دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خرید و فروش ارز دیگر قاچاق نیست/ بسته جدید ارزی از سه شنبه عملیاتی می‌شود
0
رییس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری جزییات بسته ارزی را تشریح کرد. به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما در...

رییس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری جزییات بسته ارزی را تشریح کرد.


خرید و فروش ارز دیگر قاچاق نیست/ بسته جدید ارزی از سه شنبه عملیاتی می‌شود

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما در تشریح جزییات بسته جدید ارزی و نحوه مدیریت بازار ارز گفت: بازار ثانویه باید باز و عمیق شود. شرایط اقتصادی ما خوب است ولی تصمیمات غلط برای ما مشکل ایجاد کرده است.

تامین ارز کالاهای اساسی و دارو با دلار 4200 تومان

وی گفت: کالاهای اساسی و دارو با ارز دولتی تامین خواهد شد. وزارت صمت، بهداشت و درمان و کشاورزی موظف شدند کالاهای گروه اول را معرفی کنند. این بازار نیست. بلکه تا پایان فروردین ۹۸ نرخ ارز این کالاها ۴۲۰۰ تومان خواهد بود. زنجیره تامین و توزیع هم به طور دقیق توسط آن وزارتخانه‌ها رصد خواهد شد و وزرا تضمین کرده اند که نرخ‌ها در این قسمت بالا نرود. رییس جمهور گفتنه اند روزانه نرخ این کالاها را رصد می‌کند.

رییس بانک مرکزی ادامه داد: بازار دوم عمق زیادی خواهد داشت. در دور قبل ۲۰ درصد صادرات در این بازار بود که کلا ۴۰۰ میلیون دلار در این بازار آمد! غیر از کالاهای اساسی و ضروری همه کالاها در این بازار خواهد آمد. کلیه مواد اولیه و ... در این بازار خواهد آمد. پتروشیمی‌ها، فولادی ها، فراورده های نفتی و ... در این بازار خواهد آمد.

نرخ ارز را بازار می‌داند

همتی خصوص نحوه تعیین نرخ ارز گفت: در تعیین نرخ دخالتی نخواهیم کرد. ولی این بازار را بصورت شناور مدیریت خواهیم کرد. راجع به نرخ هیچ صحبتی نخواهم کرد. نرخ را بازار می‌داند و هیچ گاه راجع به نرخ هیچ صحبتی از من نخواهید شنید.

وی تاکید کرد: سیاست من اضافه کردن ذخایر بانک مرکزی است.

ارز 4200 تومانی به دست تولید کننده نمی‌رسد

رییس بانک مرکزی گفت: گروه ۲ و ۳ کالایی نخواهیم داشت. یا کالا اساسی و ضروری است یا غیر اساسی. هر کالای غیر اساسی باید از طریق بازار ارز مورد نیاز خود را تامین کند. در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست تولیدکننده نمی‌رسد و واسطه‌ها رانت و فساد را دریافت می‌کردند. افزایش هزینه های تولیدکننده اتفاق افتاده است. پس باید از مصرف کننده حمایت کرد.

وی گفت: انشالله دوستان ما در دولت و وزارت صمت خوب عمل خواهند کرد.

قاچاق اعلام کردن ارز درست نبود

همتی با تاکید بر این که قاچاق اعلام کردن ارز درست نبود افزود: خرید و فروش توسط صرافی‌ها مجاز است. برای نیازهای مشخص صرافی‌ها آزاد هستند. صرافی‌ها فقط نیازهای خاص مثلا زیر ۱۰ هزار دلار را تامین می‌کنند. فروش صرافی‌ها کنترل خواهد شد. صرافی هل با بازار ثانویه لینک می‌شوند و آنجا تسویه صرافی‌ها صورت می‌گیرد. این در سیستم سنا نرخ دهی خواهد شد.

رییس بانک مرکزی درباره نحوه تعیین دلار نقدی گفت: بازار نقد همیشه با بازار حواله اختلاف هایی دارد. این در شبکه نیما نرخش مشخص می‌شود‌. نرخ متوسط این دو سامانه می‌شود نرخ مرجع.

وی ادامه داد: در همان روزی که آمریکا بخواهد تحریم را شروع کند ما بازارها را باز خواهیم کرد و نشان خواهیم داد هیچ مشکلی نداریم.

با آزاد شدن دلار رانت و فساد از بین می‌رود

رییس بانک مرکزی با اشاره به این که زمانی که ارز را قاچاق اعلام کردیم فشار خرید و تقاضا رفت روی سکه گفت: حال این بسته باعث می‌شود قیمت سکه کاهش یابد.

وی ادامه داد: تورم افزایش دلار همین الان هم ایجاد شده و با آزاد شدن قیمت دلار صرفا رانت‌ها و فساد از بین می‌رود و حتما وضعیت ارز بهتر می‌شود. ورود ارز و طلا به کشور توسط صرافی‌ها آزاد است و هیچ مالیات و عوارضی ندارد.

اجرای بازار باز در بانک مرکزی برای اولین بار پس از انقلاب

همای گفت: به هر کسی که توانایی واردات طلا داشته باشد، دولت به او اجازه می دهد. این در حالی است که با رییس سازمان بورس نیز صحبت کرده ایم که می خواهیم کنترل بازارهای ثانویه را از طریق بازار باز و بازارهای موازی خواهیم کرد. یعنی بازار مالی را در کنار بازار ثانویه قرار خواهیم داد و از ابزارهای بازارهای مالی استفاده بهینه خواهیم کرد؛ ضمن اینکه برای استفاده از بازارهای مالی نیز ظرف دو هفته آینده تصمیمات خوبی را اعلام خواهیم کرد.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص سپرده ارزی بانک‌ها گفت: بانکها به مردم در گرفتن سپرده ارزی در سالهای ۹۰ و ۹۱ جفا کردند.

وی ادامه داد: اکنون بانک مرکزی از طریق بانکها ارز مردم را در سپرده‌ها گذاشته، سود می‌دهد و هر زمان بخواهند اسکناس ارزشان را به آنها خواهیم داد. این تضمین بانک مرکزی و سران ۳ قوه را دارد. مردم هم کمک کنند به دولتشان. مطمئن باشند اجازه نمی‌دهیم به آنها جفا کنند.

عبدالناصر همتی در سخنان صادقانه‌ای گفت: همه اعتبار علمی‌و اجرایی خودم را گذاشته ام و مسئولیت بانک مرکزی را در این شرایط پذیرفته ام. مردم به من مطمئن باشند که اجازه نمی‌دهم مشکلات قبلی تکرار شود.

06

بسته جدید ارزی از سه شنبه عملیاتی خواهد شد

رییس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو ویژه خبری ادامه داد: فردا به صورت جدی با صادرکنندگان و صرافی ها جلسه برگزار خواهیم کرد و اجرای بسته را به روز سه شنبه پیش رو موکول خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: بانک ها مجاز به جذب سپرده های مردم و پرداخت سود ارزی با تضمین بانک مرکزی هستند. به مردم اطمینان می دهیم تصمیمات جدید ارزی دولت و پرداخت سود ارزی عملیاتی می شود.

بازار کوچه و پس کوچه را کنترل می کنیم

همتی گفت: در همه کشورهای پیشرفته حتی بازار کوچه و پس کوچه وجود دارد، اما کنترل خواهیم کرد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: رییس بانک مرکزی نباید معمولا حرف بزند، بالاخره همه جای دنیا بیانیه می دهد و خود زیاد حرف نمی زند، اما جاهایی که ضروری باشد حتما به مردم توضیح می دهم. شخصا در این شرایط سخت، این مسئولیت را قبول کردم و تمام داشته های علمی خود را به کار خواهم بست و اعتماد عمومی به بانک مرکزی را باز خواهم گرداند.

ارز مسافرتی از این به بعد آزاد است

رییس کل بانک مرکزی گفت: افرادی که بلیت تهیه کرده اند برای روزهای پیش رو، حتما ارز خود را به نرخ قبلی دریافت خواهند کرد. این در حالی است که از این پس ارز مسافرتی معنا نخواهد داشت.

وی افزود: بازار پول باید در خدمت کوتاه مدت بوده و بازارهای سرمایه به سمت تامین مالی بلندمدت باشد. من راجع به بازار سرمایه ایده دارم و البته سهامداران بازار سرمایه مطمئن باشند که بنده در کنار آنها هستم. من ۱۵ سال در این سمت بوده ام که تعلق خاطر دارم.

نرخ سود بانکی را هنوز تعیین تکلیف نکرده ایم

همتی با بیان اینکه تنها ده روز است که به بانک مرکزی آمده ام گفت: روابطم با بانکی ها خوب است و با بانکها رفاقت دارم، البته نظارت حرفه ای را نیز اعمال خواهم کرد و اگر تخلف کنند، حتما برخورد خواهم کرد، اما در رابطه با سود و اضافه برداشت با بانکها به زودی صحبت خواهم کرد. بانک مرکزی وظیفه دارد تا ارزش پول ملی را حفظ کرده و تورم را کنترل نماید. این در حالی است که بانکها باید ضوابط جدی را رعایت کرده و از خلق پول جلوگیری کنند. پس از ساماندهی بازار ارز، به بانکها خواهیم پرداخت.




این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits