خواب مناسب، برنامه غذایی منظم، پرهیز از عادات ناصحیح مانند استعمال دخانیات است.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های منظم ورزشی نیز می‌توانند در کاهش سردردهای میگرنی به مقدار قابل ملاحظه‌ای موثر باشند، در صورتی که با رعایت موارد تشدید کننده میگرن بیمار باز هم سردرد داشت درمان‌های داروئی مناسب برای مراحل اولیه بیماری وجود دارد. داروهایی نیز وجود دارند که در مرحله حاد و شدید تاثیر گذارند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits