دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موسویان: تئوری افزایش فشار آمریکا شکست خورده و نتیجه عکس دارد
0
موسویان: تئوری افزایش فشار آمریکا شکست خورده و نتیجه عکس دارد - سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - ایسنا نوشت: دیپلمات-موسویان-تئوری-افزایش-فشار-آمریکا-شکست
موسویان: تئوری افزایش فشار آمریکا شکست خورده و نتیجه عکس دارد

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - ایسنا نوشت:

دیپلمات پیشین ایران گفت: تئوری افزایش فشار آمریکا علیه ایران، تئوری شکست خورده‌ای است که ثابت شده نتیجه معکوس دارد.

حسین موسویان، مذاکره کننده هسته‌ای پیشین ایران در سخنانی در دومین شب برنامه ساعت 19 تلویزیونی شبکه پی. بی. اس آمریکا در مورد دیدگاه‌های داخلی در ایران درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: دیدگاه‌ها لزوما در مورد روند مذاکرات یکسان نیست. مخالفت‌های جدی وجود دارد. در ایران هم مثل آمریکا اختلاف نظر وجود دارد. در حقیقت وضعیت داخلی در تهران و واشنگتن در مورد روند جاری مذاکرات هسته‌ای مشابه است.

او در پاسخ به سوال مجری این برنامه در مورد این ادعا که ایران قصد دارد به بمب هسته‌ای دست یابد، اظهار کرد: این ادعاها حقیقت ندارد. ملت ایران حتی در زمانی که توسط صدام بمباران شیمیایی شد، مقابله به مثل نکرد و این بهترین دلیل برای اثبات صداقت ایران در مخالفت با سلاح‌های کشتار جمعی است. اگر ایران می‌خواست بمب هسته‌ای بسازد نه آمریکا و نه هیچ قدرت دیگری قدرت بازدارندگی ایران را نداشت.

این دیپلمات پیشین کشورمان درباره ادامه فشارها و افزایش آن علیه ایران اظهار کرد: فرضیه آمریکا هم همین بود. آمریکا هم فکر می‌کرد اگر فشار را افزایش دهد، ایران برنامه هسته‌ای‌اش را محدود و در نهایت جمع می‌کند. بنابراین فشار را افزایش داد و تحریم‌های بی‌سابقه‌ای بر ایران تحمیل کرد. ایران هم در مقابل برنامه و توان هسته‌ای خود را توسعه داد. قبل از تحریم‌ها ایران غنی‌سازی سه و نیم درصد داشت بعد از تحریم غنی‌سازی را به سطح 20% افزایش داد. قبل از تحریم حدود 3000 سانتریفیوژ داشت اما بعد تحریم آن را به 22000 سانتریفیوژ افزایش داد. قبل از تحریم چند صد کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشت اما با تحریم‌ها، ذخیره غنی‌سازی را به بیش از 8000 کیلوگرم افزایش داد. بنابراین تئوری افزایش فشار آمریکا یک تئوری شکست خورده است که ثابت شده نتیجه معکوس دارد.

به گزارش ایسنا، رابین رایت، نویسنده معروف آمریکایی نیز در این برنامه تلویزیونی اظهار کرد: در ایران دو نوع دیدگاه حکومتی وجود دارد. ما نباید خودمان را گول بزنیم. ایران توانایی ساخت بمب را دارد چون دانش آن را دارد. دانش هسته‌ای ایران را هم نمی‌توان بمباران کرد.

وی ادامه داد که مذاکرات فعلی رو به پیشرفت و مهم است. اگر این مذاکرات شکست بخورد دولت میانه‌رو فعلی ایران در اداره کشور با مشکل مواجه می‌شود.

هم‌چنین ریچارد هاس، رییس شورای روابط خارجی آمریکا از کاهش قیمت نفت، برای فشار به ایران حمایت کرد و گفت آمریکا قدرت چانه‌زنی بیش‌تری با کاهش قیمت نفت پیدا کرده است.

23503

-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits