دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
روحانی سوت قطار هدفمندی از ایستگاه دوم را به صدا درآورد - دولت از آمار انصرافی‌ها چندان راضی نیست و شریعتمد-روحانی-قطار-هدفمندی-ایستگاه-درآورد
دولت از آمار انصرافی‌ها چندان راضی نیست و شریعتمداری می‌گوید، این آمار خوشایند نبوده است. ترکان خبر می‌دهد ‌به همه ‌نام‌نویسی کنندگان یارانه تعلق می‌گیرد. وزارت اقتصاد به همراه سازمان بازرسی شروع به ورود مستقیم به حساب‌های بانکی می‌کنند و از آن سو‌، بهای بنزین و گازوییل هنوز در ابهام کامل قرار دارد. سوت قطار هدفمندی زده شده ‌و تا چندی دیگر، این قطار حرکت خود را آغاز می‌کند!
به گزارش «تابناک» اکنون دیگر در سایت رفاهی، خبری از فیلد‌ها و صفحات ‌نام‌نویسی نیست و تنها گزینه موجود در این پایگاه، تنها گزینه انصراف از یارانه است که گویا تا پایان سال ۹۳ از جای خود تکان نخواهد خورد.

با پایان بیش از ده روز برآورد دولت و مردم از یکدیگر در جریان‌ نام‌نویسی برای دریافت یارانه نقدی، سرانجام می‌توان سوت قطار هدفمندی یارانه‌ها را شنید؛ سوتی آشنا که یک بار در سال ۸۹ به صدا درآمد، ولی با ورود به ایستگاه دوم متوقف شد. اکنون این قطار با همه ابهام‌ها و ترس‌ها‌ و در عین حال امید‌هایش، حرکت خود را از ایستگاه حساس دوم شروع می‌کند.

موضوع انصراف از دریافت یارانه‌ها اما گویا چندان باب میل دولت نبوده‌ و توقع دولت از افراد و آمار برآورده نشده‌ است؛ هرچند هنوز آمار رسمی از میزان انصرافی‌ها اعلام نشده، معاون اجرایی رئیس جمهور اعلام می‌کند که روزانه بین ۲ تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برای دریافت یارانه نقدی ‌نام‌نویسی کرده‌اند و همچنین اذعان دارد که آمار انصرافی‌ها از دریافت یارانه نقدی خوشایند نبوده‌ و بخش اندکی بودند که درآمد خود را بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کردند.

وی همچنین اعلام کرد، تا دو سه روز آینده بهای بنزین، گازوئیل و CNG اعلام خواهد شد و تلاش می‌شود در سه ماهه نخست امسال، قیمت‌ها بر مبنای سال گذشته باشد.

اما در حالی که تا پیش از این گمان می‌رفت ‌در همین آغاز کار، دولت قصد دارد تا پایش اطلاعات آماری به دست آمده در این ده روز اقدام به تعیین نیازمندان به دریافت یارانه کند، گویا قضیه به گونه‌ای دیگر رقم خورده و دولت قصد و نیت دیگری ‌داشته است!

امروز روزنامه اعتماد در مطلبی به نقل از اکبر ترکان، مشاور ارشد روحانی و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد اشاره کرده که به همه افرادی که برای یارانه نقدی ‌نام‌نویسی کردند ـ صرف‌نظر از میزان درآمد ـ یارانه تعلق خواهد گرفت.

ترکان درباره امکان شناسایی افراد پر‌درآمد از طریق دولت گفته است: در این باره اختلاف‌نظر وجود داشت؛ برای نمونه، هنگامی که در دولت گفته شد صاحبان درآمدهای سه میلیون تومان در ماه جزو گروه‌های پردرآمد هستند، معاون اجرایی گفت، شاید این افراد بدهی و قسط داشته باشند و یا آن‌ها مستأجرند و فقط درآمدشان این رقم است.

اما اگر به گفته ترکان همه ‌نام‌نویسی کنندگان در سایت رفاهی مشمول پرداخت یارانه نقدی می‌شوند؛‌ پرسش اساسی ‌اینجاست که هدف دولت از این‌ نام‌نویسی ده روزه و تلاش برای ترغیب افراد در راستای انصراف از یارانه نقدی چه بوده است؟

پاسخ این پرسش را هنگامی می‌توان درک کرد که این خبر را مد نظر آوریم که وزارت اقتصاد و سازمان بازرسی کل کشور، ورود مستقیم به حساب‌های بانکی افراد را آغاز کرده‌اند.

یکی از خبرگزاری‌ها با اعلام این خبر اشاره کرد، این دو دستگاه با فرستادن نامه‌هایی به بانک‌های کشور، وضعیت هر گونه حساب‌های افراد ‌(فعال و غیرفعال) را خواستار شده‌اند. البته موضوع ورود به حساب‌های بانکی هنوز مورد چالش است و در خصوص توانایی دولت برای این امر تشکیک وجود دارد؛ اما بی‌گمان ورود دولت به حساب افرادی که برای دریافت یارانه نقدی ‌نام‌نویسی کرده‌اند، برای پایش اطلاعات آماری ضروری و لازم است و ‌چند تن از نمایندگان مجلس نیز با فرستادن نامه‌ای این مهم را از دولت خواهان بودند.

صرف‌نظر از مسائل حاشیه‌ای این خبر، در صورت درستی آن می‌توان به روشنی دید که اکنون دولت بعد از ‌نام‌نویسی افراد به دنبال ایجاد‌‌ همان پایگاه اطلاعاتی مبنایی برای ایجاد یک سیستم یکپارچه از اطلاعات اقتصادی است و ورود وزارت اقتصاد و سازمان بازرسی را باید در همین راستا دید و تفسیر کرد. به احتمال بسیار، ادامه پرداخت یارانه نقدی به همه نام‌نویسی کنندگان تا زمان پایان پایش اطلاعات و بررسی‌های نهایی ادامه خواهد داشت و پس از آن دولت تصمیم به جداسازی گروه‌های درآمدی خواهد کرد.

اما موضوع مهم‌تر در این میان، برای افکار عمومی موضوع نرخ سوخت بنزین و گازوییل است که هنوز در ابهام کامل قرار دارد و واریز نشدن سهمیه سوخت اردیبهشت ماه خودروهای شخصی به این ابهام دامن زده است. دقیقاً مشابه با روند چند ماه گذشته حدس و گمان‌هایی درباره نرخ این دو حامل سوخت مطرح می‌شود، ولی هنوز دولت رسما نرخی ‌اعلام نکرده؛ هرچند گفته می‌شود نرخ در دولت نهایی شده است!

البته با توجه به سخنان نوبخت در خصوص وابستگی افزایش بهای بنزین و گازوییل به میزان انصراف‌ها می‌توان انتظار داشت که نهایتاً تا دو روز آینده بهای بنزین و گازوییل نیز ‌‌رسما افزایش یافته و این مورد را شریعتمداری عیناً امروز بیان کرده ‌که تا دو یا سه روز آینده نرخ بنزین و گازوییل و CNG اعلام خواهد شد.

اکنون ‌هم دولت و هم مردم کاملا خود را در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها می‌بینند و عملاً افزایش نرخ حامل‌های سوخت باقی‌ مانده و شاید تغییراتی اندک در پرداخت یارانه نقدی تا دو روز آینده، شروع حرکت قطار هدفمدی است که تا کنون تجهیز می‌شده است؛ قطاری که البته به باور بسیاری، دوباره با حرکت خود‌ شوکی تورمی را به دنبال خواهد داشت و حتی برخی مانند اسدالله عسگر اولادی هشدار می‌دهند، این شوک تورمی، حدود ۴۰ درصد خواهد بود، ولی دولت همچنان بر سر عقیده خود‌ ‌مانده که تورم در سال ۹۳ را در حدود ۲۵ درصد نگاه خواهد داشت. حال باید دید که مسیر این قطار در ادامه چگونه خواهد بود و چقدر زمان خواهد برد تا در ایستگاه بعدی متوقف شده و شاید بار دیگر حرکت کند!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits