دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 تصویب CFT چه تاثیری بر قیمت دلار دارد ؟
0
تصویب لایحه CFT چه تاثیری بر بازار ارز و قیمت دلار دارد؟ مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره تصویب لایحه CFT در مجلس می‌گوید: هر قدر استفاده ما از سیستم بانکی بین المللی بالاتر برود، ابزار بیشتری در اختیار سیاستگذار ارزی کشور...

تصویب لایحه CFT چه تاثیری بر بازار ارز و قیمت دلار دارد؟

مجله دلگرم: مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره تصویب لایحه CFT در مجلس می‌گوید: هر قدر استفاده ما از سیستم بانکی بین المللی بالاتر برود، ابزار بیشتری در اختیار سیاستگذار ارزی کشور قرار می‌گیرد و می‌تواند منظم‌تر سیاستگذاری کند.

حریری در گفتگو با خبرنگار «انتخاب»، گفت: در مملکت ما همه چیز آنقدر سیاسی می‌شود که از این ناحیه ضربه خواهیم خورد؛ حتی موضوعاتی که می‌شود از ناحیه غیرسیاسی به آن‌ها نگاه شود، را هم سیاسی می‌کنیم.

حریری ادامه داد: باید یک تجدیدنظر اساسی بکنیم و ببینیم هر موضوعی چقدر می‌تواند وزن سیاسی داشته باشد و این قدر موضوعات را ناموسی و صف دوست و صف دشمن نکنیم. زیرا این کار باعث می‌شود که کارشناسان محافظه کارتر که دوست ندارند وارد مسائل سیاسی شوند، درمواردی مانند FATF اظهارنظر نکنند.

طرح cft ، طرح fatf ، قیمت دلار و ارز
مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین

او درباره مصوبه مجلس برای پیوستن به cft گفت: گرفتن تاییدیه FATF شرط لازم برای فعالیت در حوزه بانکداری بین المللی است، اما شرط کافی نیست. یعنی ممکن است بهانه‌های دیگری هم وجود داشته باشد که اجازه ندهد ما از این سیستم استفاده کنیم. اما نپیوستن و قبول نکردن آن به معنای آن است که ما شرط لازم را به جا نیاورده ایم و اصلا نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم.

این فعال اقتصادی افزود: تصویب cft در مجلس و انشاءالله شورای نگهبان، یک گام بزرگ است در احراز شرط لازم و حذف یکی از بزرگترین بهانه‌ها از سر راه مبادلات پولی و بانکی. با این کار ما دست کم از کشور‌های دوست خودمان مانند چین، روسیه و جدیدا اتحادیه اروپا که با سازوکار جدید خود قصد مبادله تجاری با ما را دارد، و همچنین هند که خریدار نفت ماست، این بهانه را می‌گیریم که به این دلیل نتوانند جلوی بازگشت پول به سیستم ما را بگیرند.

حریری تاکید کرد: تصویب این لایحه البته به معنای این نیست که کشور‌ها بهانه دیگری ایجاد نکنند، اما دست کم می‌تواند به این موضوع کمک کند، زیرا ما این بهانه را به کسی نداده ایم که از نظر یکی از سازمان‌های ناظر بین المللی، در معرض اتهام پولشویی یا حمایت از تروریسم باشیم.

او درباره تاثیر این مصوبه بر بازار ارز نیز گفت: هر قدر استفاده ما از سیستم بانکی بین المللی بالاتر برود، ابزار بیشتری در اختیار سیاستگذار ارزی کشور قرار می‌گیرد و می‌تواند منظم‌تر سیاستگذاری کند.

حریری گفت: یکی از مشکلات فعلی ما در بحث ارز این است که به دلایل تحریمی مجبوریم مجموعه تجارت خارجی و مبادلات ارزی خودمان را به شبکه صرافی‌ها پیوند بزنیم و، چون تعداد این صرافی‌ها زیاد است، همه چیز غیرقابل کنترل می‌شود. در حالی که اگر ارز ما برای تجارت خارجی در سیستم بانکی بود، سیاستگذاری، نظارت و اعمال سیاست در آن بسیار راحت‌تر بود. در این شرایط ما با ۲۰ یا ۳۰ بانک مواجهیم که می‌توانند کار ارزی بکنند در حالی که اعمال سیاست بر ۲ هزار صراف کار سخت تری است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: بحث قیمت ارز در اقتصاد ما متاثر از پارامتر‌های زیادی است. بخشی ازآن به عیوب ذاتی اقتصاد ما مانند آزاد و رقابتی نبودن و مشکلات سیستم بانکی ما باز می‌گردد. اما درصد دیگری از بحث قیمت ارز به مسائل سیاسی مربوط است، چه مسایل سیاست داخلی و چه سیاست بین الملل؛ بنابراین نمی‌توان با رفع یکی از موانع، کل مشکل را رفع کرد، آن هم در شرایطی که درصد تاثیر مسائل غیراقتصادی بر این موضوع بسیار بیشتر از مسائل اقتصادی است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits