دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دی ماریا آرژانتین را به یک چهارم نهایی رساند،گزارش تصویری
2
صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی-چگونگی صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی-بررسی صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی-تصاویر صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

تیم ملی فوتبال آرژانتین موفق شد با یک گل از سد سوئیس بگذرد و خود را به یک‌چهارم نهایی جام جهانی بیستم برساند. سوئیس با فوتبالی حساب‌شده ۱۱۸ دقیقه دروازه خود را بسته نگهداشت. گل آرژانتین روی پاس دیدنی مسی به ثمر رسید.

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

آرژانتین، تیم پنجم و سوئیس، تیم ششم در فهرست رده‌بندی فیفا شامگاه سه‌شنبه (اول ژوئیه/ ۱۰ تیر) در چارچوب مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در ورزشگاه سائو پائولو به مصاف هم رفتند. این مسابقه با قضاوت یوهانس اریکسون ۱۹۴ سانتی‌متری از سوئد برگزار شد.

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

آرژانتین در این دیدار بر خلاف بازی‌های مرحله گروهی حریف خود را خیلی زود زیر فشار می‌گرفت. بازیکنان این تیم، به ویژه وقتی توپ را از دست می‌دادند، در یک‌سوم دفاعی سوئیس به سراغ بازیکن پا به توپ حریف می‌رفتند. این رویه سبب می‌شد سوئیس که در هر حال بسته بازی می‌کرد، موقعیت چندانی برای بازی‌سازی نداشته باشد.

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

البته سوئیس در دقایق نخست بازی تا محوطه جریمه آرژانتین هم پیش رفت و حتی ضربه کرنر هم زد. اما شاگردان اوتمار هیتسفلد ۶۵ ساله موفق نشدند از این فرصت‌ها به سود خود استفاده کنند.

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

ملی‌پوشان سوئیس برای دفع خطر حرکات انفرادی بازیکنان آرژانتین در دقایق نخست بازی گاه به خطا هم متوسل می‌شدند. یکی از این خطاها در دقیقه ۲۵ ضربه ایستگاهی در جناح چپ دروازه سوئیس به ارمغان آورد. ارسال لیونل مسی با ضربه سر نه چندان محکم و دقیق هیگواین از بالای دروازه سوئیس به بیرون رفت.

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

نخستین موقعیت جدی گلزنی بازی اما نصیب سرخ‌پوشان سوئیس شد. در این صحنه که در دقیقه ۲۷ دست داد شکیری، مشهور به مسی سوئیس، در ادامه یک ضربه کرنر توپ را به شاکا پاس داد. ضربه سرضرب، زمینی و البته کم‌جان او از پشت محوطه ۵ قدم حریف را رومرو، دروازه‌لان آرژانتین با پای چپ دفع کرد. سوئیس در یک رفت و برگشت پس از این موقعیت صاحب کرنر دیگری هم شد که به نتیجه‌ای نرسید.

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

در ادامه نوبت به آرژانتین رسید. پس از چند حمله بی‌نتیجه، آنخل دی‌ماریا در دقیقه ۲۹ پشت ضربه کرنر از جناح چپ دروازه سوئیس قرار گرفت. این ضربه دیدنی با پای چپ زوزه‌کشان از مقابل دروازه سوئیس گذشت و از سوی دیگر به بیرون رفت. شاگردان هیتسفلد خوش‌اقبال بودند که بازیکنی از آرژانتین در محوطه ۵ قدم حضور نداشت.

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

در دقیقه ۳۸ با دیگر فرصت طلایی گلزنی برای سوئیس فراهم شد. در حالی که مدافعان آرژانتین به گمان آفساید از سرعت خود کاسته بودند، پاس موربی به یوسیپ درمیچ، مهاجم سوئیس رسید. او اما در حال حرکت ضربه‌ای کم‌جان به توپ زد که توپ آن به سادگی در آغوش رومرو آرام گرفت. درمیچ ظاهرا قصد داشت توپ را پشت سر سنگربان آرژاتنین بیاندازد.

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

این مسابقه هم در نیمه نخست به روال دیگر بازی‌های یک‌هشتم نهایی دنبال شد: تیم‌ها خطر نمی‌کردند، حتی آرژانتین هم بدون گرویی لازم حمله نمی‌کرد؛ بازی تا حدودی بسته دنبال می‌شد و دو تیم نسبتا طولانی – دست‌کم تا نیم ساعت – طرف مقابل را محک می‌زدند. نبردهای محکم دو به دو از دیگر ویژگی‌های این مسابقه بود. مصاف دو تیم بدون وقت اضافه پس از ۴۵ دقیقه پایان یافت.

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

آرژانتین نخستین موقعیت گلزنی جدی خود در این بازی را در دقیقه ۴۷ به دست آورد: لاوتزی توپ را برای هیگواین ارسال کرد. اگر در آخرین لحظه یوهان ژورو خود را جلوی توپ نمی‌انداخت، دروازه سوئیس با خطر جدی روبه‌رو می‌شد. در دقیقه ۵۰ هم شکیری و درمیچ فرصت داشتند دروازه آرژانتین را بگشایند: شکیری (راست) از گوشه محوطه جریمه آرژانتین پاس داد اما ضربه سرضرب درمیچ (چپ) از بالای دروازه به بیرون رفت.

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

نیمه دوم این مسابقه را می‌توان از نظر شمار حملات نیمه آرژانتین دانست. شاگردان آلخاندرو سابِیا بارها تا درون محوطه جریمه سوئیس پیش رفتند و بارها از روی ضربات ایستگاهی یا کرنر فرصت گلزنی داشتند. مسی اولین فرصت گلزنی خود را در دقیقع ۶۸ به دست آورد. زننده تنها گل آرژانتین به ایران از پشت محوطه جریمه با روی پای چپ ضربه سرضرب و سنگینی به توپ نواخت که با اختلاف ناچیزی از بالای دروازه به بیرون رفت.

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

نیمه دوم هم با وجود موقعیت‌های دو تیم - بیشتر آرژانتین - گلی در بر نداشت. این نتیجه در نیمه دوم بیش از همه حاصل دفاع منسجم سوئیس بود که حرکت‌های ترکیبی حریف را عموما بی‌اثر می‌کرد. در مواردی هم که توپ از مدافعان پرشمار این تیم گذشت، دیگو بنالیو، دروازه‌بان این تیم خطر را دفع کرد. همتای او در چارچوب دروازه آرژانتین (تصویر) با وجود آنکه کمتر - از نظر تعداد - تحت فشار بود، اما او هم مطمئن نشان داد.

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

در ۱۵ دقیقه نخست وقت‌های اضافه توپ و میدان بیشتر دست سوئیس بود. شاگردان هیتسفلد در حملات خود بارها هم با خطا متوقف شدند. شکیری، مِحمِدی و فرناندز بارها خطرساز شدند. انرژی‌ای که سوئیس در طول ۹۰ دقیقه تا حدودی ذخیره کرده بود، در این لحظات به کمک این تیم آمده بود.

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

هواداران برزیل که تیم‌شان به مرحله بعدی صعود کرده، در این دیدار از سوئیس حمایت می‌کردند. آنان پا به پای هواداران سوئیس در ورزشگاه هر حرکت رو به جلوی سرخ‌پوشان را تشویق و حرکت‌های مسی و هم‌قطارانش را هو می‌کردند.

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

آرژانتین پس از ۱۵ دقیقه "استراحت"، در نیمه دوم وقت‌های اضافه بار دیگر ابتکار عمل را به دست گرفت. در دقیقه ۱۰۹ دی‌ماریا از گوشه چپ محوطه جریمه سوئیس، کنج چپ دروازه سوئیس را نشانه رفت. اگر مشت دیگو بنالیو نبود، دروازه سوئیس با این ضربه روی پای چپ دیدنی و سرکش فرو می‌ریخت. کرنری که از این توپ به دست آمده بود هم ثمری برای آرژانتین نداشت.

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

۱۰ دقیقه بعد سرانجام حملات پرشمار آرژانتین نتیجه دادند. در دقیقه ۱۱۸ مسی، ستاره ۱۶۹ سانتی‌متری در پی اشتباه لیشت‌اشتاینر، مدافع سوئیس توپ را گرفت و آن را به دی‌ماریا رساند. او (تصویر) هم با ضربه پای چپ توپ را دور از دستان بنالیو در گوشه دروازه سوئیس جای داد.

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

سوئیس بلافاصله روی دروازه آرژانتین خیمه زد. حتی دروازه‌بان این تیم هم به محوطه جریمه آرژانتین رفته بود. در دقیقه ۱۲۱ شکیری توپ را روی دروازه رومرو فرستاد. جمایلی که دقایقی پیش به زمین آمده بود، از سه متری و با کمال تعجب توپ را به دیرک عمودی کوبید تا آه از نهاد سوئیسی‌ها و هواداران برخیزد. (تصویر: نبرد هوایی روخو آرژانتینی - راست - با شاکا)

صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی

صحنه تک‌گل آرژانتین - این دیدار پس از ۱۲۳ دقیقه به پایان رسید. با این بازی فعالیت اوتمار هیتسفلد، سرمربی سوئیس هم به پایان رسید. این مربی آلمانی‌تبار در ۳۱ سال تجربه مربی‌گری، دو بار موفق به دریافت عنوان بهترین مربی جهان شده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits