دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
چیت‌چیان: مجانی بودن آب باعث شده در از بین بردن منابع و بد مصرف کردن مسابقه بگذاریم - اقتصاد > انرژی - فارس نوشت: وزیر نیرو گفت: ما -چیان-مجانی-باعث-بردن-منابع-مصرف

اقتصاد > انرژی - فارس نوشت:

وزیر نیرو گفت: ما به‌دلیل مجانی بودن آب و نداشتن قیمت در از بین بردن منابع آب و بدتر مصرف کردن آب مسابقه گذاشته‌ایم.

حمید چیت‌چیان عصر امروز در شورای آب استان کرمان اظهار داشت: خدا را سپاسگزارم که مسئولان استان کرمان تا این حد به مسئله بسیار مهم آب توجه دارند و این جور عزم خود را جزم کرده‌اند تا برای راه‌حل‌های این مشکل اقدام کنند.

وی بیان داشت: کشور ما کشوری کم‌آب است، بخشی از استان‌های ما در مناطق خشک و بقیه در مناطق نیمه‌خشک قرار دارند و طی سال‌های گذشته میزان بارش از ۲۵۰ میلی‌متر به ۲۴۲ میلی‌متر کاهش یافته است.

وزیر نیرو ادامه داد: آمار می‌گوید در کشور ۱۳۰ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر داریم که به ۱۲۰ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

چیت‌چیان افزود: مصارف آب به‌شدت افزایش یافته زیرا جمعیت زیاد شده و کشاورزی و صنعت توسعه یافته است و این امری طبیعی است.

وزیر کشور تصریح کرد: به‌ازای هر فرد ایرانی حدود یک هزار و ۵۵۰ متر مکعب آب تجدید شونده داریم که در دنیا ۶ هزار و ۴۰۰ متر مکعب است و هر کشوری کمتر از یک هزار و ۷۰۰ متر مکعب داشته باشد در بحران آب قرار دارد و کشور ما در بحران آب قرار گرفته است.

چیت‌چیان اضافه کرد: یک کشور، آب زیاد و یا کم داشته باشد اگر از مجموع آب تجدیدشونده بیش از ۴۰ درصد بهره‌برداری کند، ناپایداری در منابع آب ایجاد می‌شود و ما ۸۰ درصد از مجموع آب تجدیدشونده استفاده می‌کنیم.

وی یادآور شد: ما به‌دلیل مجانی بودن آب و نداشتن قیمت در از بین بردن منابع آب و بدتر مصرف کردن آب مسابقه گذاشته‌ایم و با این وضعیت منابع و افزایش مصارف روز‌به‌روز در جهت بدتر شدن وضعیت گام برمی‌داریم.

وزیر نیرو ادامه داد: ما باید تجدیدنظر بسیار جدی در مورد نحوه مصرف داشته باشیم.

چیت‌چیان اظهار داشت: در سال‌های گذشته دست روی دست نگذاشته‌ایم، سدها، پروژه‌های آب‌رسانی، تصفیه‌خانه و ... احداث شده است، اما بیشتر همت مدیران بخش آب برای مدیریت آب سطحی صرف شده است و آب زیرزمینی به صورت کامل مورد غفلت قرار گرفته در حالی که آب زیرزمینی ۵۴ درصد از آب مصرفی کشور را تامین می‌کرده است.

وی تصریح کرد: طرح مدیریت آب‌های زیرزمینی در شورای عالی آب ارائه شد و مجموعه کار مورد تصویب قرار گرفت که بر اساس این طرح باید ۲۵ درصد از مصارف آب زیرزمینی را کاهش دهیم.

وزیر نیرو عنوان کرد: اگر ۲۰ درصد از مصارف را کاهش دهیم به سر خط می‌رسم و از منابع استاتیک برداشت نکنیم.

چیت‌چیان ادامه داد: بازار آب باید در ۶۰۹ دشت کشور ایجاد شود تا آب قیمت اقتصادی پیدا کند و هدر نرود.

وی ایجاد تشکل‌های آب‌بران را در صرفه‌جویی آب موثر خواند و افزود: مردم باید با تشکیل این تشکل‌ها نظارت بر برداشت آب را انجام دهند.

وزیر نیرو بیان داشت: از سال آینده بخش قابل‌توجهی از اعتبارات وزارت نیرو به مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی شامل نصب کنتورهای هوشمند، برقی‌کردن چاه‌ها، ایجاد گروه‌های گشت و بازرسی برای کنترل برداشت‌ها، بستن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از برداشت اضافی از چاه‌ها اختصاص می‌یابد تا وضعیت آب از شرایط بحرانی خارج شود.

23503

-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits