دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تصور بهبود روابط ایران با آمریکا خوش خیالی است
0
تصور بهبود روابط ایران با آمریکا خوش خیالی است - به گزارش افکارنیوز، پیروز مجتهدزاده با اشاره به س-تصور-بهبود-روابط-ایران-آمریکا-خیالی
تصور بهبود روابط ایران با آمریکا خوش خیالی است

به گزارش افکارنیوز، پیروز مجتهدزاده با اشاره به سابقه ۵۰ ساله خصومت آمریکا و کوبا، تصریح کرد: محاصره کوبا به مدت ۵۰ دهه یک مسئله غیرعادی و غلط بود و آمریکا امروز کار آسانی برای اصلاح این اشتباه پس از ۵۰ سال دارد، زیرا دیگر فیدل کاسترویی در کار نیست. اکنون دیگر آن چالش‌هایی که کوبا در قبال آمریکا داشت، وجود ندارد. البته کاستروی کنونی همان مسیری را می‌رود که برادر وی می‌رفت، اما شرایط و اقتضای زمان باعث شد این روند دیگر ادامه نیابد. منظور از شرایط و اقتضای زمان نیز مسئله رفتن مهاجرین کوبایی به آمریکا و مسافرت مردم آمریکا به کوبا است.

این کارشناس ارشد مسایل بین الملل با رد شباهت مساله "آمریکا – کوبا" با مناسبات "آمریکا- ایران"، افزود: چنین تفسیرهایی ناشی از خوش خیالی و خوش‌بینی است، زیرا در عالم سیاست هیچ دو کشوری شبیه هم نیستند و روابط میان دو کشور با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست و این مسئله تابع ویژگی ها و طبیعت آن روابط است. برای مثال درباره رابطه آمریکا با ونزوئلا اگرچه وضعیت کوبا و ونزوئلا در قبال سیاست علیه آمریکا شبیه هم است، اما مسئله بهبود روابط آمریکا و ونزوئلا تابع شرایط بسیار ویژه‌ای است.

وی در ادامه تاکید کرد: در موضوع ایران نیز، مسئله مذاکرات هسته‌ای تابع شرایط و مقتضیات ویژه است. در واقع باید آمریکا در حال حاضر به صورت علنی پیغام بهبود مناسبات را به ما می‌دهد و ما نیز این پیغام‌ها را دریافت و رعایت می‌کنیم، اما می‌بینیم که وعده‌های آمریکا عملی نمی‌شود. بهترین نمونه‌اش نیز مذاکرات هسته‌ای اخیر در وین بود. چرا که جان کری پیش از عزیمت به وین تاکید کرد که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است، در شرایطی که آمریکا اعلام کرده بود در صورت عمل کردن ایران به تعهداتش تحریم‌ها برداشته خواهد شد، اما دیدیم که این اتفاق رخ نداد. در واقع این که در این مذاکرات نتیجه حاصل نشد، به دلیل عدم صداقت آنان بود. بنابراین به هیچ وجه وضعیتی پیش نمی‌آید که کشورها در روابط خود با کشورهای مختلف یکسان عمل کنند.

-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits