دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جزئیات و قیمت دیه سال ۹۸ اعلام شد
3
معاون اول قوه قضائیه مبلغ دیه در سال 98 را به همراه جزئیات آن اعلام کرد . دیه سال 98 در یک جلسه کارشناسی توسط آیت الله اژه ای تصویب و اعلام شد

دیه سال 98 و جزئیات آن

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ابلاغ قیمت دیه در سال ۹۸، گفت: دیه یک مرد مسلمان برای ماه‌های غیرحرام در سال ۹۸، ۲۷۰ میلیون تومان یا دویست و هفتاد ملیون و نود و هشت هزار تومان تعیین شد.

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در حاشیه نشست امروز مسئولان عالی قضایی در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس ابلاغ رئیس قوه قضاییه، دیه یک مرد مسلمان برای ماه‌های غیرحرام در سال ۹۸، ۲۷۰ میلیون تومان تعیین شد که بر این اساس، در ماه‌های حرام ۹۰ میلیون تومان به این مبلغ اضافه می‌‎شود.

مبلغ دیه سال 97

گفتنی است مبلغ دیه در سال گذشته یعنی سال 97 ، قیمت دیه کامل در ماه‌های غیر حرام از ابتدای سال ۱۳۹۷ ، مبلغ دو میلیارد و سیصد و ده میلیون ریال معادل 231 میلیون تومان تعیین ‌شده بود

دیه چیست ؟

دیه در لغت به معنای خون بها است اما از منظر حقوقی اگر فردی به صورت عمد با غیر عمد به جان یا مال دیگری صدمه وارد کرده که ضرر و زیان مادی و معنوی را برای دیگری به همراه داشته باشد، باید درصدد جبران خسارت برآید و دیه پرداخت کند. مطابق قانون پرداخت دیه در مواردی به عنوان مجازات اصلی و در مواردی نیز جایگزین قصاص خواهد شد.

دیه 98 ، مبلغ دیه سال 98 ، دیه در سال 98 ،

انواع دیه

بر اساس قانون مجازات اسلامی می‌توان دیه را به چند دسته تقسیم کرد:

دیه قتل

دیه قتل مطابق یک دیه کامل بوده که مبلغ آن هر ساله توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود.

دیه منافع عضو

در صورتی که فرد مجرم اعمالی انجام دهد که دیگری حواس خود را از دست بدهد، فرد خاطی باید دیه منافع آن عضو را پرداخت نماید. به طور مثال توانایی شنیدن مختل شده اما به خود گوش آسیبی وارد نشود. این نوع دیه شامل مواردی چون دیه بینایی، دیه شنوایی، دیه عقل، دیه بویایی و دیه صوت و گویایی است.

دیه جراحت

در صورتی که فردی مرتکب جنایتی شده که طرف مقابل با جراحت رو به رو گردد، باید دیه جراحت بپردازد که تعیین مبلغ آن بر اساس میزان جراحت و به تشخیص پزشکی قانونی صورت می‌گیرد مانند ایجاد کبودی، زخم، تورم و …

دیه اعضای بدن

در صورتی که از عضوی تنها یک عدد در بدن انسان وجود داشته باشد و فرد مجرم، آن عضو در بدن فردی دیگر را از بین ببرد، باید یک دیه کامل بپردازد اما اگر از آن عضو دو عدد وجود داشته باشد، از بین بردن یکی از آن دو مجازات پرداخت نصف دیه کامل را به همراه خواهد داشت و اگر هر دو عضو از میان بروند، مبلغ دیه برابر با دیه کامل انسان محاسبه خواهد شد.

ماه‌های حرام کدام‌اند؟

ماه‌های حرام شامل 4 ماه قمری محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه می‌باشد، اگر دیه ماه غیر حرام را با یک سوم مبلغ آن جمع ببندیم، مقدار دیه ماه‌های حرام به‌دست خواهد آمد که این مقدار 360 میلیون تومان می‌باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

x4 | ۵ سال پیش
دیه ی مرد مسلمان یعنی چه ؟ یعنی زن ها مسلمان نیستن ؟ یا اصلا زن ها خون ندارند ؟ یا کلا زن ها آدم نیستن . زن ستیزی تا کی ؟ تا کی ؟ نر باید انسان باشه اگر نه شیر جنگل هم نر هست . تا کی این جنس باید جنس برتر باشه ؟ خدایا این همه ظلم تا کی ؟
0
0

hits