دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه آتش را خاموش کنیم؟
1
چطور با آتش مقابله كنیم؟آتش سوزی یکی از مواردی است که هر روزه در گوشه و کنار شهرها اتفاق می‌افتد.

چطور با آتش مقابله كنیم؟

آتش سوزی یکی از مواردی است که هر روزه در گوشه و کنار شهرها اتفاق می‌افتد. آتش، زمان و مکان نمی شناسد و مهم نیست که شما چقدر برای آن آمادگی دارید.او هر وقت که بتواند حضور می یابد و این شمایید که باید از این مهمان ناخوانده پذیرایی کنید. حال فکر می کنید آمادگی مقابله با آن را دارید؟

با دلگرم همراه باشید.

 چطور با آتش مقابله كنیم؟

چطور با آتش مقابله كنیم؟

مهمانی ناخواسته و مخرب.چند اقدام احتیاطی ساده می‌تواند خطر آتش سوزی را در خانه کاهش دهد.در بدترین حالت و هنگام رخ‌دادن آتش‌سوزی، یک طرح فرار کاملا تمرین ‌شده می‌تواند به پیشگیری از آسیب‌ها و مرگ کمک کند.

برای جلوگیری از آتش سوزی راه های زیادی را شنیده یا آموخته ایم.اما ممکن است در میان آموخته های ما بسیاری از موارد از قلم افتاده باشند. پس توصیه های ما را جدی بگیرید:

1- اگر بچه دار هستید، یک کمد مخصوص برای اجناس خطرناک و قابل احتراق خود در نظر بگیرید که قفل مطمئنی داشته باشد و هر چند وقت یک بار برای مطمئن شدن از گرم نشدن کمد به آن سر بزنید.

رعایت نکات ایمنی قبل از وقوع آتش سوزی

1- اصل دوری مواد قابل اشتعال از وسایل آتش زا را در تمام تأسیسات و مکان های مسکونی و حتی معابر عمومی رعایت کنید.

2- در ساختمان ها درهای خروج اضطراری پیش بینی کنید و وسایل اطفای حریق را کنترل کنید.

3- حداقل دو راه برای خروج اضطراری از ساختمان تعیین کنید.

4- مکانی را در خارج از خانه تعیین کنید تا، بعد از گریز، یکدیگر را در آنجا بیابید.

5- برنامه خروج اضطراری و گریز از آتش را حداقل دو بار در سال تمرین کنید.

6- حتماً، هنگام خروج از محل، شیر اصلی ورودی گاز به ساختمان را ببندید.

7- برای باخبر شدن از آتش سوزی احتمالی، از آشکارگرها (دود، حرارت یا شعله) استفاده کنید و نسبت به نصب آن در منزل دقت لازم را به عمل آورید.

8- کپسول آتش نشانی مناسبی در منزل داشته باشید و در مورد نحوه استفاده از آن، آموزش ببینید و به اعضای خانواده نیز آموزش دهید. در ساختمان های بزرگ از سیستم خاموش کننده اتوماتیک استفاده کنید.

9- از انباشتن مواد آتش زا، به ویژه در نزدیکی منابع حرارتی، خودداری کنید.

10- از نگهداری مایعات و گازهای قابل اشتعال در منزل خودداری کنید. در صورت لزوم این مواد را در ظروف خاص خارج از ساختمان قرار دهید.

11- وسایل برقی و اتصالات آنها را به دقت کنترل کنید تا از استاندارد بودن آنها مطمئن شوید.

12- به محض مشاهده سیم های لخت، آنها را ترمیم کنید.

13- در این باره با هم بحث و تمرین کنید که چگونه در هنگام آتش سوزی منزل را ترک خواهید کرد و در صورت لرزم چگونه از دیگران کمک می گیرید و یا به آتش نشانی خبر می دهید.

14- در ساخت و انتخاب محل سکونت خود و خانواده تان ایمنی ساختمان در برابر آتش سوزی، شامل نوع مصالح ساختمانی، اسکلت ساختمان و اجزای ساختمانی بنا را مورد توجه قرار دهید. چوب و عایق ها، مواد پلاستیکی، فایبرگلاس و نظیر آنها قابل اشتعال هستند، فلزات، گچ و شیشه دیر اشتعال هستند و شن، خاک، سنگ و آجرنسوز غیر قابل اشتعال هستند.

15- خانه، خانواده و اموالتان را در برابر آتش سوزی بیمه نمایید.

و همچنین بخوانیم :آشنایی با خودروهای آتش نشانی

 چطور با آتش مقابله كنیم؟

نکات ایمنی بعد از وقوع آتش سوزی و نجات مصدوم از اتاق پر دود

1- ابتدا مطمئن شوید برای نجات مصدوم جان خود را به خطر نمی اندازید.

2- طناب نجات را به کمر خود ببندید و آن را به دست یکی از حاضران بدهید.

3- روشی از نشانه های قراردادی بین خود و کسی که طناب را در دست دارد برقرار کنید تا زمانی که علامت دادید شما را بیرون بکشد. بهترین روش این است که طناب را به صورت دائم در حالت کشیده نگه دارید و در هنگام خطر آن را شل کنید تا فرد متوجه خطر شود و شما را بیرون بکشد.

توجه: بستن دستمال خیس به دور دهان و بینی باعث محافظت شما در برابر گاز یا دودهای سمی خواهد شد.

4- برای نجات جان مصدوم از اتاق آتش گرفته ای که در آن بسته است باید قبل از ورود، با لمس در اتاق، حرارت را بسنجید. اگر داغ باشد وارد اتاق نشوید و اگر داغ نباشد، قبل از ورود به اتاق چند نفس عمیق بکشید تا خون شما پر اکسیژن شود. سپس با شانه خود از پهلو به در ضربه بزنید. آن را باز کنید و در همین حال صورت خود را برگردانید. اتاق ممکن است پر از هوای سوخته فشرده باشد و احتمال دارد هر لحظه انفجاری رخ دهد. اگر دود کاملاً متراکم باشد روی زمین سینه خیز بروید زیرا با توجه به این که هوای داغ بالا می رود، ممکن است لایه ای از هوای تمیز در کف اتاق وجود داشته باشد.

5- مصدوم را بگیرید و با توجه به رعایت تمام جنبه های ایمنی به سرعت به سمت در خروجی بکشید. لباس آتش گرفته مصدوم را با استفاده از پتو، گلیم و یا کت خاموش کنید. اگر لباس سوخته به پوست مصدوم چسبیده سعی در جدا کردن آن نکنید.

6- اگر مصدوم هشیار است کاملاً از او مراقبت کنید زیرا ممکن است بر اثر نیم سوز شدن اشیای داخل اتاق، گاز منواکسید کربن در هوای اتاق پراکنده شده باشد و این امر بر هوشیاری مصدوم به تدریج تأثیر می گذارد.

7- اگر تنفس مصدوم قطع شده بلافاصله تنفس مصنوعی را شروع کنید و سپس مصدوم را به بیمارستان برسانید.

8- اگر مصدوم در پارکینگ بسته ای که ماشین یا موتور در آن روشن است گرفتار شده ، در پارکینگ را باز کنید تا دود از پارکینگ خارج و هوای تازه به اندازه کافی وارد شود. نباید وارد چنین محل هایی شوید مگر آن که مطمئن شوید خطری جان شما را تهدید نخواهد کرد.

 چطور با آتش مقابله كنیم؟

چطور با آتش مقابله کنیم؟

آتش سوزی یکی از مواردی است که هر روزه در گوشه و کنار شهرها اتفاق می‌افتد. آتش زمان و مکان نمی شناسد و مهم نیست که شما چقدر برای آن آمادگی دارید.او هر وقت که بتواند حضور می یابد و این شمایید که باید از این مهمان ناخوانده پذیرایی کنید.حال فکر می کنید آمادگی آن را دارید؟ مهمانی ناخواسته و مخرب.

برای جلوگیری از آتش سوزی راه های زیادی را شنیده و یا آموخته ایم.اما ممکن است در میان آموخته‌های ما بسیاری از موارد از قلم افتاده باشند. پس توصیه‌های ما را جدی بگیرید.

1- اگر بچه دار هستید یک کمد مخصوص برای اجناس خطرناک و قابل احتراق خود در نظر بگیرید که قفل مطمئنی داشته باشد و مرافب باشید که هر چند وقت یکبار برای مطمئن شدن از گرم نشدن کمد به آن سر بزنید.

2- هیچوقت به رابط‌های لوازم برقی چندین دوشاخه وصل نکنید و مراقب پریدن فیوز منزلتان باشید.

3- سیم‌های لوازم برقی خود را از زیر فرش‌ها و موکت‌ها رد نکنید زیرا براحتی پاره می‌شوند و ممکن است باعث آتش سوزی شود.

4- برای وصل کردن سیم‌ها به دیوار از چسب استفاده کنید زیرا اجناسی همچون سوزن‌های ته گرد می‌توانند باعث پارگی سیم‌ها شده و خطرآفرین باشند.

5- سیم‌های فرسوده را قبل از ایجاد آتش سوزی تعویض کنید.

6- مواد قابل احتراق را از نزدیک محل‌های گرم همچون اجاق گاز دور کنید.

7- اجناس برقی که بطور غیرعادی داغ شده اند را هر چه سریعتر از برق بکشید و به یک برقکار نشان دهید.

8- لامپ‌های پر نور قوی که گرمای زیاد تولید می‌کنند را استفاده نکنید زیرا داغی زیاد آن باعث آتش سوزی می شوند خصوصا اگر سقف منزلتان چوبی است.

9- حتما قبل از خواب و یا خروج از منزل آتش های روشن سیگار یا شومینه را خاموش کنید.

10- لوازم برقی موجود در حمام را هنگام خروج از منزل از برق بکشید.

11- برای آمادگی از اتفاقات احتمالی یک سطل تهیه کنید و در آن کمی ماسه و شن بریزید و کمی جوش شیرین استفاده کنید که سریعا بتوانید آتش احتمالی را خاموش کنید. این سطل را در چند جای منزل داشته باشید.

12- اگر در برج‌های مسکونی زندگی می‌کنید به یاد داشته باشید که هنگام آتش سوزی از پله اضطراری استفاده کنید و سوار آسانسور نشوید.

با وجود همه این موارد ممکن است این اتفاق ناگوار برایتان به وقوع بپیوندد، پس:

و همچنین بخوانیم:مختصری درباره لباس و تجهیزات آتش نشانها

هنگام آتش‌سوزی چه کنیم؟

1- به محض شنیدن بوی آتش خانواده خود را از منزل خارج کنید و سریعا همسایه ها را مطلع کرده و به آتش نشانی تلفن کنید.

2- اگر منزلتان آتش گرفته است به هیچ وجه به داخل خانه برنگردید.

3- برای خاموش کردن مواد نفتی و یا وسایل الکتریکی از آب استفاده نکنید. با گذاشتن یک در پوش آن را خاموش کنید.

4- هنگام وقوع آتش اگر نمی توانید به کپسول آتش نشانی دسترسی پیدا کنید فورا از منزل خارج شوید.

5- در صورت آتش گرفتن کاغذ و یا لباس از رسیدن هوا به آن جلوگیری کنید و یا روی آن آب بریزید.

6- حتی اگر وسایل کوچکی همچون ماهیتابه شما آتش گرفته است مراقب باشید. چون آتش‌های کوچک سریعا به تمام نقاط سرایت می‌کنند.

7- اگر لباس کسی آتش گرفته است با انداختن پتوی سنگین یا ریختن آب، آنرا خاموش کنید

و همچنین بخوانیم: آتش نشان کیست؟


آشنایی با توصیه‌های آتش‌نشانی برای قبل از مسافرت

شهروندان قبل از ترک منزل در ایام نوروز تمام وسایل غیرضروری الکتریکی را خاموش و در صورت امکان جریان برق را از ناحیه فیوز مینیاتوری قطع کنند.وسایل گرمازا اعم از گازسوز یا نفت‌سوز را خاموش کنید و شیر اصلی گاز را از ناحیه بعد از کنتور یا سیلندر گاز کاملاً ببندید.از بسته بودن شیرهای آب گرم و سرد منزل خود در زمان ترک منزل کاملاً مطمئن شوید و سپس محل را ترک کنید.درصورت وجود نشتی در شبکه آب‌رسانی گرم و سرد منزل قبل از ترک منزل نسبت به رفع آن توسط متخصصین اقدام کنید.

قبل از ترک منزل از بسته بودن در ‌و پنجره‌های خانه اطمینان کامل حاصل کنید و کلید خانه را به سرایدار یا شخص قابل اطمینان خود بسپرید تا هنگام وقوع حادثه احتمالی بتوان از آن استفاده کرد.از قراردادن هر گونه وسیله اضافی یا اثاثیه منزل در بالکن منزل خودداری کنید، چرا که در اثر وزش باد احتمال سقوط اجسام روی رهگذران وجود دارد یا در اثر افتادن مواد آتشزنه امکان آتش‌سوزی میسر است.از نگهداری ظروف مواد قابل اشتعال یا کپسول گاز اضافی در محیط خانه جداً‌ خودداری کنید و اینگونه وسایل را در خارج از محیط منزل به مکانی مناسب انتقال دهید.اسناد و مدارک مهم و اساسی و لوازم باارزش خود را در محلی امن و مناسب نگهداری کنید.

و همچنین بخوانیم: نکته‌ی جالب در مورد خودروها و تجهیزات آتش نشانی


چطور از آتش‌سوزی در پخت و پز جلوگیری کنیم؟

آشپزخانه یک محل شایع آتش‌‌سوزی در خانه است

برخی از اصول راهنما برای کمک به پیشگیری از آتش‌سوزی در آشپزخانه این‌ها هستند:

  • هرگز دستمال‌ها، دستگیره‌ها و حوله‌ها را نزدیک شعله قرار ندهید.
  • هنگام پخت و پز لباس گشاد و دنباله‌دار نپوشید.
  • از اسپری‌های آئروسول در نزدیک اجاق استفاده نکنید.
  • هرگز هنگام استفاده از اجاق روی ان خم نشوید.
  • از حوله به جای دستگیره استفاده نکنید.
  • هیچ گاه نگذارید بچه‌ها نزدیک اجاق داغ بیایند یا بالای آن بروند.
  • چیزهایی مانند شیرینی یا شکلات را که بچه‌ها ممکن است سعی کنند به آن دست پیدا کنند، بالای اجاق نگذارید.

و همچنین بخوانیم:ایمنی خودروهای گازسوز

اقدامات بعد از وقوع آتش‌سوزي خانگي:

اگر خودتان قرباني آتش‌سوزي هستيد يا به كمك قربانيان آتش‌سوزي مي‌رويد، با شماره «125» تماس بگيريد، محل‌هاي سوختگي را خنك كنيد و بپوشانيد، تا احتمال صدمه بيشتر يا عفونت را به حداقل برسانيد، اگر گاوصندوق يا يك جعبه محكم داريد، در آن را باز نكنيد، چرا كه ممكن است آن حرارت را براي چندين ساعت نگهداشته باشد، اگر در آن را قبل از اين كه سرد شود، باز كنيد محتويات آن ممكن است، شعله‌ور شود.چنانچه بنا به گفته بازرسان مبني بر امن نبودن خانه، مجبور به ترك آن هستيد از فرد مورد اعتمادي بخواهيد كه مراقب اموال شما باشد.


برای پیشگیری از بروز آتش‌سوزی این نکات را رعایت کنید:

در خانه شناساگرهای دود نصب و آنها را به طور مکرر آزمایش کنید.
باتری‌های این دستگاه‌ها را هر شش ماه یک بار تعویض کنید.
دست کم هر ده سال یک بار از یک متخصص برق بخواهید سیستم سیم‌کشی ساختمان را وارسی کند.
چند کپسول آتش‌نشانی را در نقاط مختلف خانه نگهدارید و مطمئن شوید که طرز استفاده از آنها را می‌دانید.

--------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits