دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قیمت ارز باز هم کاهش خواهد یافت
0
کارشناسان معتقدند که با اجرایی شدن بسته جدید ارزی دولت قیمت انواع ارز در بازار آزاد همچنان نزولی خواهد بود. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اجرای بسته جدید ارزی دولت آغاز شده است. طبق...

کارشناسان معتقدند که با اجرایی شدن بسته جدید ارزی دولت قیمت انواع ارز در بازار آزاد همچنان نزولی خواهد بود.


قیمت ارز باز هم کاهش خواهد یافت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اجرای بسته جدید ارزی دولت آغاز شده است. طبق مهمترین مفاد این بسته، بازار آزاد ارز به رسمیت شناخته شده و تمام صادرکنندگان غیرنفتی ارز خود را در این بازار (ثانویه) عرضه خواهند کرد.

به گفته کارشناسان عرضه شدن ارز صادرات غیرنفتی در بازار آزاد باعث افزایش شدید عرضه در این حوزه و در نتیجه کاهش قیمت ارز در بازار خواهد شد.

در این رابطه رییس سابق اتاق بازرگانی ایران هم بسته جدید ارزی دولت را کارآمد دانسته و گفته است: اگر روال عادی و طبیعی در کشور وجود داشته باشد، در روزهای آینده افزایش عرضه و کاهش تقاضای ارز را خواهیم داشت و باید منتظر ادامه سیر نزولی قیمت‌ها باشیم. محسن جلال‌پور خاطرنشان کرده که "مهمترین نتیجه ارائه بسته‌ جدید ارزی این است که کشور در یک شرایط منطقی و علمی در بحث ارز قرار گرفته و پایه سیاست‌گذاری‌ها درست است. آنچه در بانک مرکزی و دولت تصویب شده، همان مسیری بود که باید از ابتدا طی می‌شد، چراکه تصمیمات ابتدایی سال، تصمیمات نادرست و غیرعلمی بود. اما تصمیمات جدید که توسط رییس بانک مرکزی اعلام شد، به جهت ایجاد بازار ثانویه، تعمیق آن و امکان قیمت‌گذاری در عرضه و تقاضا و حذف قیمت دستوری، شرایط مناسب و کارآمدی را فراهم می‌کند".

به گفته وی "اگر روال عادی و طبیعی در کشور وجود داشته باشد، شرایط مطمئن در فضای کشور به وجود می‌آید و دو اتفاق را رقم می‌زند؛ هم عرضه ارز زیادتر می شود، چرا که در این مدت بعضی از ارزهای خریداری شده که به عنوان پس انداز یا به جهت حفظ ارزش پول، جمع‌آوری شده بودند، به بازار عرضه می‌شوند و همچنین باب صادرات و جریان‌های صادراتی کشور بازتر می‌شود و افزایش عرضه ارز خواهیم داشت. همچنین در مقابل کاهش تقاضا ایجاد می شود، چرا که عده‌ای که به بازار هجوم آورده و نگران افزایش قیمت‌ها بودند، از بازار خارج می‌شوند و تقاضای مصنوعی و کاذب کم خواهد شد؛ بنابراین با اضافه شدن ارز و همچنین کاهش تقاضا، حتما سیر نزولی قیمت خواهیم داشت".

در این شرایط شهروندان مراقبت کنند که فریب دلالان و واسطه‌گران بازار را نخورده و اقدام به سوداگری در بازار ارز نکنند که مطمئنا با روند نزولی قیمتها متضرر خواهند شد.




این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits