دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روز جهانی توالت چه روزی است / دلیل نامگذاری
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نوامبر روز جهانی توالت است. روز جهانی توالت یک روز برای افزایش آگاهی و الهام بخشیدن به اقداماتی برای مقابله با بحران بهداشت جهانی است. دلیل نامگذاری ، اهمیت توالت عمومی و ...

روز جهانی توالت

19 نوامبر روز جهانی توالت است. روز جهانی توالت یک روز برای افزایش آگاهی و الهام بخشیدن به اقداماتی برای مقابله با بحران بهداشت جهانی است. موضوعی که اغلب مورد غفلت قرار گرفته و در تابوهای اجتماعی پنهان شده‌است. امروزه ۲.۴ میلیارد نفر در تلاشند تا سلامت خود را حفظ کنند، بچه‌هایشان را زنده نگه دارند و راهی بهتر برای ساختن آینده ای بهتر برای خود و فرزندانشان مهیا کنند.

جای تعجبی ندارد اگر بگوییم به جز روز جهانی توالت، سازمان جهانی توالت، اجلاس جهانی توالت و یک کالج بین‌المللی توالت هم وجود دارد که تا کنون ۵۰۰۰ نفر از آن فارغ التحصیل شده‌اند.


دلیل نامگذاری روز جهانی توالت

دلیل نامگذاری 19 نوامبر به نام روز جهانی توالت بخاطر تاسیس این سازمان در این تاریخ است . سازمان جهانی توالت در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۰۱ تاسیس شد . نخستین نشست جهانی توالت هم همان روز در سنگاپور برگزار شد و تا کنون ۱۵ اجلاس جهانی برای توالت در سراسر دنیا برگزار شده است.


اهمیت وجود توالت

اهمیت و موضوع توالت و بخصوص از نوع عمومی آن به ظاهر موضوعی ساده‌ای محسوب می‌شود اما واقعیت آن است که برای خودش دارای دانش و تخصص، هنر و خلاقیت و مدیریت صحیح است. این‌که این موضوع صاحب انجمن و روز جهانی و کالج تخصصی و مجمع بین‌المللی است نشان می‌دهد دنیا تا چه حد در تمام زمینه‌ها در حال نوآوری و البته تخصصی شدن است و دیگر نمی‌توان همه دانش‌ها را در افرادی معدود، خلاصه کرد. این‌که همه چیز را همگان می‌دانند اصطلاحی قابل تعمیم به کل جهان است.

نبود سرویس بهداشتی مناسب برای گردشگرانی که به ایران سفر می کنند یکی از نکات منفی محسوب می شود. در واقع کمبود سرویس بهداشتی در شهرها و در جاده ها، معضل شماره ۲ گردشگری ایران است که سازمان میراث فرهنگی با همکاری شهرداری های کشور می بایست برای رفع آن تلاش کند. همچنین مدارس، دانشگاه ها و بسیاری از میادین اصلی در تهران و مراکز استان ها، با معضل سرویس بهداشتی مواجهند. برای حل این ناهنجاری، باید همه دستگاه ها تلاش خود را دو چندان کنند. شاید بهتر باشد در روز جهانی توالت ما هم با راه اندازی کمپین هایی از مردم بخواهیم بهداشت را در توالت های عمومی خصوصا توالت های میان راهی که گردشگران از آنها استفاده می کنند رعایت کنند.


روز جهانی توالت

هشدار معضل جهانی بهداشت عمومی در روز جهانی توالت

بحران بهداشت عمومی در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد و تاثیر آن بر طبیعت قابل چشم‌پوشی نیست.

به گزارش ایسنا، همزمان با نوزدهم نوامبر و "روز جهانی توالت" بحث‌های بیشتری در مورد اهمیت مواجهه با معضل فضولات انسانی مطرح می‌شود.

در حالی که بسیاری از افراد از روبرو شدن با این موضوع و پرداختن به آن سر باز می‌زنند، بحران بهداشت عمومی در بسیاری از مناطق جهان وجود دارد و نمی‌توان تاثیر آن بر طبیعت را نادیده گرفت.

گزارش اخیر ملل متحد نشان می‌دهد تنها ۱۲ سال تا پایان مهلت تعیین شده برای تحقق اهداف توسعه پایدار باقی مانده‌ است. این اهداف همچنین ۴.۵ میلیارد نفر در جهان که در مناطق محروم از بهداشت عمومی زندگی می‌کنند و ۸۹۲ میلیون انسان که در فضای باز اجابت مزاج می‌کنند را در بر می‌گیرد.

عدم مدیریت صحیح فضولات انسانی موجب شده تا محیط زیست به یک مجرای فاضلاب باز تبدیل شود. در خیابان‌ها و مناطق اطراف خانه‌های افراد، فضولات انسانی از طریق آلوده کردن منابع آب و خاک موجب گسترش و شیوع بیماری‌های کشنده شده است. بنابراین تنها نباید به ساخت تعداد بیشتری سرویس بهداشتی اکتفا کرد بلکه باید سرویس‌های بهداشتی ساخته شود که با اکوسیستم‌ها هماهنگی داشته باشند.

به گزارش سایت اطلاع رسانی ملل متحد، راه‌حل‌های بهداشت عمومی که با محوریت طبیعت است قدرت طبیعت را در کمک به مقابله با آلودگی ناشی از فضولات انسانی پیش از آنکه به محیط زیست بازگردد، مهار می‌کند. بیشتر این راهکارها دربرگیرنده حفظ و مدیریت پوشش گیاهی، خاک و زمین‌های باتلاقی از جمله رودخانه‌ها و دریاچه‌هاست.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits