دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
غبار تابلوی قیمت صرافی‌ها پاک شد
0
بالاخره روز موعود برای بازار ارز فرارسید. شانزدهم مرداد ماه است و مردم زیادی به خیابان فردوسی تهران به‌عنوان قلب بازار ارز آمده‌اند تا در روز بازگشایی صرافی‌ها سروگوشی آب بدهند یا ارز خود را قبل...

بالاخره روز موعود برای بازار ارز فرارسید. شانزدهم مرداد ماه است و مردم زیادی به خیابان فردوسی تهران به‌عنوان قلب بازار ارز آمده‌اند تا در روز بازگشایی صرافی‌ها سروگوشی آب بدهند یا ارز خود را قبل از ارزانی بیشتر بفروشند.


غبار تابلوی قیمت صرافی‌ها پاک شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، از هفته گذشته که اخبار اولیه تدوین بسته جدید ارزی دولت رسانه‌ای شد، همه منتظر بودند تا ببینند سیاست‌های دولت در حوزه ارزی چه تغییراتی می‌کند و از آن مهمتر چه تأثیری در بازار ارز که در ماه‌های گذشته وضعیت مناسبی نداشت، خواهد داشت. هنوز نیم ساعتی به ساعت 12 ظهر، زمانی که به‌طور معمول قیمت نهایی ارز به صرافی‌ها اعلام می‌شد، مانده است. از میدان فردوسی به‌سمت تقاطع منوچهری و پاساژ مشهور افشار می‌رویم. برخلاف سه ماه گذشته که بخشی از صرافی‌ها (بدون فعالیت) باز بودند، درنخستین روز اجرای بسته ارزی تمام صرافی‌ها بازهستند.

تعداد کسانی هم که به خیابان فردوسی آمده‌اند بیشتر از روزهای دیگر است. اما هنوز خبری از خرید و فروش ارز در صرافی‌ها نیست و قیمتی هم اعلام نشده است. به اولین صرافی درابتدای خیابان می‌رسیم. کارمندان آن به‌طور کامل پشت پیشخوان نشسته‌اند و منتظر. مسئول صرافی می‌گوید: هنوز مجاز به خرید و فروش ارز نیستیم باید مجوز آن را بانک مرکزی صادر کند.

صرافی بعدی هم که یکی از کارکنانش غبارچند ماهه تابلوی قیمت‌ها را پاک می‌کند، می‌گوید: تا بخشنامه فعالیت صرافی‌ها از طرف بانک مرکزی ابلاغ نشود و به دست ما نرسد، هیچ‌گونه خرید و فروشی نداریم.

به سمت خیابان منوچهری می‌رویم. همچنان دلالان زیادی با گفتن «دلار، یورو» دنبال مشتری می‌گردند اما این بار جسورتر از ماه‌های گذشته. طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی دیگر ارز خارج از شبکه رسمی قاچاق نیست و همه می‌توانند ارز خود را به صرافی‌ها بفروشند یا در بانک‌ها سپرده کنند.

از چند دلال قیمت می‌گیریم. دلار بین 9100 تا 9400 تومان فروخته می‌شود. خرید آن هم با نرخی حدود 8700 تومان انجام می‌شود. یکی از دلال‌ها می‌گوید: اگر ارز دارید زودتر بفروشید، قیمت‌ها بازهم پایین‌تر می‌آید.

خیلی از دلال‌ها که در روزهای برخورد نیروی انتظامی از بازار رفته بودند، برگشته‌اند و بازهم دلار، یورو، درهم و... خرید و فروش می‌کنند. درحالی که صراف‌ها منتظر ابلاغ بخشنامه هستند تا کار خود را شروع کنند، دلال‌ها کار خود را انجام می‌دهند و ارز کسانی را که نگران کاهش بیشتر قیمت و زیان هستند براحتی می‌خرند و با چندصد تومان بالاتر می‌فروشند. به مقابل پاساژ افشار که این روزها سوت و کور است، می‌رسیم. هنوز هم در مقابل آب نمای آن خلوت است و هیچ دلالی نایستاده است. از زمانی که پلیس کیوسک دائمی خود را مقابل آن برپا کرد، دلالان این منطقه را ترک کرده‌اند. این سوی بازار هم قیمت‌ها با اختلاف اندکی مانند ابتدای خیابان است، دلار را 9200 تا 9400 می‌فروشند و 8700 می‌خرند. درمیانه راه به چند فروشنده سکه هم سر می‌زنیم. یکی از آنها می‌گوید: «از زمانی که قرار شد بسته ارزی جدید اجرا شود و قیمت‌ها کاهشی شد، تعداد کسانی که برای فروش سکه مراجعه می‌کنند چند برابر شده است». همین یک هفته پیش سکه رکورد 4 میلیون و 600 هزار تومان را هم زده بود ولی اکنون به 3 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. درمیان این قیمت کسانی هستند که زیان کرده‌اند. برخی در جو روانی بازار سکه بالاتر از 4 میلیون تومان خریده‌اند و الان مجبورند با ضرر بفروشند. سکه فروش دیگری می‌گوید: آن‌طور که بازار نشان می‌دهد بازهم قیمت‌ها کاهش می‌یابد. در این ماه‌ها سکه بی‌منطق گران شد و بازار را به هم ریخت.

صرافی‌هایی که پلمب شد

ساعت از 12 ظهر گذشته است. یکبار دیگر به‌سمت ابتدای خیابان و میدان فردوسی برمی‌گردیم. قیمت‌ها تغییری نکرده است و هنوز از بخشنامه آغاز فعالیت صراف‌ها خبری نیست، اما اتفاق تازه‌ای در بازار افتاده است.

برخی از صرافی‌هایی که در مسیر رفت باز بودند، پلمب شده است. تعداد این صراف‌ها حداقل به چهار مورد می‌رسد. پلمبی که توسط دادستانی روی در ورودی این صرافی‌ها چسبانده شده است و گویای تخلف آنهاست.

از کسبه و سایر صرافان درباره دلایل پلمب برخی از صرافی‌ها می‌پرسیم. می‌گویند صرافی‌های پلمب شده قبل از ابلاغ بخشنامه و مجوز قانونی خرید و فروش ارز را آغاز کرده‌اند. عصر یکشنبه هم اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا از دستگیری یکی از صرافان که به واردکننده جعلی ار ز می‌فروخته خبر داد.

دستورالعمل خرید و فروش ارز در صرافی‌ها ابلاغ شد درحالی که در ابتدای روز صرافی ها به دلیل ابلاغ نشدن بخشنامه فعالیتی نداشتند، در ساعت 5 عصر بانک مرکزی دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز را ابلاغ کرد. بدین ترتیب از روز 17 مرداد شاهد فعالیت صراف ها خواهیم بود. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت حواله‌های ارزی در چارچوب مقررات ارزی بر مبنای نرخ بازار صرفاً از طریق "سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما)" مجاز است. صرافی‌های مجاز معتبر موظفند حواله‌های ارزی خریداری شده از صادرکنندگان را در سامانه نیما حداکثر ظرف مدت سه روز کاری به فروش رسانند.نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه "نیما" و "سنا" خواهد بود. خرید و فروش ارز به صورت اسکناس (معاملات جزئی) توسط صرافی‌ها صرفاً با ثبت در "سامانه نظارت ارز (سنا)" امکان‌پذیر است. کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز بصورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند. فروش ارز بصورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز معتبر بابت مصارف ارزی خدماتی با رعایت مقررات مجاز است. صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر پنج درصد از حواله‌های ارزی خریداری شده را تبدیل به ارز بصورت اسکناس کرده و به فروش رسانند.تمام هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی به عهده مشتری خواهد بود.

دلار در بازار ثانویه ۸۰۷۴ تومان کشف قیمت شد

در بازار ثانویه بعضی پتروشیمی‌ها که عمده‌ترین عرضه‌کنندگان در این بازار بودند، ارز خود را به قیمت 8074 تومان فروختند. به‌گزارش فارس، حجم معاملات امروز در بازار ثانویه افزایش یافت و میزان عرضه و تقاضا به طور قابل توجهی افزایش یافت.

دیروز بعضی پتروشیمی‌ها که عمده‌ترین عرضه‌کنندگان ارز در این بازار بودند، درهم را به قیمت 2200 تومان عرضه کردند. البته تقاضا برای بهایی بالاتر از 2200 تومان هم وجود داشت.

با توجه به اینکه نسبت برابری درهم به دلار 3.67 است، بنابراین ارزش بهای دلار امروز در بازار ثانویه در اولین روز پس از ورود صادرکنندگان غیرنفتی معادل 8 هزار و 74 تومان بوده است. روند معاملات در بازار ثانویه ادامه دارد اما با توجه به معاملات انجام شده و سهم بالای این بازار از کل معاملات، به‌نظر می‌رسد قیمت ارز در صرافی‌ها به تبع ارز در این بازار، کاهش یابد.

دلار ۴۲۰۰ تومانی برگشت

با اجرایی شدن بسته جدید ارزی، دلار رسمی که تا ۴۴۰۰ تومان پیش رفته بود، بار دیگر با کاهش 212 تومانی دیروز به ۴۲۰۰ تومان برگشت. دلار مبادله‌ای (رسمی) از ۲۱ فروردین‌ماه از ۳۸۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان تغییر کرد و قرار بود طبق سیاست ارزی که دولت در آن زمان به مرحله اجرا درآورد، تمامی واردات با این نرخ انجام شود و به دلار ۴۲۰۰ تومانی معروف شد. گرچه در آن زمان عنوان کرده بودند که این نرخ تا مدت‌ها تغییر نخواهد کرد، اما در فاصله گذشت ۴۰ روز، افزایش نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی آغاز شد و تا روز گذشته به ۴۴۱۲ تومان افزایش یافت.

آن طور که عبدالناصر همتی - رئیس کل بانک مرکزی - اعلام کرده قرار بر این است تا دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای تعیین شده تا فروردین ماه ۱۳۹۸ در این نرخ باقی بماند و هیچ تغییری نکند و البته کالاهایی که با این دلار وارد می‌شوند نیز تغییر قیمت نداشته باشند.




این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits