دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اسامی بازیگرانی که به شبکه جم پیوستند

اسامی بازیگران ایرانی که به شبکه جم Gem پیوستند + تصاویر

اسامی بازیگرانی که به شبکه جم پیوستند
18
کوچ بازیگران ایرانی به ترکیه برای حضور در شبکه تلویزیونی جم همچنان ادامه دارد و این در حالی‌ست که نه فقط بازیگران بلکه این روزها اسامی اهالی پشت دوربین هم در جمع مهاجران ترکیه شنیده می‌شود.

کدام بازیگرانی که به شبکه"جم" رفتند و کدام بازیگران از شبکه جم برگشته اند؟

پاییز سال ۱۳۹۴ بود که شنیده شد تعدادی از کارگردانان ایرانی برای سریال‌سازی راهی ترکیه شده‌اند، سریال‌سازی برای شبکه ماهواره‌ای فارسی‌ زبان جم که در ایران طرفداران بسیاری دارد و ساعت زندگی گروه قابل توجهی از خانواده‌های ایرانی با زمان پخش سریال‌های ترکی این شبکه هماهنگ می‌شود.حضور مهدی مظلومی به عنوان کارگردان در ترکیه و در ادامه انتشار خبر کارگردانی سعید ابراهیمی‌فر سازنده فیلمی چون «نار و نی» در این شبکه نشان داد قصد مسئولان این شبکه برای جذب سینماگران ایرانی جدی است.

سعید ابراهیمی‌فر

سعید ابراهیمی‌فر

این جدیت زمانی بیشتر روشن شد که اسامی برخی از بازیگران ترک وطن‌کرده نیز به میان آمد، از چکامه چمن‌ماه تا مانی کسرائیان، صدف طاهریان و رابعه اسکویی.

چکامه چمن‌ماه

 چکامه چمن‌ماه

مانی کسرائیان

مانی کسرائیان

صدف طاهریان

 صدف طاهریان

رابعه اسکویی

رابعه اسکویی


این خبرها در پاییز ۹۴ منتشر می‌شد و همان زمان بود که سایت‌های ترکیه‌ای با پوشش نشست خبری مسئولان شبکه تلویزیونی جم خبر تولید بیش از ۱۰۰ فیلم و سریال را در این شبکه منتشر کردند؛ سریال‌ها و فیلم‌هایی که قرار بود در مدت یک سال تولید شوند.
همین اخبار و قطعا ارتباط‌هایی که از ترکیه با بازیگران در ایران برقرار می‌شد زمینه سفر گروهی از بازیگران ایرانی را به ترکیه فراهم کرد و جو رفتن به ترکیه چنان در میان جمعی از سینماگران و سریال و تله‌فیلم‌سازان گرفته که خبرهایی از سفر برخی افراد پشت دوربین هم منتشر می‌شود.
در ادامه مروری بر اسامی بازیگران و کارگردانانی صورت می‌گیرد که ایران را به مقصد ترکیه برای بازیگری و کارگردانی در شبکه جم ترک کردند.


کارگردانان و عوامل پشت دوربین

می‌توان کارگردانان را نخستین گروه سینماگران مهاجر ایرانی به ترکیه دانست. محمدتقی راوندی و مهدی مظلومی اولین گروه کارگردانان ایرانی حاضر در ترکیه بودند. همانطور که تصور می‌شد وسوسه کار در کشوری دیگر فقط محدودی به کارگردانان نشد و به مرور عوامل دیگر پشت دوربین هم سر از ترکیه درآوردند.

مهدی مظلومی

مهدی مظلومی


مهدی مظلومی از جمله کارگردانان شناخته شده و با سابقه در ایران بود که به ترکیه رفت و البته فعالیت بیشتری از سایرین در مدت حضور خود در ترکیه داشته است. مظلومی بالاخره در دی ماه سال گذشته بعد از انتشار خبرهایی در گوشه و کنار از مهاجرت او با نوشتن متنی به این شرح در فیس‌بوک، روشن کرد همه آنچه درباره حضور او در ترکیه شنیده می‌شود شایعه نیست: «من فیلمسازم...من مرز نمیشناسم...من برده افکار خاص نیستم...

هرجا بتوانم با فیلمم حرف بزنم فیلم میسازم...من نه اهل سیاستم، نه مذهب،نه با کسی مشکلی دارم ونه نسبت به کسی عقده ای...من فیلمسازم پس هر کجای این جهان بتوانم فیلم میسازم...برای من مهم نیست نشریات و تفکرات زرد درباره ام چه قضاوت میکنند... برای من حرفی که میزنم مهم است و کسانی که فضای آزاد برای حرف زدن فراهم میکنند...من با افتخار به عنوان یک ایرانی فیلم میسازم...من از انسانیت ، از عشق، از تلخی جنگ حرف میزنم...فیلمهایی که هیچ وقت اجازه ساخت ندادند رو میسازم...چون من یک فیلمسازم... .»

مظلومی که در ایران با مجموعه های تلویزیونی «بدون شرح»، «کمربندها را ببندیم» و «بانکی‌ها» و چند فیلم در شبکه نمایش خانگی از جمله «سیگنال» شناحته می شود، در مدت حضور خود در ترکیه فیلم‌های تلویزیونی «ماگنولیا»، «منو تنها نذار»، «پیاده‌روهای خالی»، «ساحل تا دریا» و همچنین سریال «شهر قشنگ» را کارگردانی کرده است.ملودرام، تم مشترک تمامی فیلم‌های تلویزیونی است که مظلومی کارگردانی کرده است و در مورد سریال‌سازی نیز تلاش شده در فضایی نزدیک به سریال‌های ترکیه‌ای کار را پیش ببرد.

ایمان تحسین

ایمان تحسین که در ایران به عنوان ایمان تحسین‌زاده شناخته می‌شد، این روزها در ترکیه در شبکه جم مشغول به کار است.«اوتوپیا» کاری است که او برای این شبکه تولید کرده است. او به همراه همسر خود سارا نصرآبادی به ترکیه رفته و نصیرزاده در جریان نگارش فیلمنامه «اوتوپیا» با تحسین همکاری داشته است. نصرآبادی در ایران به عنوان صداگذار فعالیت می‌کرد و سال ۹۱ به عنوان کاندیدای دریافت جایزه از جشنواره فیلم‌های مستند سینماحقیقت معرفی شده بود.تحسین پیش از این در ایران فیلمی به عنوان «Ctrl+C» ساخته بود. فیلمی که به گفته این کارگردان داستان عملیات خرابکاری در ۲۰ سال آینده خاورمیانه است. او همچنین فیلم مستند «۱۰۳۰» را نیز ساخته است.

افشین علیزاده

افشین علیزاده در ایران به عنوان کارگردان و فیلمبردار مشغول به کار بود و به نظر می‌رسد همین زمینه کاری را در ترکیه نیز پیش گرفته است.

او به عنوان مدیر فیلمبرداری و کارگردان در ساخت «ترنج» با بازی رامسین کبریتی و چکامه چمن‌ماه حضور دارد.
او پیش از ترک ایران به عنوان فیلمبرداری بیش از ۲۰ فیلم سینمایی در ایران و خارج از ایران فعال بود و تصویربرداری بیش از ۷۰ تله فیلم و سریال برای شبکه های مختلف انجام داده است. او همچنین تله فیلم‌هایی نیز در ایران ساخته بود.

سعید ابراهیمی‌فر

سعید ابراهیمی‌فر کارگردان فیلم هایی چون «نارونی»، «تکدرخت ها» و مواجهه» که در سال‌های اخیر در زمینه بازیگری نیز در ایران فعال بود و در «ماهی و گربه»، «یک شب»، «سیزده ۵۹»، «اشکان، انگشتر متبرک...»، «جینگو» و چندین اثر دیگر بازی کرده بود، در ترکیه «آبی عشق» و «سین‌دخت» را مقابل دوربین برد. او همچنین ساخت فیلم «ملودی باران» را نیز آغاز کرده است

محمد تقی راوندی

یکی از نخستین کارگردانان ایرانی که به شبکه جم پیوست محمدتقی راوندی بود. او در ایران بیش از آنکه فیلم سینمایی ساخته باشد به عنوان کارگردان فیلم‌های تلویزیونی معرفی می‌شد و همین راه را هم در شبکه جم در پیش گرفته و فیلم‌های تلویزیونی و سریال برای این شبکه می‌سازد. یکی از کارهایی که به کارگردانی او از جم پخش شده سریال «زمین ناهموار» است.

محسن ربیعی

ساخت تله‌فیلم‌های «بازنشسته‌ها»، «زخم عشق» و «راز خانه بهجت» آن چیزی است که مخاطبان ایرانی از محسن ربیعی در مقام کارگردان در ایران به خاطر دارند. حالا او هم به ترکیه رفته و به عنوان اولین همکاری خود با شبکه جم «سال‌های عاشقی» را مقابل دوربین برده است.

احمدرضا گرشاسبی

خروج احمدرضا گرشاسبی از ایران و پیوستن او به شبکه جم اتفاقی بود که توقع آن نمی‌رفت. او در سال ۱۳۹۳ فیلمی به نام «اینجا شهر دیگریست» با موضوعی مذهبی ساخته بود، و همچنین به عنوان سازنده فیلم‌هایی چون «اُمنفی»، «بانی چاو»، «دره هزار فانوس» و «دریا برای تو» شناخته می‌شد، فیلم‌هایی که در میان آن‌ها تولیداتی با موضوعات ارزشی و دفاع‌مقدس هم دیده می‌شود.

گرشاسبی که فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما از دانشگاه هنر است، بعد از حضور در ترکیه وارد مسیر فیلمسازی در شبکه جم شده است. «ملاقات در مه» از جمله فیلم‌هایی است که او برای شبکه جم و با بازی رامسین کبریتی، سارا باهنر، پریسا وظیفه دوست و کسرا رئوفی کارگردانی کرده است.

عباس مرادیان

مدت زیادی از ورود عباس مرادیان به سینمای ایران نمی‌گذشت که او ترجیح داد راه خود را از این سینما جدا کند و مسیر دیگری پیش بگیرد. او که به عنوان کارگردان «مامان بهروز منو زد» و «دلقک‌ها» شناخته می‌شد، تلاش کرده بود با فیلمی به نام «آلما» در دور قبلی جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد که موفق نشد. او بعد از ساخت سه فیلم بلند سینمایی راهی ترکیه شد تا شانس خود را در فیلمسازی در فضایی دیگر امتحان کند.

مسعود فیروزه

مسعود فیروزه در ایران در مقام مدیرتولید آثار سینمایی در فیلم‌هایی چون «تاج‌محل»، «یه حبه قند» و «مزار شریف» حضور داشت. او نیز با ترک ایران به شبکه جم پیوسته است. رفتن فیروزه نشان می‌دهد غیر از بازیگران و کارگردانان برخی دیگر از عوامل تولید فیلم‌های سینمایی نیز رویاهای خود را به جم گره زده‌اند.

بازیگران

بیکاری در ایران و یا تمایل به کار در فضایی متفاوت همگی از مواردی‌اند که به عنوان دلیل مهاجرت بازیگران ایرانی به ترکیه از آن یاد می‌شود، گروهی که آغازگران مسیر آنان چکامه چمن‌ماه و مانی کسرائیان بودند.

بنیامین احمدی

اسامی بازیگران ایرانی که به شبکه جم Gem پیوستند + تصاویر

حضور یکی از بازیگران فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در شبکه جم نیز از دیگر اخباری بود که در رسانه‌ها به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت.این‌بار نام بنیامین احمدی به میان آمده بود؛ بازیگری که در فیلم سینمایی «چ» با حاتمی‌کیا همکاری کرده بود و حالا برای آنکه مقابل دوربین مظلومی قرار بگیرد و با چکامه چمن ماه و رابعه اسکویی همبازی شود به ترکیه رفته بود. او در فیلم تلویزیونی «پیاده‌روهای خالی» نقش‌آفرینی کرد و از بازیگران «ماگنولیا»‌ست.


رامسین کبریتی

اسامی بازیگران ایرانی که به شبکه جم Gem پیوستند + تصاویر


رامسین کبریتی که در سال‌های اخیر به واسطه بازی در مجموعه تلویزیونی «ستایش» بیشتر شناخته شد، یکی دیگر از بازیگرانی بود که راهی شبکه جم شد. «ولایت عشق»، «تنهاترین سردار»، «شب دهم» و «مدار صفر درجه» از دیگر سریال‌هایی بودند که کبریتی در آن‌ها نقشی ایفا کرده بود. این بازیگر اواخر دهه ۷۰ و به واسطه بازی در فیلم‌هایی که محبوب جوانان آن سال‌ها بود چون «شب‌های تهران»، «پس کوچه های شمرون» و «آواز قو» وارد سینما شد.مدتی بعد از خروج کبریتی از کشور، فریبا نادری همبازی او در سریال «ستایش» اعلام کرد کبریتی به دلیل مشکلات مالی و نبود درآمد برای بازیگران در ایران، کشور را ترک کرده است. کبریتی در «ملاقات در مه» به کارگردانی احمد گرشاسبی بازی کرده است.

بهارک صالح‌نیا

هرمز سیرتی



در ادامه جریان خروج بازیگران از ایران، یکی از بازیگران «یتیم خانه ایران» تازه‌ترین ساخته ابوالقاسم طالبی هم راهی ترکیه شد. بهارک صالح‌نیا که بعد از رسیدن به ترکیه خود را استعداد کشف نشده‌ای در ایران نامید، دلیل این سفر را رسیدن به رویاهای خود عنوان کرد؛ رویاهایی که رسیدن به آن‌ها حق مسلم اوست. شاید بازی در «ماگنولیا» و «شهرقشنگ» به کارگردانی مهدی مظلومی و «اتوپیا» او را به این حق رسانده باشددر حالی که صالح‌نیا در مسیر رویاهای خود قدم برمی‌داشت در این سو طالبی تصمیم گرفت نقش مربوط به او را از فیلم خود حذف کند. این بازیگر همچنین در نقشی فرعی در فیلم «محمدرسول‌الله» مجید مجیدی هم نقش‌آفرینی کرده بود. او بازیگری را به واسطه همکاری با مهدی فخیم‌زاه در سریال «بی‌صدا فریاد کن» در سال ۱۳۸۵ آغاز کرده بود.

هرمز سیرتی

در حالی جمعیت بازیگران مهاجر ایرانی به ترکیه اغلب جوانان هستند، اما در میان آنان می‌توان به بازیگری چون هرمز سیرتی هم برخورد که در آستانه ۷۷ سالگی ایران را ترک کرده است.او از سال ۱۳۳۸ کار هنری خود را آغاز کرده بود و سال ۱۳۴۰ به استخدام وزارت ارشاد درآمده بود. از جمله مجموعه‌های تلویزیونی که با بازی او روی آنتن رفته‌اند می‌توان به «باغ گیلاس» و «سمک عیار»، «رنج و سرمستی» و فیلم‌های «سازمان۴»، «قانون» و «نقش عشق» اشاره کرد. او بعد از ترک ایران در سریال «شهر قشنگ» به کارگردانی مظلومی مقابل دوربین رفت.محمد نجفی(بازیگر فیلم ۴باندی به کارگردانی محمدجعفر باقری نیا) نیز در «شهر قشنگ» حضور دارد.

بهناز سلیمانی

اسامی بازیگران ایرانی که به شبکه جم Gem پیوستند + تصاویر

بهناز سلیمانی پیش از آنکه به شبکه جم بپیوندد ایران را ترک کرده بود. او در حالی که مدتی در خارج از کشور به سر می‌برد تصمیم گرفت با این شبکه وارد همکاری شود و در در «روزی روزگاری آنتالیا» به کارگردانی آتیلا پاک‌نهاد مقابل دوربین برود.

پردیس افکاری

پردیس افکاری از تئاتر وارد سینما و تلویزیون شده بود و در سال‌های اخیر در فیلم‌هایی «شیرین قناری بود» و «گیرنده» ایفای نقش کرده بود. مسیر بازیگری افکاری در سینما با افت و خیزهایی همراه بود، از جمله اینکه او به مدت ۱۴ سال از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۸ در هیچ فیلمی حاضر نشدنتیجه این شرایط نیز خروج او از ایران و پیوستن به شبکه جم بود. «در مسیر زاینده رود»، «فکر پلید» و «پنج کیلومتر تا بهشت» از سریال‌هایی بودند که او در آن‌ها بازی کرده بود. «شهر قشنگ» به کارگرانی مظلومی از کارهایی است که گفته می‌شود افکاری در آن حضور دارد.

سپیده ذاکری

اسامی بازیگران ایرانی که به شبکه جم Gem پیوستند + تصاویر

از سپیده ذاکری به عنوان بازیگر سریال «روزگار قریب» یاد می‌شود، بازیگری که در این مجموعه نقش دختر دکتر قریب را بازی کرده بود. حالا ذاکری هم در جمع مهاجران قرار گرفته است و گویا قصد دارد در «سال‌های عاشقی» به کارگردانی محسن ربیعی بازی کند.آن‌طور که در رسانه‌ها اعلام شده «سال‌های عاشقی» درباره زندگی ورزشکار جوانی است که به دلایلی به زندان افتاده و به اعدام محکوم می شود و همسرش از او جدا شده و به ترکیه مهاجرت کرده و با مرد ثروتمندی ازدواج می‌کند.میثم لهاک (بازیگر فیلم‌های بازگشت و رازهای یک خانه) و پوریا ایرایی (بازیگر سریال در حاشیه) از دیگر بازیگران مهاجرت کرده هستند که در «سال های عاشقی» حضور دارند.

ساناز زرین‌مهر

بازیگران شبکه جم


چندی پیش خبرهایی درباره پیوستن ساناز زرین‌مهر بازیگر مجموعه تلویزیونی «ساختمان پزشکان» به شبکه جم انتشار پیدا کرد. آنچه که شایعه حضور او در این شبکه را جدی‌تر جلوه داد عکس مشترکی بود که از او در کنار مانی کسرائیان در فیلم «سال‌های عاشقی» محسن ربیعی انتشار یافت.به این ترتیب او را هم می‌توان در جمع بازیگرانی قرار داد که ایران را به مقصد ترکیه ترک کرده‌اند. بازی در سریال «ساختمان ۸۵» به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده نخستین کار تصویری زرین‌مهر محسوب می‌شود. سریال «تلاقی» عباس رافعی، سریال «هشت بهشت» به کارگردانی حسین تبریزی و سعید عالم‌زاده، فیلم های «فرشتگان قصاب» سهیل سلیمی، «فرزند چهارم» وحید موساییان و مجموعه «ساخت ایران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی از دیگر کارهای این بازیگر محسوب می‌شوند.

ملیسا مهربان

بازیگران شبکه جم


ملیسا مهربان هم از بازیگرانی است که با وجود بازی در فیلم‌هایی چون «بشارت به یک شهروند هزاره سوم»،«آدم باش» و «شکار روباه» تصمیم گرفت ایران را به مقصد ترکیه ترک کند. او هم در جمع بازیگران ایرانی که به شبکه جم پیوسته‌اند ظاهر شده است. بازی در «ماگنولیا» را می‌توان نخستین حضور او در مقابل دوربین خارج از کشور محسوب کرد. او در «سیندخت» هم بازی می کند.

کسری رئوفی و محسن شادی‌بخش

کسری رئوفی (سمت راست) که این روزها به عنوان بازیگر سریال «کالری ممنوع» و «شهرقشنگ» با شبکه جم همکاری می‌کند پیش از این به عنوان یکی از بازیگران مهمان در سریال تلویزیونی «زیر آسمان شهر۲» مقابل دوربین رفته بودمحسن شادی‌بخش که به عنوان طراح گریم در ایران فعالیت داشت بعد از حضور در شبکه جم مقابل دوربین هم رفته است. او در ایران به عنوان یکی از اعضای گروه گریم در مجموعه‌هایی چون «مختارنامه» ، «ستایش» و «به کجا چنین شتابان» و فیلم سینمایی «صندلی خالی» فعالیت داشت. او بعد از حضور در شبکه جم علاوه بر ادامه کار گریم در سریال «کالری ممنوع» بازی کرده است.

بتسابه کاظمی

بتسابه کاظمی در دوران نوجوانی مجری تلویزیون بود و بعدها در ایران به عنوان دوبلور با چنگیز جلیلوند همکاری می‌کرد. او بعد از ترک ایران و پیوستن به شبکه جم در «روزی روزگاری آنتالیا» مقابل دوربین آتیلا پاک‌نهاد رفت. او دوبلور فیلم‌هایی چون «گنجینه» و «پیمان جاودانه زندگی» بوده است.

کدام بازیگرانی که به شبکه"جم" رفته بودند،برگشته اند؟

رابعه اسکویی از ترکیه و شبکه «جم» برگشت و با انتشار عکس و متنی در اینستاگرام این بازگشت را اعلام کرد.برگشت این بازیگر با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی روبه رو شد.همکارانش و دیگر بازیگران و کارگردانانی به او خوش‌آمد گفتند و با این روش ضمن حمایت از او بخشی از مسیر ادامه فعالیت‌هایش در داخل کشور را هموار کردند.

چند سال قبل که شبکه جم فعالیت‌هایش را گسترش داد و شروع به جذب بازیگران و کارگردانان ایرانی کرد، سرابی شکل گرفت که خیلی‌ها را به خود جذب کرد.پول، شهرت، زندگی در رفاه کامل و پلی که هنرمندان ایرانی را به آن‌طرف مرزها و به دنیای فرهنگ و هنر اروپا و آمریکا وصل خواهد کرد.خیلی‌ها با این رویا راهی جم شدند که چند ماه بعد مقابل دوربین کارگردانان هالیوود قرار می‌گیرند و فریاد می‌زنند: سینما سلام...اما واقعیت جم خیلی زود خود را نشان داد؛ تلخ و شکننده ! آنهایی که رفتند خیلی زود شکستند؛ غرور ، اعتبار و حرمتی که بین مردم کسب کرده بودند از دست رفت .انگار بعد از ورود به جم سطل آب یخی رویشان خالی شد و آنها از خواب پریدند و واقعیت را مقابل خود دیدند.

واقعیتی که نرم نرم خود را عیان می‌کرد.بازیگران باید در کارهایی بسیار سطحی بازی می‌کردند، آثاری که نه تنها از نظر محتوایی پوچ و خالی بود بلکه هیچ زیباشناسی بصری نداشت که اثری قابل توجه در کارنامه آنها باشد.قرار بود در طول کار در هتل‌های گران‌قیمت اقامت کنند و دستمزدهای نجومی بگیرند اما به مرور معلوم شد که باید در خانه‌هایی با کمترین امکانات زندگی کنند و دستمزد‌ها کم و کمتر شد و به مرور اصلا پرداخت نشد.جم شد جهنمی که روح و روان بازیگران و کارگردانان را می‌سوزاند، آنها یا باید می‌ماندند و به هر جور رفتار غیرانسانی و زشت تن می‌دادند و یا بازمی‌گشتند؛ شاید دنیای فرهنگ و هنر ایران دوباره آنها را بپذیرد! که اگر نپذیرد یعنی همه عمر خود را یکجا آتش زده‌اند،اما شرایط کار در جم آنقدر سخت بود که خیلی‌ها ترجیح دادند برگردند.

آغاز بازگشت‌ها

هرمز سیرتی، یکی از بازیگرانی بود که به دلیل سخیف‌ بودن آثار تولیدی جم تصمیم به بازگشت گرفت.او بعد از بازگشت با رسانه‌های مختلف از جمله روزنامه جام جم صحبت کرد و به اصطلاح همه چیز را روی دایره ریخت! افشاگری او درباره جم و این‌که مطبوعات و رسانه‌ها از او حمایت کردند باعث شد که دیگران هم قوت قلب پیدا کنند و تصمیم به بازگشت بگیرند.

زمانی که خبر رسید سعید ابراهیمی‌فر که در کارنامه خود ساخت فیلمی مانند نار و نی را دارد برای همکاری به شبکه جم به ترکیه رفته است، خیلی‌‌ها تعجب کردند؛ مگر می‌شود کارگردانی کار بلد که آثار خاص می‌سازد بتواند با جم همکاری کند.اما او هم برگشت! هر چند پیر و شکسته! او که در همه سال‌های فعالیت‌اش در ایران پرستیژ خاص خود را داشت و عینکی تیره و گرد بر چشم می‌گذاشت و شیک می‌پوشید و با طمانینه حرف می‌زد، بعد از بازگشت از جم انگار که فروریخته بود اما خیلی زود توانست دوباره کارش را شروع کند.

توقف در میانه راه !

رامسین کبریتی یکی دیگر از بازیگرانی بود که برای کار به ترکیه و شبکه جم رفت.او که بیکاری را دلیل پیوستنش به این شبکه اعلام کرده بود خیلی زود اعلام کرد که فریب خورده و شرایط بسیار بد است.خیلی از همکارانش از جمله حسام نواب‌صفوی با انتشار پست‌هایی در اینستاگرام از او خواستند که برگردد.اما او هنوز میان برگشت و ماندن در سراب مردد است.

مهدی مظلومی یکی دیگر از کارگردانانی است که با رفتن به جم تقریبا همه بلیط‌های خوبی را که در همه این‌سالها جمع کرده بود سوزاند ! او که با ساخت سریال بدون شرح به شهرت رسیده بود در ادامه کارهایش هرچند، آثار دیگری هم ساخت اما نتوانست موفقیت بدون شرح را تکرار کند. واقعیت این است که او به مرور خلاقیتش در ساخت آثار کمدی که تخصص‌اش بود را از دست داد و نتوانست مردم را مثل سابق جذب کند او بیکاری را بهانه کرد و راهی جم شد و اتفاقا همین کارگردان بود که خیلی از بازیگران را تشویق به همکاری با جم کرد.اما مظلومی هم بعد از ساخت چند سریال بسیار نازل برای این شبکه از همکاری با جم ابراز نارضایتی کرد و جم به او نیز خیانت کرد.

بازگشت به امنیت

بازیگران زن اما ماجرایشان سوای بازیگران مرد است.رفتن آنها شاید به همان روشی باشد که بازیگران مرد می‌روند اما برگشتشان شاید با اما و اگرهای بیشتری روبه رو باشد.رابعه اسکویی که اکنون برگشته یکی از بازیگرانی است که طبق شنیده‌ها شبکه جم بیشترین ظلم را به او کرده است.جم او را به سراب خود دعوت کرد اما حتی یک نقش متوسط هم به او نداد.اسکویی حدود دو سال شرایط بسیار بدی را در کشوری غریب تجربه کرد و حالا برگشته و به دامان حضرت معصومه (س) پناه برده و در اینستاگرامش نوشته: «من برگشتم... ایرانم... اومدم... اینجام، همین‌جا... یه وقتایی یه چیزایی هست که گفتنش محاله، نه که نخوای بگی، نه.. می‌خوای... حتی واژه هم براش داری... ولی نمی‌شه، به زبون میاد، ولی به گوش هیچ کس نمیاد... دلتنگی، خونه، دوست، فامیل، رفیق، صدا، هوا، خاک... خاک... خاک... وطن...!

من اینجام، تهرانم... برگشتم به عشق این خاک، به عشق مردم... رفتم به خیال هوای تازه و روزای بهتر، رفتم که نباشم... که زندگی کنم... دیدم، اما نمی‌شه...خدایا به‌خاطر راهی که پیش پام گذاشتی تا برگردم، آدمایی که منو درک کنن، کمک کنن اینجا باشم ازت سپاسگزارم... الهی قربونت برم... خداوند بخشنده‌ مهربان... شیشه را در بغل سنگ‌سپردم به خودت... دستم به دعا و چشمم پره اشک... خدایا دوستت دارم... سلام ایران من. سلام مردم من... سلام زندگی...»

پردیس افکاری دیگر بازیگر زن ایرانی بود که به جم پیوست اما خیلی زود ابراز پشیمانی کرد.افکاری که بازی در آثاری چون گزل، دخترک کنار مرداب، برخورد، کیفر، شور شیرین، در مسیرزاینده رود و ... را دارد، می‌توانست در ایران بماند و کارنامه خود را درخشان‌تر کند.شاید فقط کمی صبر لازم بود !‌ اما او و همسرش بعد از ناامیدی از جم از کمیساریای عالی سازمان ملل در ترکیه پناهندگی گرفته‌اند که شرایط طاقت‌فرسایی دارد و معلوم نیست، تا کی بتوانند دوام بیاورند.

آنطور که از اخبار و شواهد برمی‌آید چکامه چمن ماه ، بهارک صالح‌نیا، بهنار سلیمانی و... نیز اصلا شرایط خوبی در ترکیه ندارند و تقریبا جم با آنها قطع همکاری کرده است.هنرمندان بزرگ هیچوقت مهاجرت نمی‌کنند چون می‌دانند که در وطن و کشور خود ارج و قرب دارند و خارج از این مرز و بوم نه کسی آنها را می‌شناسد و نه کسی برای هنر آنها ارزشی قائل است.برای همین است که حتی اگر شرایط کاری و زندگی برای دوره‌ای سخت شود آنها دوام می‌آورند چون می‌دانند بعد از هر سختی، آسانی است.

آنهایی که رفته‌اند و برگشته‌اند دوره تلخی را سپری کرده‌

اند اما امیدوارند که به تدریج بتوانند خود را احیا کنند و کارشان را از سر بگیرند.برای همین است که اسکویی نوشته: برگشته تا پایش روی زمین باشد و با احساس امنیت زندگی کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (18 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits