دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۷سال نرخ ارز را ثابت نگه داشتند، اکنون چرا نمی‌شود؟
0
در پی روند صعودی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا و شدت گرفتن آن، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران دلیل آن را جو روانی و سوداگری عنوان و تصریح کرد: ذخایر ارزی کشور از ۱۲۰ میلیارد دلار هم بیشتر...

در پی روند صعودی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا و شدت گرفتن آن، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران دلیل آن را جو روانی و سوداگری عنوان و تصریح کرد: ذخایر ارزی کشور از ۱۲۰ میلیارد دلار هم بیشتر است؛ لذا کمبودی نداریم. از سوی دیگر هفت سال نرخ ارز ثابت نگه داشته شده است و اکنون یا نمی‌توانند روال قبل را ادامه دهد یا نمی‌خواهند.


۷سال نرخ ارز را ثابت نگه داشتند، اکنون چرا نمی‌شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جمشید عدالتیان شهریاری اظهار کرد: هرچه قیمت‌ها افزایش یابد و به تبع آن کاهش ارزش ریال پیش آید، جو روانی بازار نیز به هم می‌ریزد. علاوه بر این، جوسازی‌هایی همچون مطلبی که چند روز گذشته تحت عنوان اینکه " دلار دولتی ۵۰۰۰ تومان می‌شود"، سبب التهابات و متشنج کردن افکار عمومی است.

وی تصریح کرد: این مسائل همه کم کاری بوده که نیازمند شفاف‌سازی برای مردم است. دولت باید قدرت استدلال خود را بالا ببرد و تدابیری بیاندیشد تا اعتماد مردم را به سمت خود جلب کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: عدم عرضه ارز به بازار و شرکت‌های تولیدی و همچنین ناکارآمدی سامانه نیما سبب اختلالات در اقتصاد کشور شده که دولت کاملا به آن واقف است. همچنین در این شرایط احتمال می‌رود که نرخ تبدیل ارز افزایش و ارزش ریال باز هم کاهش داشته باشد.

عدالتیان تصریح کرد: با تغییر رییس بانک مرکزی و روی کار آمدن "همتی" به عنوان میانجی و منجی اقتصادی، منتظر عکس‌العمل دولت خواهیم بود. علاوه براین، این تمایل وجود دارد که نرخ دلار دولتی را از ۴۲۰۰ تومان به بیش از ۴۴۰۰ افزایش دهند که اکنون در حال آماده کردن افکار عمومی است.

وی تاکید کرد: سرنخ تمام مسائل دست دولت بوده و تا زمانی که نخواهد، تغییری در شرایط حاصل نخواهد شد و به نظر می‌رسد منتظر است ببیند تحریم‌ها چگونه بر کشور و شرایط اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت. دولت نسبت به این مسائل بی‌تفاوت نبوده و باید منتظر سیاست‌های جدید در آینده باشیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، رییس جدید بانک مرکزی را ناجی خوانده تا مردم را با دلار ۷۰۰۰ - ۸۰۰۰ تومانی نسبت به ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی راضی کند، چراکه اگر اینطور نباشد همه معترض خواهند شد.

با این نرخ دلار امکان سفر و خرید دیگر نیست

وی افزود: احتمالا زمانی که ارزش ریال کاسته می‌شود، تقاضا فقط کاذب است، چراکه با این نرخ دلار امکان خرید، سفر و هرآنچه که مرتبط با دلار است، وجود نخواهد داشت. عدالتیان پیش‌بینی کرد که روند افزایش نرخ ارز و طلا ادامه‌دار باشد؛ بنابراین در حال حاضر حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی که حقوق حداقلی است، قدرت خرید را از حال حاضر هم کمتر خواهد کرد.

او معتقد است که افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا علت اقتصادی ندارد و نشانگر این است که دولت از لحاظ روابط عمومی و سرمایه‌های اجتماعی، دچار گرفتاری شده و نمی‌تواند حتی با سیاست جدید همچون تغییر رییس بانک مرکزی، افکار عمومی را به نفع خود تغییر دهد. البته باید منتظر سیاست های جدید با توجه به این تغییرها بود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: از سوی دیگر بنگاه‌های تولیدی ارز دریافت نکرده‌اند تا مواد اولیه تهیه کنند و مجبور به تعدیل نیروی انسانی شده و در نهایت تعطیلی کارخانه‌ها را رقم زده است. همه این ‌ها خلاف صحبت‌های رییس جمهور مبنی بر ایجاد ۷۰۰ هزار شغل جدید است.

دولت ۷ سال نرخ ارز را ثابت نگه داشت، اکنون نمی‌تواند یا نمی‌خواهد!؟

وی تصریح کرد: اگر دولت توانسته تا هفت سال قیمت ارز را ثابت نگه دارد، چطور اکنون قادر به ثبیت نرخ‌ها نیست!؟ همه اینها نشان از آن دارد که دولت تثبیت نمی‌خواهد، بلکه جامعه را آماده می‌کند تا با دلار ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی مواجه شوند و نهایتا ۸۰۰۰ تومان را به عنوان نرخ جدید اعلام و مردم را از کاهش قیمت خوشحال و راضی کند. البته در این میان به نظر می‌رسد کالاهای اساسی با نرخ ۴۵۰۰ تومان تامین شود.

ذخایر ارزی از ۱۲۰ میلیارد دلار هم بیشتر است

عدالتیان درباره منبع اعلام ذخایر ارزی دولت گفت: علاوه بر اینکه بانک جهانی این مبلغ را اعلام کرده، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز این موضوع را اذعان کرده که "مشکل ارزی نداریم و ذخایر نفتی ۱۲۰ میلیارد دلار است". همچنین رییس جمهور اعلام کرده که "صادرات غیرنفتی نسبت به واردات پیشی گرفته است"؛ بنابراین با توجه به مجموع صادرات نفتی و غیر نفتی، ذخایر ارزی از ۱۲۰ میلیارد دلار هم باید بیشتر باشد.




این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits