دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رییس مجلس وارد طبس شد
0
رییس مجلس وارد طبس شد - به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سخنرانی در همایش اب-رییس-مجلس-وارد
رییس مجلس وارد طبس شد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سخنرانی در همایش ابابیل که در محل امامزاده حسین بن موسی کاظم (ع) در صحرای طبس برگزار می شود و همچنین بازدید از بیمارستان در حال ساخت این شهر از دیگر برنامه های علی لاریجانی در سفر یک روزه به این شهر است.

حمله به طبس که نام عملیاتی آن در ارتش آمریکا عملیات پنجه عقاب بود، عملیاتی نظامی توسط نیروی دلتا برای آزادسازی آمریکایی های گروگان گرفته شده توسط دانشجویان پیرو خط امام در تهران انجام شد.

این عملیات نهایتا با شکست مواجه شد و هشت تن از نظامیان آمریکایی در این واقعه کشته شدند.

در 5 اردیبهشت 1359هواپیماها و بالگردهای آمریکایی برای آزادی 53 گروگان در تهران وارد فضای پروازی ایران شدند. در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در 120 کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیما بر باز می گردد.

شش هواپیما و شش بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایرانی فرود می آیند. در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالی که هنوز عملیات آغاز نشده، سه فروند بالگرد از دست رفته بود.

پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت نیروها را می دهد. ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها توفان شن آغاز شده و یک هواپیمای سی 130 و یک بالگرد سی اچ - 53 با یکدیگر برخورد کرده و هر دو آتش می گیرند که در این حادثه هشت نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و باقی مانده نیروها خود را به ناو نیمیتز می رسانند و بدین ترتیب عملیات بطور کامل شکست می خورد.

اقتصام**1594

انتهای پیام /*


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits