دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
ورزش ولع مصرف مواد را در معتادان کم می‌کند - یک متخصص علوم شناختی با بیان تأثیر ورزش در کاهش و-ورزش-مصرف-مواد-معتادان

-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.

یک متخصص علوم شناختی با بیان تأثیر ورزش در کاهش ولع به مصرف مواد گفت: دانش ما در تصویربرداری مغزی کمک می‌کند که دلایل دیگری را نیز به دلایل تأثیر ورزش در کاهش ولع به مصرف مواد، اضافه کنیم.

به گزارش فارس،‌ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، حامد اختیاری، در مقاله خود در سی و چهارمین همایش از مجموعه همایش های علمی اعتیاد و آسیب های روانی تحت عنوان پایه‌های عصبی شناختی مداخلات مدیریت ولع گفت: آگاهی از مدارهای مغزی دخیل در ولع مصرف مواد، ایده هایی برای درک بهتر پدیده ولع و طراحی مداخلات درمانی به ما می دهد.

معاون ستاد علوم شناختی کشور بابیان اهمیت آگاهی از مدارهای مغزی دخیل در ولع مصرف مواد، گفت: فرد، هرچه علتها و عوامل ولع را بیشتر باز کند، آگاهی بهتر و بیشتری نسبت به آن پیدا می کند.

وی با بیان تأثیر ورزش در کاهش ولع به مصرف مواد گفت: دانش ما در تصویربرداری مغزی کمک می کند که دلایل دیگری را نیز به دلایل تاثیر ورزش در کاهش ولع به مصرف مواد، اضافه کنیم.

وی با طرح سؤالاتی چون؛ آیا ولع، تنها یک نوع احساس است، آیا این پدیده قابل تغییر است و چطور این تغییرات ایجاد می شود، چه طبقه بندی برای آن وجود دارد، وارد مبحث واژه شناسی، تاثیر واژه ها بر عملکرد مغز و در نتیجه، مدیریت ولع شد.

معاون ستاد علوم شناختی کشور اظهارداشت: واژه ها، هر کدام یک مرحله از فرآیندی را نشان می‌دهد که در آن، فرد احساس ولع می‌کند، در واقع باید، ولع را یک فرآیند ببینیم که پله پله است. حال این سؤالات مطرح می شود که کدام مرحله از این فرآیند، بیشتر قابل حس کردن است، آیا همه آدمها یک ولع را تجربه می کنند و ولع آنها چه تفاوتهایی با یکدیگر دارد.

وی ولع یا وسوسه را بر اساس احساس نیاز، دیدن نشانه، اعصاب ناراحت یا سرخوشی تقسیم کرد و افزود: همراه با ولع، چیزهای دیگری نیز می‌آید که آگاهی نسبت به ولع، تا چه اندازه قابل کنترل است، احساس بد یا خوب، فکرهایی که با ولع می آید و تفسیری که فرد از ولع دارد، از آن جمله اند.

معاون آموزشی ستاد علوم شناختی کشور، تأکید کرد: فرد، هر چه علتها و عوامل ولع را بیشتر باز کند، آگاهی بهتر و بیشتری نسبت به ولع خود پیدا می کند.

وی سپس به مدل های عصبی شناختی اشاره کرد و گفت: مدل شماره یک، فعالیت نواحی لیمبیک مغز در اثر ولع مصرف مواد را نشان می دهد، که با پیشرفت علم، مدل شماره 2 مطرح می شود که فعالیت مدار لیمبیک – پره فرونتال را در اثر ولع نشان می دهد.

اختیاری افزود: بر اساس این 2 مدل عصبی شناختی می توان مداخلات درمانی را پیشنهاد کرد که در واقع مدل شماره 3 است. در این مدل، اضافه شدن نقش تغییری به نقش مهاری است.

وی این مدل را مانند مثلثی نشان داد که در رأس آن کنترلینگ و در 2 گوشه پائین آن Appraising و Verbalizing را مشاهده می‌کنیم، و اظهار داشت: هر 3 این نواحی در مغز، روی احساس ولع و وسوسه، تأثیرگذار هستند. Appraising این تأثیر را دارد که فرد چه بیانی روی ولع خود دارد و ناحیه Verbalizing که مهمترین ناحیه مغز است، در ساخت واژه و بیان آن تاثیر دارد.

وی خاطر نشان کرد: برای آنکه کار مثبت و تأثیر مثبتی را شاهد باشیم، باید بدانیم به طور مرتب این 2 ناحیه در حال بالانس و تعامل با یکدیگرند و در واقع مدل شماره 4 شکل می گیرد که تعامل مدارهای درون نگر و برون نگر در مداخلات مدیریت ولع موثرند.

معاون ستاد علوم شناختی کشور با اشاره به این نکته که تعامل این 2 ناحیه، نه تنها به کنترل اعتیاد به مواد، بلکه به کنترل هیجانات نیز کمک می کند، افزود: روشهایی مانند انجام یوگا، که فرد را به عمق درون خود برده و از درون، به بیرون هدایت می کند، به عنوان تقویت کننده های این تعامل یا بالانس بین مدارهای درون نگر و برون نگر، مطرح هستند.

وی سپس توسط اسلایدی، دستگاهی را که در جهان برای ایجاد شرایط رفتن به درون خود و بازگشت به بیرون به کار می برند، نشان داد که فرد در عین شناور ماندن روی سطح مایع درون ظرفی شبیه به وان حمام، به دلیل داشتن در و بسته شدن آن، در تاریکی و سکوت مطلق نیز قرار می‌گیرد تا بتواند شرایط فکر کردن و رفتن به درون خود و بازگشت به بیرون را تجربه کند.

معاون ستاد علوم شناختی تأکید کرد: زمانهایی لازم است که انسان کاری انجام ندهد و فقط به درون خود، احساسات و آنچه در اعماق وجودش می گذرد، فکر کند. قرار گرفتن در این شرایط، درک درونی را تقویت می کند به گونه‌ای که حتی بسیاری از افراد معتاد با این روش توانستند بر اعتیاد خود غلبه کرده و آن را کنترل کنند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits