دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
محمد بن سلمان آل سعود ولیعهد 32 ساله عربستان
1
محمد بن سلمان آل سعود:محمد بن سلمان بن عبد العزیز آل سعود (متولد ۳۱ اوت ۱۹۸۵) ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، و جوانترین وزیر دفاع در جهان است.

محمد بن سلمان آل سعود

محمد بن سلمان بن عبد العزیز آل سعود (متولد ۳۱ اوت ۱۹۸۵) ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، و جوانترین وزیر دفاع در جهان است.او همچنین رئیس دربار سلطنتی و عضو آل سعود است. او به عنوان قدرت اصلی دربار پدرش ملک سلمان توصیف شده‌است.محمد بن سلمان پس از تحصیل حقوق در دانشگاه ملک سعود ریاض، از طریق پدر ۸۱ ساله‌اش خیلی زود و کاملاً حساب شده و سیستماتیک وارد چرخه قدرت شد.

«محمد بن سلمان»

سال ۲۰۰۹ زمانی که سلمان فرماندار ریاض بود، مشاور ویژهٔ پدر شد. زمانی که پادشاه کنونی در سال ۲۰۱۳ ولیعهد شد، پسرش ریاست دیوان ولیعهد را برعهده گرفت و سال ۲۰۱۵ هم با رسیدن پدر به قدرت، وزیر مشاور و نیز رئیس شورای توسعه و اقتصاد شد؛ امری که از جمله برایش کنترل بر شرکت ملی نفت سعودی آرامکو را به ارمغان آورد.با دلگرم همراه باشید.

محمد بن سلمان آل سعود

محمد بن سلمان در ۳۱ اوت ۱۹۸۵ در جده متولد شد. نام مادرش فهده بنت سلطان و پدرش ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی است. محمد بن سلمان بزرگترین پسر ملک سلمان از زن سوم او است.محمد بن سلمان از سال ۲۰۰۹ فعالیت دولتی خود را در تشکیلات محلی ریاض آغاز کرد. در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ وی به عنوان مشاور امور دولت مرکزی و مشاور پدرش سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد وقت شد. در ژانویه سال ۲۰۱۵، پس از این که پدرش بن عبدالعزیز به سلطنت رسید، وی به سمت وزیر دفاع منصوب شد؛ و مدتی بعد سمت نایب ولیعهد و نایب دوم نخست‌وزیر به وی داده شد. محمد بن سلمان در ماه‌های اخیر در سفر به کشورهای دیگر و منجمله در دیدار از واشینگتن و مسکو با دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری دو کشور دیدار داشت.

محمد بن سلمان در دیدار با پوتین رئیس‌جمهور روسیه

در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ , ملک عبدالله بن عبدالعزیز درگذشت، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود قدرت را در دست گرفت و امیر محمد به وزارت دفاع منصوب شد. این تمرکز ثروت در دستان محمد بن سلمان خشم برخی از بستگانشان را برانگیخته است.عملیات طوفان قاطع در چارچوب مداخله نظامی در یمن به رهبری عربستان سعودی نخستین واقعهٔ مهم در دوره فعالیت او به عنوان وزیر دفاع بود، عملیاتی علیه شورشیان حوثی در یمن که درگیر جنگ داخلی یمن بوده‌اند.امیر بن سلمان بدون همکاری با نیروهای امنیتی و اطلاع دادن به وزیر گارد ملی سعودی متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود، که خارج از کشور بود حمله را در مارس ۲۰۱۵ آغاز کرد.

«محمد بن سلمان»

در جریان این کارزار امیر محمد برای تعطیلات به مالدیو رفت، و وزیر دفاع آمریکا اشتون کارتر چند روز برای تماس با او با مشکل مواجه بود. بنابر گزارش‌ها سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری در این منازعه جنایت جنگی همچون بمباران‌های گسترده انجام شده که متهم به کشتن هزاران غیرنظامی است.این جنگ تاکنون برای پادشاهی سعودی میلیاردها دلار هزینه دربرداشته و بسیاری از زیرساخت‌های یمن را نابود کرده ولی در بیرون راندن شورشیان شیعه از پایتخت ناکام بوده.با این که امیر محمد این جنگ را به عنوان پیروزی سریعی بر شورشیان و راهی برای برگرداندن عبدربه منصورهادی به قدرت وانمود کرد، در عمل تبدیل به یک جنگ طولانی فرسایشی شده‌است.

«محمد بن سلمان»

رابطه با ایران

محمد بن سلمان پیشتر هرگونه گفتگو با جمهوری اسلامی ایران را رد کرده‌است. با شروع بحران کشورهای عربی با قطر کشور همسایه عربستان وی در جهت منزوی ساختن این کشور گام برداشته است. او در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۷ علی خامنه‌ای، رهبر ایران را هیلتر جدید خواند.

امیر محمد بن سلمان در آغاز سال ۲۰۱۶ با تأیید اعدام شیخ شیعه نمر باقر النمر، بر آتش تنش‌ها با روابط ایران و عربستان سعودی دمید. نیروهای حامی حکومت ایران با به آتش کشیدن سفارت عربستان سعودی در تهران به این اعدام واکنش نشان دادند. از آن زمان، روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شده‌است. این اعدام به همراه اعدام ۴۶ نفر دیگر، که عمدتاً سنی‌های جهادگرا یا مخالفین سیاسی بودند انجام شد.

محمد بن سلمان آل سعود

ولیعهد و نایب شورای وزیران

روز چهارشنبه ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷ سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، محمد بن سلمان را با حفظ سمت به عنوان وزیر دفاع به عنوان ولیعهد جدید این کشور معرفی کرد. وی جانشین امیر محمد بن نائف، برادرزاده پادشاه می‌شود که تا کنون ولیعهد این کشور بوده‌است. محمد بن سلمان همچنین نایب رئیس شورای وزیران برگزیده شده‌است.

واکنش‌ها

روز چهارشنبه ۲۱ ژوئن دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، در تماس تلفنی با شاهزاده محمد بن سلمان، انتصاب وی به مقام ولیعهدی را تبریک و نسبت به تعمیق روابط میان دو کشور، ابراز امیدواری کرد. کاخ سفید آمریکا اعلام کرد که در این تماس تلفنی، شاهزاده محمد بن سلمان و ترامپ بر سر مبارزه با کمک رسانی به تروریسم به توافق رسیدند.شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر ضمن ارسال پیامی به محمدبن سلمان انتصاب وی را به عنوان ولیعهد عربستان سعودی به وی تبریک گفت و برای بهبود روابط برادرانه دو کشور ابراز امیدواری کرد.

محمد بن سلمان آل سعود

اصلاحات سیاسی و اقتصادی

در ۴ نوامبر ۲۰۱۷ مطبوعات عربستان اعلام کردند ولید بن طلال، میلیاردر و شاهزاده سعودی که به کرات در رسانه‌های خبری انگلیسی زبان به عنوان میهمان حضور می‌یابد و از سهامداران عمده سیتی‌گروپ، News Corp و توییتر، و نیز بیش از ۴۰ تن از امیران و وزرای حکومتی به خواست ولیعهد به دلیل اتهامات فساد و پولشویی بازداشت شده‌اند.

«محمد بن سلمان»

زندگی شخصی

او از تنها همسرش چهار فرزند، دو دختر و دو پسر دارد. وی برخلاف بسیاری از دیگر مردان در این کشور، بنا به گفته خودش، تک‌همسری را برگزیده است. محمد بن سلمان زندگی تجملاتی داشته‌است. در یک مورد، او یک قایق ساخت ایتالیا به نام سرین را به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار از یک ثروتمند روسی خرید.محمد در سراسر جهان سفرهای زیادی داشته و با سیاستمداران، رهبران کسب و کار و ابرستاره‌ها دیدار کرده‌است. او در ژوئن ۲۰۱۶ با سفر به دره سیلیکون با شماری از شخصیت‌های برجسته فناوری آمریکا از جمله مارک زاکربرگ دیدار کرد.همچنین وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد پرتره عیسی مسیح اثر «لئوناردو داوینچی» که ماه نوامبر ۲۰۱۷ به قیمت باورنکردنی ۴۵۰ میلیون دلار در نیویورک به فروش رسید، توسط محمد بن سلمان خریداری شده بود.


«محمد بن سلمان»

منبع:ویکی پدیا-تسنیم

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی




این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits