دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید آموزش اشکال هندسی به کودکان
2
آموزش اشکال هندسی به کودکان:در پستی با عنوان "روش هایی جهت آموزش رنگ ها و اشکال به کودکان"، روش هایی جهت آموزش اشکال هندسی و رنگ ها به کودکان با استفاده از عناصر موجود در زندگی روزمره آموزش داده شد.

آموزش اشکال هندسی به کودکان

در پستی با عنوان "روش هایی جهت آموزش رنگ ها و اشکال به کودکان"، روش هایی جهت آموزش اشکال هندسی و رنگ ها به کودکان با استفاده از عناصر موجود در زندگی روزمره آموزش داده شد. همچین مطلبی با عنوان "کاربرگ هایی جهت آموزش شکل ها و رنگ ها به کودکان" منتشر شد که در آن کاربرگ هایی جهت تمرین شکل های هندسی و رنگ ها در اختیار شما قرار گرفت.با دلگرم همراه باشید.

آموزش اشکال هندسی به کودکان با استفاده از تخته میخی

در این مطلب می خواهیم تخته میخی را به شما معرفی کنیم.تخته میخی همانطور که از نام آن پیداست از یک تخته چوبی و چندین میخ تشکیل شده است که البته می توان به جای تخته چوبی از مقوای ضخیم، یونولیت، صفحه ای که با خمیر بازی درست کرده اید و ... نیز استفاده کنید.

آموزش اشکال هندسی به کودکان با استفاده از تخته میخی

شما می توانید بر روی یک تخته، تعدادی میخ را به صورت منظم بکوبید که البته در این روش باید در نظر داشته باشید که میخ ها از سمت دیگر بیرون نزنند تا کودک هنگام بازی مشکلی پیدا نکند. یا می توانید سوراخ هایی را به صورت منظم در تخته چوبی ایجاد کنید و در آن نقاط پیچ و مهره هایی را قرار دهید.برای بازی به کمی کش پول در رنگ های متفاوت یا نخ های کاموایی که در اندازه های مختلف دو سرشان گره زده شده است، نیاز دارید. حال کافیست این کش ها را به دور چند میخ بیندازید و با آن شل های مختلفی مثل مربع، مستطیل، دایره، لوزی و ... بسازید.

استفاده از کش و نخ های رنگی کمک می کند که بتوانید در حین آموزش شکل ها هندسی، رنگ ها را نیز با کودکان تمرین کنید. درست کردن بعضی از شکل ها مثل دایره یا بیضی با وجود میخ های ثابت کمی مشکل است اما از یونولیت یا مقوای ضخیم به عنوان تخته خود استفاده کرده باشید می توانید با جا به جایی و کم و زیاد کردن میخ های داخل یک کش آن شکل را تغییر دهید. مثلا با زیاد کردن میخ یک مربع را به دایره و با کم کردن و جا به جا کردنشان یک بیضی را به یک مستطیل تبدیل کنید.

همچنین می توانید پس از اینکه کودک به اندازه کافی مهارت یافت از او بخواهید با شکل های هندسی و کش و کامواهای رنگی برای شما یک نقاشی بکشد! فقط توجه داشته باشید که برای این کار نیاز است که تعداد میخ ها بیشتر و تخته شما بزرگتر باشد.با توجه به این که در این بازی انگشتان کودک درگیر است، باعث تقویت عضلات طریف (fine motor skills) کودک می شود.

آموزش اشکال هندسی به کودکان با استفاده از تخته میخی

در ادامه چند نمونه عکس را خواهید دید که به درک چگونگی روند کار کمک می کند:

می توانید تخته میخی خود را به جای میخ با پیج و مهره درست کنید.می تونید از ماکارونی شکلی روی میخ ها استفاده کنید تا احتمال زخم شدن دست کودکان کمتر شود و برایشان جذابیت بیشتری داشته باشد اما در هر صورت یادتان باشد که نکات ایمنی را در تهیه تخته میخی رعایت کنید تا سرگرمی لذت بخش و آرامی را برای کودکات فراهم کنیم.می توانید از چوب نئوپان و میخ هایی به شکل زید استفاده کنید.نیاز نیست که صفحه میخی شما لزوما صاف باشد! می توانید از سطوح مخروطی یا کروی نیز استفاده کنید.می توانید سطح بزرگی درست کنید و چندین کودک همزمان بر روی بخش های مختلف آن کار کنند.در آخر نقاشی بر روی تخته میخی را فراموش نکنید.

آموزش اشکال هندسی به کودکان با استفاده از تخته میخی

این کار هم یک تجربه لذت بخش و نقاشی متفاوت برای کودک خواهد بود و هم به خلاقیت او کمک می کند.جهت انجام بخش آخر که همان نقاشی یا ایجاد تصاویر بر روی تخته میخی می باشد فایل پیوست را دانلود کنید و از کودک خود بخواهید که با استفاده از این راهنما ابتدا اشکال ساده تر و سپس تصویر قایق و خانه را با رنگ ها خواسته شده ایجاد کند. با توجه به توانایی کودک خود می توانید از او بخواهید که تصویری که در ذهن دارد را بر روی تخته میخی خود پیاده کند یا ابتدا تصویری که در ذهن دارد را بر روی کاغذ بکشد سپس با کمک شما را را درست کند.

آموزش اشکال هندسی به کودکان با استفاده از تخته میخی

منبع:پرورش خلاقیت کودکان و نوجوان،میگنا

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی






این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits