دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
رویای ناتمام بزرگترین پارک خاورمیانه در تبریز - انتظار ۴۳ ساله مردم برای افتتاح پارک - به گزارش خبرنگار مهر، در زمان تصویب طرح احداث پارک-رویای-ناتمام-بزرگترین-پارک-خاورمیانه-تبریز

به گزارش خبرنگار مهر، در زمان تصویب طرح احداث پارک بزرگ تبریز مقرر بود که این پارک به پارک بزرگ خاورمیانه تبدیل شود که در حال حاضر بعد از گذشت سال ها این امر اتفاق نیفتاده و در حد یک نام در تاریخ تبریز به یادگار مانده است.

بر اساس این گزارش، قسمتی از پارک بزرگ تبریز از مسیر فرودگاه به طرف میدان ستارخان سال هاست که به میدان دواب تبدیل شده و چهره شهر را زشت کرده است و این امر موجب گلایه های برخی از ساکنان شده است که برای رفاه حال ساکنان این منطقه رسیدگی به این امر ضروری است.

بر اساس اظهارات علاوه بر ساخت و سازهای غیر مسکونی و احداث جایگاه های سوخت همچنین قرار است قسمتی از اراضی این پارک به یکی از ادارات استان واگذار شود.

تغییر کاربری اراضی ساخت و ساز شده پارک نیازمند مدت زمان طولانی است

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به زمان مصوبه احداث پارک بزرگ تبریز اظهار داشت: پارک بزرگ تبریز طرح تصویب شده سال ۱۳۵۰ است که در آن زمان قرار بود در مساحت ۸۸۰ هکتاری احداث شود که متاسفانه با گذشت زمان در قسمتی از اراضی این پارک ساخت و سازهایی صورت گرفت که تملک اراضی ساخت و ساز شده نیازمند مدت زمان طولانی است.

محمد حسین حسن زاده افزود: مطالعات پارک بزرگ تبریز قبل از انقلاب انجام شده بود و در دهه ۱۳۷۰ نیز احداث این پارک مطرح شد و مقرر شد تا توسط سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تبریز احداث شود.

وی خاطرنشان کرد: در اوایل سال ۱۳۸۰ فازهای یک و دو در روبروی فرودگاه تبریز و در سمت کارخانه شیر پگاه نیز از پارک بزرگ تبریز احداث شد.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تبریز ادامه داد: در نیمه دوم سال ۱۳۸۰ مقرر شده بود که برخی از اراضی توسط شهرداری منطقه چهار تملک شود که متاسفانه به علت مشکلات اعتباری تملک، اتفاقی نیفتاد.

حسن زاده با اشاره به ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی پارک بزرگ تبریز گفت: در قسمتی از اراضی این پارک ساخت و سازهایی در خیابان حجتی انجام شده است و علاوه بر آن تعدادی طرح های شهری شامل چهار جایگاه سوخت، اداره دادگستری، خانه مستمندان و بازنشستگان احداث شده است.

وی تملک را اساسی ترین مشکل برای احداث پارک بزرگ تبریز دانست و افزود: تملک تمام اراضی این پارک نیازمند هزینه های کلانی است و تملک این اراضی در مدت زمان محدودی به نتیجه نمی رسد.

حسن زاده اظهار داشت: مطالعات برای احداث پارک بزرگ تبریز همچنان ادامه دارد و به تدریج باید مشکل تملک حل شود تا شاهد احداث این پارک باشیم.

نام پارک بزرگ تبریز را از کتاب های تاریخ بیرون آورده و به یک واقعیت تبدیل کنیم

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر از ۸۸۰ هکتار وسعت پارک بزرگ تبریز حدود ۳۸۰ هکتار در اختیار شهرداری است و حدود ۵۰۰ هکتار آن به عناوین مختلف از دست شهرداری تبریز خارج شده و به تملک نیاز دارد.

داود امیر حقیان ادامه داد: در حال حاضر مدیریت احداث پارک بزرگ تبریز مشخص نیست و تاکنون برای حل مشکل این پارک اقدامات خاصی انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: مسوولان ذیربط در شهرداری باید دقت نظر کافی برای توسعه برنامه های توسعه فضای سبز شهری داشته باشند.

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز ابراز داشت: متاسفانه در محدوده پارک بزرگ تبریز اقدامات غیر قانونی انجام می شود و اگر این روند ادامه داشته باشد، شاهد تبدیل پارک بزرگ به اماکن اداری و مسکونی خواهیم شد.

امیر حقیان ابراز امیدواری کرد که پارک بزرگ تبریز از کتاب های تاریخ تبریز بیرون آمده و تبدیل به یک واقعیت شود.

وی با اشاره به تبدیل قسمتی از پارک بزرگ تبریز به میدان دواب افزود: با توجه به اینکه قسمتی از این پارک بدون سکنه بود، شهرداری به صورت موقت آن را به میدان دواب تبدیل کرده بود که هم اکنون نیز فعالیت در این میدان ادامه دارد.

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز اظهار داشت: بر اساس شکایات و اعتراضات مردم ضرورت دارد که میدان دواب به قسمت دیگری از شهر انتقال یابد.

امیر حقیان همچنین در ادامه گفت: شهرداری تبریز به فردی برای احداث پارک بزرگ تبریز ابلاغیه داده بود و هنوز هم از زمان ابلاغیه مانده است، اما متاسفانه این مجموعه هیچ گونه امکاناتی در اختیار این فرد قرار نداده و همکاری به عمل نیاورده است.

آزادسازی اراضی ساخته شده در پارک بزرگ تبریز نیازمند هزینه های کلان است

دیگر عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آزادسازی اراضی ساخت و ساز شده در پارک بزرگ تبریز نیازمند هزینه های کلان است، اظهار داشت: در زمان های گذشته به علت عدم کنترل در قسمت هایی از این پارک ساخت و سازهایی صورت گرفته است و در حال حاضر شهرداری برای تملک این اراضی باید متحمل هزینه های کلانی باشد.

علی شیاری افزود: بعد از تملک نیز برای احداث پارک بزرگ تبریز باید اعتبارات کلانی هزینه شود که این امر نیازمند عزم و اراده جمعی است.

وی خاطرنشان کرد: در شورای سوم و همچنین در شورای چهارم بحث های زیادی در خصوص پارک بزرگ تبریز شد که متاسفانه به جایی نرسید.

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز همچنین در ادامه گفت: متاسفانه قسمتی از پارک بزرگ تبریز در اختیار دواب گذاشته شده است و علت این امر حمایت نا آگاهانه از برخی افراد بود.

شیاری اظهار داشت: در زمان های گذشته میدان دواب در یکی از مناطق شهر تبریز واقع بود که به علت اینکه آنجا مکان مناسبی برای این میدان نبود با حمایت برخی از افراد نا آگاه برای خرید و فروش دام در اختیار دواب قرار گرفت و کشتارگاه نیز به جاده آذرشهر انتقال یافت.

وی افزود: در آن زمان دادستان و فرمانداری خرید و فروش دام را در میدان دواب فعلی غیر قانونی اعلام کرده بودند، اما متاسفانه حمایت برخی از افراد باعث شد که آن میدان که قسمی از اراضی پارک بزرگ تبریز است در اختیار دواب قرار گیرد.

اجرای فازبندی ‌های یکپارچه و هدفمند برای توسعه پارک بزرگ تبریز

شهردار کلانشهر تبریز نیز در خصوص توسعه پارک بزرگ تبریز گفته بود، تملک در محدوده این پارک باید به دور از تملک‌ های لکه‌ ای، به صورت یکپارجه و هدفمند مورد توجه قرار گیرد.

صادق نجفی افزود بود: ایجاد تجهیزات و ضروریات فضای سبز از قبیل کانال ‌های آبیاری در اراضی مربوط به تملک‌ های پراکنده و بریده، عملاً غیرممکن بوده باعث تحمیل هزینه‌ های زاید و بی ‌حاصل خواهد بود.

وی اظهار داشت: هم‌ اکنون ۳۸۵ هکتار از وسعت این پارک، در اختیار شهرداری است و توسعه این محدوده باید طبق فازبندی‌ های مشخص، با فعال شدن مدیریت واحد این مجموعه استمرار یابد.

بر اساس آخرین پیگیری های خبرنگار مهر مقرر شده است که مدیریت ۳۸۵ هکتار از پارک بزرگ تبریز به شهرداری منطقه چهار تبریز واگذار شود تا اقدامات لازم در این خصوص توسط این مرکز شهرداری انجام شود.

..........................................

گزارش از زهرا ناصران

-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits