دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مسکو و تهران گام محکمی در مسیر توسعه همکاری های نظامی برداشتند
0
مسکو و تهران گام محکمی در مسیر توسعه همکاری های نظامی برداشتند - به گزارش ایرنا، تارنمای 'ایران رو' روز یکشنبه در -مسکو-تهران-محکمی-مسیر-توسعه-همکاری
مسکو و تهران گام محکمی در مسیر توسعه همکاری های نظامی برداشتند

به گزارش ایرنا، تارنمای 'ایران رو' روز یکشنبه در مقاله خود خاطرنشان کرد: ایران و روسیه پایه های نظری همکاری های دوجانبه در زمینه نظامی را بنا نهاده اند و اکنون نوبت توافق در مورد طرح های مشترک نظامی است.

در مقاله با اشاره به موفقیت مذاکرات اخیر وزیران دفاع ایران و روسیه آمده است: مقامات نظامی مسکو و تهران بر خلاف زمینه های دیگر همکاری های روسیه و ایران، نقشه راهی را برای توسعه روابط دوجانبه در عرصه های دفاعی و امنیتی تنظیم کرده اند.

'به همین علت امضای این موافقتنامه شالوده حقیقی توافقات بعدی را تشکیل می دهد که بخش عمده این توافقات حدود یک سال است که به گونه های مختلف طراحی می گردد.'

تارنمای روسی افزود: بنای این کار در ماه اکتبر سال 2013 به هنگام سفر ژنرال الکساندر بوندارف فرمانده نیروی هوایی روسیه به ایران نهاده شد.

در ادامه مقاله یادآوری شده است: مذاکرات در خصوص راههای توسعه همکاری های ایران و روسیه در حوزه دفاعی پس از دیدار وزیران دفاع ایران و روسیه در ماه می سال 2014 وارد دور نهایی شد و دو طرف ارتقاء سطح همکاری های نظامی را در اولویت برنامه های خود اعلام کردند.

تارنمای روسی، مذاکرات اخیر وزیران دفاع روسیه و ایران را به ویژه با توجه به اوضاع متشنج منطقه خاورمیانه بسیار مهم خواند.

در مقاله خاطرنشان شده است: ایران و روسیه بر ضرورت جلوگیری از مداخله خارجی در منطقه خزر به منظور جلوگیری از ایجاد کانون بحران در این منطقه تاکید و توافق کامل خود را در این مساله راهبردی اعلام کردند.

به نوشته 'ایران رو'، مقامهای ایرانی و روسی به خوبی می دانند که آمریکا و برخی قدرت های غربی مسئول تشدید تنش ها در منطقه خاورمیانه هستند و از فعالیت های گروه های تروریستی بطور پنهانی حمایت می کنند و به همین دلیل مسکو و تهران به هماهنگی اقدامات و سیاست های خود برای مقابله با این گونه فعالیت های مخرب می پردازند.

در مقاله گفته شده است: چالش ها و خطراتی که غرب امروزه در محورهای افغانستان، ایران یا سوریه ایجاد می کند، در مجموع برای مسکو و تهران یکسان است.

تارنمای روسی در ادامه به مذاکرات سرگئی شایگو و سردار حسین دهقان در مورد همکاری های فنی-نظامی اشاره کرد و نوشت: بحث و بررسی عمیق چشم انداز همکاری های فنی-نظامی بین ایران و روسیه به خصوص قالب جدید آن، از مهمترین نتایج سفر وزیر دفاع روسیه به ایران به حساب می آید.

در مقاله خاطرنشان شده است که نیازهای واقعی دو کشور به همکاری در بخش دفاعی بسیار گسترده است و باید به وسیله پروتکل های جداگانه ای تنظیم شود که وزارتخانه ها و نهادهای روسیه و ایران این اسناد را در آینده تنظیم خواهند کرد.

'ایران رو' نوشت: اما در تدوین این اسناد باید به مهمترین سوال درباره قالب همکاری های نظامی- فنی پاسخ داد که آیا این فقط تجارت خواهد بود یا تعامل و تعاون؟ یا شاید هر دو گزینه عملی شود.

در این مقاله به خریدهای تسلیحاتی ایران از روسیه در دو دهه اخیر اشاره شده که در طول آن کشورمان انواع تسلیحات از جمله هواپیماهای نظامی میگ-29 و بالگرد های 'ام.آی-17' و 'ام.آی-171' از روسیه خریداری کرد.

در مقاله تارنمای روسی با اشاره به پیشرفت های تکنولوژیکی ایران در سال های اخیر و ساخت انواع تسلیحات در صنایع دفاعی کشورمان آمده است: طبیعی است که ایران خریدار تسلیحاتی صرف نیست و روسیه هم از واقعیت باخبر است و به همین دلیل دو کشور امکان اجرای طرح های مشترک در عرصه فنی-نظامی و ساخت مشترک سلاح های پیشرفته را بررسی می کنند.

'نظامیان ایرانی برای طرف روس پیشنهادهای آماده ای در زمینه طرح های مشترک در بخش موشک سازی، تولید پهپاد ها، بالگرد سازی و طراحی وسایل جمع آوری اطلاعات فنی دارند.'

در پایان مقاله خاطرنشان شده است: این فهرست کامل پیشنهادات ایران به روسیه در حوزه نظامی نیست و تهران همکاری در مساله تسلیحات اس-300 را هم به مسکو پیشنهاد می کند.

اروپام*1*391*1517


-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits