دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت تکرار یک شعر یا ریتم موسیقی در ذهن
2
علت تکرار یک شعر یا ریتم موسیقی در ذهن:علت تکرار بی اختیار یک آهنگ در ذهن کشف شد ! با این بخش از دلگرم همراه باشید تا علت علمی تکرار یک شعر در ذهن را بدانید.

علت تکرار بی اختیار یک آهنگ در ذهن کشف شد !

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا علت علمی تکرار یک شعر در ذهن را بدانید.

علت تکرار بی اختیار یک آهنگ در ذهن کشف شد !

علم در مورد علت تکرار و باقی ماندن برخی از آهنگ ها در ذهن چه می گوید؟

فرآیند گیر افتادن آهنگ سمج در ذهن ما یک فرآیند غیر ارادی است و مطالعه مکانیزم آن بسیار دشوار است.به بیان دیگر چگونگی به دام افتادن آهنگ در مغز به طور کامل درک نشده است. برخی از دانشمندان نشانه هایی یافته اند که انسان های باستان دانش خود را با استفاده از آهنگ ها منتقل می کردند که ممکن است منشا این پدیده در انسان های امروزی باشد.

هر چه شما به یک آهنگ بیشتر گوش کنید، احتمال این که در ذهن شما به دام بیفتد بیشتر خواهد شد. گوش دادن به آهنگ شایع ترین دلیل به دام افتادن آن در ذهن است. این عامل به زمان گوش دادن به آهنگ و دفعات تکرار آن بستگی دارد.کرم گوش ، کرم مغزی ، خارش گوش و حتی سندرم تکرارهای غیراختیاری، بعضی از اسم هایی هستند که در مورد این موضوع به کار می روند.اصطلاح «کرم گوش» یا (earworm) در حقیقت مشتق از یک کلمه آلمانی با همین نام هست.

در موسیقی آلمان این اصطلاح در مورد گونه ای از آهنگ ها به کار می رود که ریتم تندی دارند و در آن ها بعضی از جملات موسیقی بارها و بارها تکرار می شوند. به گونه ای که در عین جذابیت و زیبایی، حالتی آزار دهنده به خود می گیرند. در اصطلاح بین المللی کرم گوش به بخش های معمولا کوتاهی از یک ترانه یا آهنگ گفته می شود که به صورت ناخودآگاه وارد ذهن شخص شده و او احساس می کند در حال شنیدن آن موسیقی است. اما در حقیقت هیچ منبع صوتی در حال پخش آن نیست.

علم در مورد علت تکرار و باقی ماندن برخی از آهنگ ها در ذهن چه می گوید؟

محققان دو عامل را برای گیر افتادن یک آهنگ در ذهن شناسایی کرده اند:


1- تکرار


گوش دادن به یک آهنگ شایع ترین دلیل به دام افتادن آن در ذهن است. این عامل به زمان گوش دادن به آهنگ و دفعات تکرار آن بستگی دارد.

2-هم خوانی


گاهی اوقات محیطی که در آن به موسیقی گوش می دهید به عنوان محرک عمل می کند. هم خوانی آهنگ با آنچه در اطراف شما روی می دهد موجب می شود که با قرار گرفتن در شرایط مشابه آهنگ را به خاطر بیاورید.

  • افراد وسواس، بیشتر دچار پدیده به دام افتادن و تکرار آهنگ در ذهن می شوند.
  • ویژگیهایی که در تکرار یک آهنگ در ذهن موثرند.
  • ویژگی های مشخصی در آهنگ و انسان ها می تواند بر به دام افتادن آن در ذهن موثر باشد.

علم در مورد علت تکرار و باقی ماندن برخی از آهنگ ها در ذهن چه می گوید؟


1- آهنگ

به طور کلی آهنگ هایی با نت های طولانی و زیروبم های کوتاه تر بیشتر در ذهن می مانند و خواندن آن ها حتی برای انسان های تعلیم ندیده نیز آسان است.

2- انسان ها


رابطه ای محکم بین افرادی که اهمیت زیادی برای موسیقی قائلند با توالی و تکرار آهنگ در ذهن برقرار است. افراد علاقمند به موسیقی بیشتر به آهنگ ها گوش می دهند و همین امر موجب تکرار شدن بیشتر آهنگ در ذهنشان می شود.
افراد وسواس (البته نه به شکل بیمار گونه) بیشتر دچار پدیده به دام افتادن و تکرار آهنگ در ذهن می شوند. در برخی موارد گزارش شده که داروهایی که برای کنترل اختلال وسواس تجویز می شوند، به دام افتادن آهنگ ها را کاهش می دهند.

افراد خسته و مضطرب

آهنگ های سمج بیشتر به سراغ افراد بیکار، خسته و مضطرب می آیند. در این حالت ها سیستم دفاعی مغز آنقدر ضعیف است که یک آهنگ به راحتی می تواند کنترل ذهن را در دست گیرد.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

اما چه درمان هایی برای آهنگ سمج وجود دارد؟

  • گوش دادن به یک آهنگ دیگر
  • فکر کردن به چیزهای دیگر: صحبت کردن با یک نفر، حل کردن جدول، گشتن به دنبال شی گمشده.

به عنوان مثال بسیاری از آهنگ های کودکانه رایج هر کشور و خاص فرهنگ آن سرزمین، غالبا شروعی آرام دارد سپس به بالا حرکت کرده و باز هم به وضعیت ابتدایی خود یعنی همان نوت های پایین باز می گردند. چنین ریتم هایی برای مغز این امکان را فراهم می آورند که راحت تر به خاطر سپرده و تکرار شوند.

اما این را هم باید به خاطر داشت که تنها ریتم و ملودی یک آهنگ نیست که توجه فرد را به خود جلب می کند بلکه احساس و معانی اشعار آن هم دخیل هستند. تمامی این اطلاعات، در مرکز شنیداری ذهن ضبط می شوند. هرچقدر در زمان شنیدن آهنگ توجه بیشتری به آن کرده باشید، ذهن تصویر واضح تری از آن را در خود ثبت می کند.اکنون دیگر به خوبی می دانید که یک آهنگ تکرار شونده در ذهن به چه صورت شکل گرفته و چگونه تنگاتنگ به ذهن تان چسبیده و در آن حک شده است. همه اینها در جریانات روزمره زندگی تان اتفاق می افتد.

زمانی که آهنگی آشنا را گوش می کنید به خوبی به خاطر می آورید که اولین بار آن را کجا شنیدید، چه احساسی را در آن زمان تجربه کرده اید، در هنگام شنیدن آن در کنار چه کسی بودید و حتی گاهی بوهایی را که در اطراف تان وجود داشته مانند چیزی که می خوردید را هم به خاطر می آورید.بی نهایت راه دیگر هم وجود دارد که می تواند چگونگی شکل گیری آهنگی در ذهن شما را سبب شده باشد. برای ذهن کار دشواری نیست که آنها را دوباره بازیابی کند یا به طور دائم در خود تکرار کند.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits