دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
تشخیص افسردگی با آزمایش خون امکان‌پذیر شد - متخصصان دانشگاه «نورث‌وسترن» در میشیگان موفق به ا-تشخیص-افسردگی-آزمایش-امکان-پذیر

-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.

متخصصان دانشگاه «نورث‌وسترن» در میشیگان موفق به استفاده از نوعی آزمایش خون جدید برای تشخیص افسردگی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، «اوا ردی»، یکی از متخصصان اصلی این مطالعه می‌گوید: این آزمایش مشابه اندازه گیری چربی خون یا قند بالا است و روانپزشکی را وارد قرن بیست و یکم می‌کند.

به این ترتیب تشخیص علمی افسردگی به همان صورتی که فشار خون بالا یا کلسترول بالا تشخیص داده می‌شود ممکن شده است.

این تست را در هر آزمایشگاهی می‌توان انجام داد و در واقع روشی برای اندازه‌ گیری 9 مولکول RNA در خون است. RNA مولکول‌هایی هستند که رمزهای ژنتیکی DNA را ترجمه و دستورالعمل‌های آن را به صورت پیام منتقل می‌کنند.

دکتر ردی که 16 سال برای این آزمایش خون مطالعه و بررسی کرده می‌گوید که به باور او بسیاری از بیماری‌ها تغییراتی در خون ایجاد می‌کنند که می‌توان از روی آنها به تشخیص بیماری رسید. به عبارت دیگر مواد شیمیایی موجود در خون را می‌توان به عنوان ردپای آسیب اعصاب (neurodegenerative fingerprint) در نظر گرفت.

افسردگی شایعترین بیماری روانپزشکی است و در دنیا بیش از 350 میلیون نفر به آن مبتلا هستند.

دکتر ردی در این رابطه می‌گوید: چون عقیده داشتم افسردگی هم مثل بیماری‌های دیگر است بنابراین با تحقیق روی حیوانات، مولکول‌هایی را که وجود آنها در خون نشانه افسردگی باشد شناسایی کردم و بعد به دنبال مولکول‌های مشابه در انسان گشتم.

مطالعه روی حیوانات نشان داده بود که 26 ماده با استرس و برخی ویژگی های‌ژنتیکی در ارتباط هستند. مطالعات دکتر ردی و همکارانش روی انسان نشان داد از میان این 26 مولکول، 9 مولکول در مبتلایان به افسردگی بالاتر از افراد سالم است.

به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی، تا به حال تشخیص افسردگی فقط به صورت بالینی امکان‌پذیر بوده است. با مشاوره حضوری و نیز پرسش‌نامه، خلق و خوی بیمار ارزیابی می‌شود و بعد نتایج با مجموعه‌ای از معیارهای مشخص تطبیق داده می‌شود.

علائم اصلی افسردگی شامل احساس اندوه یا خلق پایین تقریبا هر روز، از دست دادن علاقه یا توان لذت بردن از بیشتر فعالیت‌های زندگی روزمره، خستگی و بی‌انرژی بودن، احساس بی ارزش بودن یا احساس گناه شدید، اشتغال ذهنی با فکر مرگ یا خودکشی، کاهش توان فکر کردن و تمرکز و دشواری در تصمیم‌گیری،‌ پریشان‌حالی یا کندی روانی- حرکتی، کم‌خوابی یا پرخوابی و تغییر اشتها یا کاهش وزن هستند.

با این حال بسیاری از بیماران ممکن است قادر نباشند حالات خود را به خوبی توصیف کنند یا ممکن است در درک سوال‌ها دچار مشکل باشند. بنابراین امکان دارد بیماری تشخیص داده نشود یا در برخی موارد تشخیص بیماری درست نباشد.

به گفته «دیوید مور»، پرفسور طب پیشگیری که به همراه دکتر ردی این تحقیق را در نشریه روانپزشکی کاربردی منتشر کرده‌اند، علائمی مثل خستگی و کم بودن انرژی، حال بد، خلق پایین و کاهش اشتها و اضطراب و بی‌خوابی که از علائم افسردگی هستند در بیماری‌های دیگر و همچنین دیگر بیماری‌های روانپزشکی مشترک هستند:

تشخیص سلامت روان از 100 سال پیش تغییری نکرده، یعنی بیماری‌ها و اختلالات با علائم بالینی تشخیص داده می‌شوند. با این حال به ویژه در یکی دو سال گذشته جستجوی متخصصان برای یافتن نشانه‌های ژنتیکی و مولکولی در مبتلایان به این اختلالات به نتایج بی‌سابقه‌ای در زمینه بیماری‌های روانپزشکی از جمله افسردگی و اسکیزوفرنی رسیده و در نگرش به این بیماری‌ها تحولی اساسی ایجاد کرده است.

در این مطالعه 32 بیمار 12 تا 79 ساله و مبتلا به افسردگی را با 32 فرد سالم در همان گروه سنی مقایسه کردند و دریافتند که 9 مولکول مختلف در خون افراد افسرده متفاوت است. این افراد 18 هفته تحت روان درمانی قرار گرفتند و این 9 مولکول در کسانی که به درمان جواب داده بودند کاهش یافته بود اما در کسانی که به درمان جواب نداده بودند این مواد همچنان بالا بود.

پروفسور مور می‌گوید: در حال حاضر می‌دانیم که دارو در درمان افسردگی موثر است اما نه در همه موارد و می دانیم روان درمانی نیز در درمان افسردگی مفید است اما در همه موارد جواب نمی‌دهد. اما با اندازه‌گیری این 9 مولکول هم می توان ارزیابی کرد که روان درمانی برای چه کسانی مناسب است و هم تشخیص داد چه کسانی در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

دکتر ردی و تیم پزشکی وی پیش از این آزمایش خونی را برای تشخیص افسردگی در نوجوانان ارائه کرده بودند.

در قدم بعدی دکتر ردی قصد دارد این تست را در جمعیت بزرگتری به آزمایش بگذارد و بررسی کند که استفاده از آن در تشخیص بین افسردگی و اختلال دو قطبی (افسردگی - شیدایی) امکان‌پذیر است؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits