دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
بورسیه های غیر قانونی از نگاه دیگر - کد مطلب: 235910بورسیه های غیر قانونی از نگاه دیگ-بورسیه-قانونی-نگاه

کد مطلب: 235910

بورسیه های غیر قانونی از نگاه دیگر

بخش تعاملی الف - مهدی صادقی

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۶

سخن اول: بنده بورسیه یکی از دانشگاه های دولتی هستم و خوشبختانه جزء ۳۰۰۰ بورسیه جنجالی نیستم. این را در ابتدا عرض کردم تا سوء تفاهمی ایجاد نشود.

سخن دوم: در هفته ها و ماه های اخیر بحث بورسیه های غیر قانونی در دولت قبل به شدت رسانه ای شده است. عمده دلایل غیر قانونی بودن این بورسیه ها، کمتر بودن معدل لیسانسس یا فوق لیسانس بورس شوندگان از نمره قانونی و یا بالاتر بودن سن آنها از سن ذکر شده در قانون است. بدیهی است با توجه به قانون فعلی، این گونه افراد به صورت غیر قانونی بورسیه شده اند، ولی آیا به دلایل این کار هم توجه شده است؟

برخی، وابستگی این افراد به بعضی از مراجع قدرت را به عنوان دلیل ذکر می کنند، اما شاید موضوع فقط این نباشد. در واقع، برخی از این افراد دانشجویان مستعدی هستند که بنا به دلایلی (مثلاً مشکلات مالی و انجام کار حین تحصیل، بیماری و ...) در دوره لیسانس یا فوق لیسانس دارای معدل پایینی بوده اند، این افراد با تلاش فراوان دوره های مزبور را به پایان رسانده و در دوره دکتری پذیرفته شده اند و سپس چون راهی به جز تدریس برای آن ها در جامعه ما وجود نداشته، احتمالاً خود را به هر در زده اند تا با کسب نظر مساعد سیاسیون، به عنوان بورسیه هیئت علمی جذب گردند.

حال باید پرسید آیا اینکه معدل یک نفر در دوره لیسانس ۹/۱۳ باشد، با کسی که معدل ۱۴ داشته چقدر تفاوت دارد که اولی از حق جذب در دانشگاه ها محروم میگردد؟ آیا همین که شخص در آزمون دوره دکتری پذیرفته شده نشان از استعداد نسبی وی نیست؟

به نظر می رسد وزارت علوم بایستی با تدوین قوانینی این مشکل را حل نماید تا ضمن رفع نگرانی دوست داران علم، از بروز مشکلات اینچنینی نیز جلوگیری گردد. به عنوان مثال می توان با در نظر گرفتن دروس جبرانی و یا اخذ مجدد چند واحد از دوره لیسانس و یا فوق لیسانس، امکان افزایش معدل دوره های مزبور را فراهم نمود. همچنین می توان به ازاء هر مقاله ISI چاپ شده توسط دانشجویان یا فارغ التحصیلان دکتری، مقدار مشخصی از سقف معدل های فوق الذکر کاست.

واقعیت این است که اگر راه منطقی و قانونی کاملاً مسدود شود، راه های غیر قانونی بروز خواهند نمود.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits