دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
سازه‌های غیرایمن، خطر بزرگ در حوادث تهران - کد مطلب: 246200سازه‌های غیرایمن، خطر بزرگ در حوا-سازه-غیرایمن-بزرگ-حوادث-تهران

کد مطلب: 246200

سازه‌های غیرایمن، خطر بزرگ در حوادث تهران

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۵۲

رئیس «آکادمی سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی تهران» سازه‌ها و ساختمان‌های «غیرایمن» را بزرگ‌ترین خطر در ایران و تهران در زمان وقوع حوادث و بلایای طبیعی برشمرد.

به گزارش ایسنا، دکتر «علی اردلان» در نشست «نقش پژوهش و تأمین شواهد علمی برای تهران آماده» که در جشنواره «شهر آماده » برگزار شد، اظهار کرد: موضوع پژوهش در زمینه مقابله با بلایای تهدیدکننده بشر، برای اولین بار به صورت منسجم از سال ۱۹۶۳ در دانشگاه اوهایو مورد توجه قرار گرفت و تشکیل «مرکز تحقیقات بلایا» به نوعی پایه‌گذار تاریخ آغاز پژوهش در این حوزه شد. جالب این که از همان زمان، بلایا موضوعی بین رشته‌ای و اجتماعی دیده شد که حضور تعدادی جامعه‌شناس، مهندس و متخصص جرم‌شناسی در این رشته حکایت از وجود چنین نگاهی دارد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که یکی از مشخصات چشم‌انداز توسعه کشور برای ایران ۱۴۰۰، «ایجاد جامعه‌ای تاب‌آور» است، افزود: موضوع تاب‌آوری مسأله مهمی است که در سطوح بین‌المللی هم دیده شده . یک سیاره تاب‌آور باید مکانی امن و مقاوم در برابر بلایای طبیعی باشد و تهران هم به عنوان بخشی از این سیاره بزرگ،‌ باید برای ایجاد تاب‌آوری لازم،‌ تا آنجا که ممکن است خود را مقاوم و امن کند تا شهروندان آن بتوانند با آمادگی در مقابل بلایا حیات خود را به صورتی ایمن و مقاوم تضمین کنند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر این موضوع که عوامل اجتماعی مؤثر بر خطر باید کنترل شوند تا تاب‌آوری اتفاق بیفتد، افزود: تاب‌آوری خصوصیتی است که انسان با مجهزشدن به آن و پذیرفتن این موضوع که در معرض خطر قرار دارد،‌ خود را برای مقابله، ایستادگی و مقاومت برای بقای بیشتر در طبیعت آماده می‌کند و در همین ارتباط باید همه اقدامات ما از بررسی موضوع بلایا تا برنامه‌ریزی و مقابله با آن مبتنی بر پژوهش باشد.

سرپرست دفتر کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: شعار ما در حوزه بهداشت در سرتاسر کشور «رویکرد پیش‌فعال نظام سلامت به کاهش بلایا» است . ما اعتقاد داریم که سلامت افراد از کودکی تا پایان حیات باید پایش و حفظ شود و این‌گونه نباشد که کودک ما که با مراقبت‌های فراوان و تلاش‌های زیاد به سن نوجوانی و جوانی رسیده است،‌ با پرتاب چند آجر در حوادثی مثل زلزله کشته شود و همه سرمایه‌گذاری‌های قبلی ما هم به هدر رود.

وی تصریح کرد: نباید یادمان برود که ایران کشوری بلاخیز است و همه پژوهش‌های ما باید در نهایت مسأله و مشکلی را حل کنند و در عمل به کارگرفته شوند تا سودمندی و قوت آنها مشخص و ثابت شود.

اردلان در همین ارتباط با اشاره با جاری‌شدن سیل‌های متعدد در کشور و خسارات وارده به برخی مناطق گفت: شواهد و مطالعات علمی نشان می‌دهد چون به آسیب‌های کوچک و پراکنده بی‌توجه هستیم، برای مقابله با آن برنامه‌ریزی و اقدام نمی‌کنیم، در صورتی که همین آسیب‌ها در مجموع خساراتی عظیم را به کشور و مردم وارد می‌کنند.

وی در پایان هشدار داد و افزود: باید توجه داشته باشیم که بزرگ‌ترین خطری که در سوانح و بلایا جان مردم ایران را تهدید می‌کند، از ناحیه سازه‌ها و ساختمان‌های غیر ایمن است که این موضوع در تهران هم مصداق دارد و باید در این زمینه اقدامات مؤثر و سازنده‌ای در دستور کار قرار گیرد.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits