دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
سوگواری سالگرد شهادت امام باقر(ع) در حرم رضوی - کد مطلب: 243877سوگواری سالگرد شهادت امام باقر(ع)-سوگواری-سالگرد-شهادت-امام-باقر(ع-رضوی

کد مطلب: 243877

سوگواری سالگرد شهادت امام باقر(ع) در حرم رضوی

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۵

همزمان با شب سالگرد شهادت پنجمین امام شیعیان جهان حضرت باقرالعلوم(ع) مشهدالرضا و حرم مطهر رضوی غرق عزا و ماتم شد.

به گزارش ایرنا، هزاران زائر در حالی که رخت عزا بر تن کرده بودند شب گذشته به آستان ملک پاسبان رضوی آمده و در سوگ شهادت جد بزرگوار امام رضا(ع) عزاداری کردند. به همین مناسبت بارگاه منور هشتمین امام شیعیان(ع) سراسر سیاهپوش شد و در اندوه فرو رفت.

جمیعت عزادار و دلسوخته اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مصیبت شهادت پنجمین پیشوای خود در جوار امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) ماوا گرفتند و تسلیت گویان به محضر امام همام نوحه غم سر دادند و اشک ماتم ریختند.

دیشب بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در صحن جامع رضوی بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع) محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان برجسته ایرانی و زائران و مجاوران تسبیح گوی صحن و سرای آستان ملک پاسبان رضوی به نحو باشکوهی برگزار شد.

سپس ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ذکر مصیبت کرده و در سوگ شهادت مظلومانه باقرالعلوم(ع) به نوحه خوانی و مرثیه سرایی پرداختند و زائران و شیفتگان اهل بیت(ع) را با خود همراه کردند.

سخنران حرم مطهر رضوی نیز در این آیین با ابراز تسلیت شهادت پنجمین امام شیعیان(ع) به پیشگاه علی بن موسی الرضا(ع) و جمعیت عزادار به تبیین سیره و ابعاد زندگی امام محمدباقر(ع) پرداخت.

حجت الاسلام 'محمدباقر حیدری کاشانی' گفت: آن امام همام که به باقرالعلوم یعنی شکافنده دریای دانش و اسرار علوم شهره است عمرش را در بندگی خدا گذراند و در دوره خود جنبش علمی بزرگی در بین شیعیان بوجود آورد.

وی افزود: باقرالعلوم(ع) در زهد، فضیلت و دانش سرآمد همه بزرگان مسلمان بود و روایات و احادیث ایشان و مجالس وعظی که برگزار می کردند و روایات و احادیث وی در زمینه علم دین، آثار و سنت نبوی، علوم قرآنی، اخلاق و آداب از چنان عمق و ژرف اندیشی برخوردار است که تا آن زمان هیچیک از فرزندان امامان حسن و حسین(ع) چنین سطحی از علم و تفسیر قرآنی از خود برجا نگذاشته بودند.

وی بیان کرد: امام محمدباقر(ع) در دوره امامت خویش اقدام مهمی در راستای تدوین علوم و دیدگاههای علمی، فقهی، اخلاقی، تفسیری و ... شیعه انجام دادند و شاگردان بسیاری تربیت کردند. این خطیب گفت: آن امام همام سعی داشتند سنتهای جدشان پیامبر اسلام را در بین شیعیان زنده کنند و مکارم اخلاقی را به مردم تعلیم دهند، همچنین ایشان زمینه تشکیل دانشگاه علوم اسلامی را فراهم کردند که در زمان فرزندانشان امام جعفر صادق(ع) به ثمر نشست.

وی افزود: در نهایت امام محمدباقر(ع) در چنین شبی با توطئه هشام و دستگاه بنی امیه مسموم شدند و به شهادت رسیدند. آیین سوگواری شب شهادت امام محمدباقر(ع) در مساجد و تکایای مشهد و دیگر شهرستانهای خراسان رضوی نیز برگزار شد.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits