دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
برکنار شدن ولیعهد عربستان به خاطر مخالفت با حمله به یمن
4
برکنار شدن ولیعهد عربستان به خاطر مخالفت با حمله به یمن-برکنار شدن ولیعهد عربستان-دلیل برکنار شدن ولیعهد عربستان-علت برکنار شدن ولیعهد عربستان

برکنار شدن ولیعهد عربستان ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

برکنار شدن ولیعهد عربستان

برکنار شدن ولیعهد عربستان

اوایل روز چهارشنبه (امروز)، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان مردی را که به عنوان جانشین وی معرفی شده بود را برکنار کرد و دستور انتقال موروثی قدرت را به دو شاهزاده جوانتر سعودی صادر کرد که این دو فرد از چهره‌های برجسته در حملات عربستان به یمن بودند.

روزنامه آمریکایی «مک‌کلاچی» با اشاره به این مقدمه نوشت که پادشاه عربستان ظاهراً ولیعهد خود را به دلیل مخالفت با حمله نظامی عربستان به یمن برکنار کرد.

دادگاه سلطنتی عربستان سعودی ساعت 4:00 صبح امروز به وقت محلی بیانیه‌ای را صادر کرد که در آن اعلام شد که سلمان ابتدا در حکمی «مقرن بن عبدالعزیز» را از ولی‌عهدی و نائب‌رئیسی شورای وزیران (کابینه) کنار گذاشت و «محمد بن نایف» را به عنوان ولی‌عهد جدید معرفی کرد. سلمان در حکم خود مدعی شده است که مقرن به درخواست خود از ولی‌عهدی انصراف داده است.

پادشاه عربستان در حکمی دیگر، «محمد بن سلمان» پسر جوان و وزیر دفاع و فرمانده عملیات عربستان علیه یمن را به عنوان «جانشین ولی‌عهد» معرفی کرد تا پیش‌بینی‌ها مبنی بر احتمال کودتای داخلی محمد بن سلمان برای قبضه قدرت، تحقق یابد.

همچنین پادشاه عربستان اعلام کرد که «سعود الفیصل» که به مدت 40 سال وزیر خارجه این کشور بود، از سمت خود کنار گذاشته شده و «عادل الجبیر» سفیر عربستان در آمریکا جایگزین او می‌شود.

روزنامه مک‌کلاچی سپس با اشاره به این موارد گزارش کرد، این دگرگونی درست چند هفته قبل از برگزاری نشست روزهای 13 و 14 ماه مه (23 و 24 اردیبهشت‌ ماه) عربستان و دیگر اعضای 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در «کمپ‌ دیوید» واشنگتن صورت گرفته است.

تحلیلگران سیاسی در خلیج‌فارس می‌گویند که تصمیم به جایگزینی مقرن، رئیس سابق اطلاعات، به واسطه مخالفت وی با حملات هوایی ائتلاف عربستان سعودی در یمن بوده است.

«تئودور کاراسیک» تحلیلگر سیاسی امور عربستان در دبی می‌گوید: مقرن با کمپین نظامی در یمن موافق نبود و تلاش می‌کرد از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی فاصله بگیرد. ظاهراً، این تغییرات (در کابینه) می‌بایست بعنوان نمایش اتحاد آل سعود صورت می‌گرفت.

بر اساس این گزارش، این تجدید کابینه در حالی صورت گرفته است که مداخله ائتلاف سعودی در یمن قرار است از بمباران هوایی به «عملیات احیای امید» تغییر شکل پیدا کند. این نام بسیار شبیه به عملیات ناکام سازمان ملل در سومالی در بین سالهای 1992 تا 1994 می‌باشد.

هدف عملیات احیای امید عربستان در واقع احیای دولت مخلوع یمن در قدرت و تسهیل رنجی است که در نتیجه درگیری‌های یک ماهه در یمن به غیرنظامیان وارد آمده است.

عربستان سعودی هفته گذشته اعلام کرد که به حملات هوایی در یمن پایان می‌دهد و تأکید کرد که اهداف این حملات محقق شده است. با اینحال ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به بمباران یمن ادامه دادند.

تحلیلگران می‌گویند که تجدید کابینه در عربستان سعودی همچنین نشان می‌دهد که این کشور با شور و نشاط منافعی را علیه ایران دنبال می‌کنند. لفاظی‌ها علیه ایران در حین درگیری‌های یمن به سطح جنگ دهه 1980 ایران و عراق رسیده بود.

طبق این گزارش، انتصاب رهبران جوان‌ در عربستان سعودی منطبق با روند کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است که همگی رهبران جوان دارند.

«محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد 53 ساله امارات متحده عربی در 20 آوریل با باراک اوباما دیدار کرد. او همکاری نزدیکی با ولیعهد جدید عربستان برای اجرای کمپین نظامی در یمن داشت. امارات در حملات هوایی عربستان به یمن 30 جنگده از 80 جنگنده اف 16 خود را تخصیص داد.

یکی دیگر از اعضای ائتلاف عربستان علیه یمن کشور قطر است که یکی از صادرکنندگان اصلی گاز طبیعی است که توسط «تمیم بن حمد» امیر 34 ساله قطر است که پدرش در ژوئن 2013 استعفا کرد.

تمیم در سال جاری میلادی دو مرتبه با سلمان دیدار کرد و 10 جنگنده میراژ فراسنخ خود را به ائتلاف عربستان علیه یمن تخصیص داد.

کاراسیک در اینباره گفت که شاهد انتقال قدرت به نسل جوانتر رهبران شورای همکاری خلیج (فارس) هستیم که این جوانان در صورت نیاز تمایل بیشتری به استفاده از زور دارند.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits